13 031 läst ·
84 svar
13k läst
84 svar
Vägsamfällighet - vägrar betala?
Från trådstarten:
Vi vet ju inte varför grannen tycker att han inte ska betala och att samfällighetsföreningen är en bluff. Kanske är han bara okunnig och egensinnig? Men det kan också vara så att han är kunnigare än övriga medlemmar och inser att det saknas gällande andelstal och att inget därmed kan uttaxeras. Saknas andelstal kan ju inte styrelsen framlägga en debiteringslängd och utan debiteringslängd ingen uttaxering.M -MH- skrev:
Det finns vissa ledtrådar i TS första inlägg.Claes Sörmland skrev:
Från trådstarten:
Vi vet ju inte varför grannen tycker att han inte ska betala och att samfällighetsföreningen är en bluff. Kanske är han bara okunnig och egensinnig? Men det kan också vara så att han är kunnigare än övriga medlemmar och inser att det saknas gällande andelstal och att inget därmed kan uttaxeras. Saknas andelstal kan ju inte styrelsen framlägga en debiteringslängd och utan debiteringslängd ingen uttaxering.
Den delen med vad "återställa efter skada" innebär är inte helt enkel. Om man återställer efter skada man orsakat rustar man även upp vägen. Det är svårt att återställa till "dåligt underhållen" Möjligtvis kan grannen anse att hen dragit sitt strå till stacken och även ha visst fog för detta?M -MH- skrev:
Av 1 §-6 § lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter (SFL) föreskrivs.A ArneTW skrev:
1 § Vid tillämpningen av denna lag ska som samfällighet anses
1. samfällighet enligt fastighetsbildningslagen (1970:988),
2. annan mark som gemensamt tillhör ägarna av de mantalssatta fastigheterna i en socken,
3. servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt,
4. samfällighet enligt anläggningslagen (1973:1149),
5. samfällighet enligt lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet.
Med delägarfastighet förstås i lagen fastighet som har del i samfällighet och med delägare ägaren av
delägarfastighet. I fråga om samfällighet enligt första stycket 5 förstås dock med delägarfastighet fastighet
som på annat sätt än genom delaktighet omfattas av samfälligheten och med delägare den som deltar i
samfälligheten. Beträffande sådan samfällighet ska vidare vad som sägs i lagen om delägarfastighets
andelstal i stället gälla delägares andelstal. Lag (2012:184).
Delägarförvaltning
6 § Vid delägarförvaltning beslutar delägarna gemensamt
Just det.B nord123 skrev:Av 1 §-6 § lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter (SFL) föreskrivs.
1 § Vid tillämpningen av denna lag ska som samfällighet anses
1. samfällighet enligt fastighetsbildningslagen (1970:988),
2. annan mark som gemensamt tillhör ägarna av de mantalssatta fastigheterna i en socken,
3. servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt,
4. samfällighet enligt anläggningslagen (1973:1149),
5. samfällighet enligt lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet.
Med delägarfastighet förstås i lagen fastighet som har del i samfällighet och med delägare ägaren av
delägarfastighet. I fråga om samfällighet enligt första stycket 5 förstås dock med delägarfastighet fastighet
som på annat sätt än genom delaktighet omfattas av samfälligheten och med delägare den som deltar i
samfälligheten. Beträffande sådan samfällighet ska vidare vad som sägs i lagen om delägarfastighets
andelstal i stället gälla delägares andelstal. Lag (2012:184).
Delägarförvaltning
6 § Vid delägarförvaltning beslutar delägarna gemensamt
Man har trott man har en korrekt förening men man har inte haft det och istället kört på eget sätt. Dvs delägarförvaltat som man får göra och lägga upp bäst man vill så länge alla är överens. Om det är medvetet eller ej har väl ingen betydelse.
/ATW
Klicka här för att svara