Claes Sörmland
Från trådstarten:

M -MH- skrev:
En av våra fem delägare i vägsamfälligheten tycker inte han skall betala, och att vägsamfälligheten är en bluff mer eller mindre.
Vi vet ju inte varför grannen tycker att han inte ska betala och att samfällighetsföreningen är en bluff. Kanske är han bara okunnig och egensinnig? Men det kan också vara så att han är kunnigare än övriga medlemmar och inser att det saknas gällande andelstal och att inget därmed kan uttaxeras. Saknas andelstal kan ju inte styrelsen framlägga en debiteringslängd och utan debiteringslängd ingen uttaxering.
 
Claes Sörmland
T tompaah7503 skrev:
Ditt svar borde markeras som bästa svar.
Kolla inlägg #4. Jag har bara tillfört detaljer, hade ingen aning om detta före deltagande i denna tråd. @phälle hade kunskapen men var nog lite sparsmakad med information i inlägg #4 för att vi andra skulle förstå direkt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N
A ArneTW skrev:
Så du visste att det fanns men ville vara lite dryg iallafall... ordklyverier.

/ATW
Nej jag vet inte om det finns och jag har inte sagt att det inte finns, därför jag efterfrågar dom om dom finns.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Från trådstarten:



Vi vet ju inte varför grannen tycker att han inte ska betala och att samfällighetsföreningen är en bluff. Kanske är han bara okunnig och egensinnig? Men det kan också vara så att han är kunnigare än övriga medlemmar och inser att det saknas gällande andelstal och att inget därmed kan uttaxeras. Saknas andelstal kan ju inte styrelsen framlägga en debiteringslängd och utan debiteringslängd ingen uttaxering.
Det finns vissa ledtrådar i TS första inlägg.
M -MH- skrev:
Vi har inte haft något regelbundet underhåll eller uttaxering, utan när man har kört ut sin skog så har man lagat lite efteråt.
Den delen med vad "återställa efter skada" innebär är inte helt enkel. Om man återställer efter skada man orsakat rustar man även upp vägen. Det är svårt att återställa till "dåligt underhållen" Möjligtvis kan grannen anse att hen dragit sitt strå till stacken och även ha visst fog för detta?
 
I princip har väl vägen skötts som en delägarförvaltad väg där "alla" varit överens.

/ATW
 
B
A ArneTW skrev:
I princip har väl vägen skötts som en delägarförvaltad väg där "alla" varit överens.
.
Av 1 §-6 § lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter (SFL) föreskrivs.

1 § Vid tillämpningen av denna lag ska som samfällighet anses
1. samfällighet enligt fastighetsbildningslagen (1970:988),
2. annan mark som gemensamt tillhör ägarna av de mantalssatta fastigheterna i en socken,
3. servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt,
4. samfällighet enligt anläggningslagen (1973:1149),
5. samfällighet enligt lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet.
Med delägarfastighet förstås i lagen fastighet som har del i samfällighet och med delägare ägaren av
delägarfastighet. I fråga om samfällighet enligt första stycket 5 förstås dock med delägarfastighet fastighet
som på annat sätt än genom delaktighet omfattas av samfälligheten och med delägare den som deltar i
samfälligheten. Beträffande sådan samfällighet ska vidare vad som sägs i lagen om delägarfastighets
andelstal i stället gälla delägares andelstal. Lag (2012:184).

Delägarförvaltning
6 § Vid delägarförvaltning beslutar delägarna gemensamt
 
B nord123 skrev:
Av 1 §-6 § lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter (SFL) föreskrivs.

1 § Vid tillämpningen av denna lag ska som samfällighet anses
1. samfällighet enligt fastighetsbildningslagen (1970:988),
2. annan mark som gemensamt tillhör ägarna av de mantalssatta fastigheterna i en socken,
3. servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt,
4. samfällighet enligt anläggningslagen (1973:1149),
5. samfällighet enligt lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet.
Med delägarfastighet förstås i lagen fastighet som har del i samfällighet och med delägare ägaren av
delägarfastighet. I fråga om samfällighet enligt första stycket 5 förstås dock med delägarfastighet fastighet
som på annat sätt än genom delaktighet omfattas av samfälligheten och med delägare den som deltar i
samfälligheten. Beträffande sådan samfällighet ska vidare vad som sägs i lagen om delägarfastighets
andelstal i stället gälla delägares andelstal. Lag (2012:184).

Delägarförvaltning
6 § Vid delägarförvaltning beslutar delägarna gemensamt
Just det.
Man har trott man har en korrekt förening men man har inte haft det och istället kört på eget sätt. Dvs delägarförvaltat som man får göra och lägga upp bäst man vill så länge alla är överens. Om det är medvetet eller ej har väl ingen betydelse.

/ATW
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Jodå, det finns en korrekt förening med organisationsnummer och allt numera.
 
M -MH- skrev:
Jodå, det finns en korrekt förening med organisationsnummer och allt numera.
Med korrekta andelstal/debiteringslängd osv?

Annars är det väl som vilken by/idrotts- förening som helst som inte har nån rätt att skicka ut fakturor.

/ATW
 
Nej, en samfällighetsförening är inte som villken förening som helst. Man kan tex inte välja om man vill vara med eller ej. Andelstal har vi, frågan är om de är gäller.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.