V
Villervalla72: [citat] Hur gick det till slut?
49 svar · 48,3k läst
·
R
Robert-san01: Skulle ert nya förslag till hus bara vara mindre och ändå uppfylla alla krav kommunen har ser jag inte är det skulle ta så lång tid att gå igenom. Så jag tror inte du behöver oroa dig för bygglovet, det kan vara större problem med att få tag i en entreprenör. Nu är det många som vill ha renoverat, altaner osv så det kan nog vara kört närmaste halvåret. Prefab/modulhus kan
17 svar · 3,0k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Så är det. Finns tilläggsförsäkringar för inträngande vatten men jag kan tänka mig att dom inte är särskilt prisvärda.
6 svar · 1,5k läst
B
bryggarebob: [citat] Det var vad juristen nämnde när jag pratade med de om detta case. Det var dock en generell rådgivning men det var dem som bl.a. menade att det kan finnas något att gå på. Att föreningen agerat försumligt, dels kanske de inte hade koll på vilken försäkring som var tecknad men även hur de uttrycker sig.
28 svar · 4,2k läst
A
AffeE: Är det någon som kan uttala sig om hantverktjänsten cling? Om jag förstår det rätt underlättar den för hantverkare att skriva avtal med sina kunder. Vad jag kan se innehåller dess avtal samma information som hantverkarformuläret med vissa avvikelser i formuleringen. Min fråga är om det ger mig samma skydd som hantverkarfomuläret och om någon har bra/dålig erfarenhet av tjänsten?
0 svar · 763 läst
P
P. Hamse: [citat] [citat] [citat] I ert fall vill jag påstå att det är ett dröjsmål. Ett bygge är inte klart och då kan ni bl.a. hänvisa till 27 § KtjL och konsumentens rätt att hålla inne betalningen. Du får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge dig säkerhet. Om konkursförvaltaren driver vidare bolaget kan det vara läge att ta in en besiktningsman för att konstatera
48 svar · 16,5k läst
B
Bror9: Ludvig & Co
2 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Det finns företag som tar betalt för lämnad offert, det är helt lagligt att göra det. https://www.byggtips.org/kan-hantverkaren-ta-betalt-for-offert https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1691338/kan-hantverkaren-ta-betalt-for-offert
6 svar · 2,1k läst
matbir
matbir: [citat] Eller låt garaget också var inhägnat, enligt nötegårdsgubben, så slipper du grannens hund i din bil.
100 svar · 14,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: I och med att det finns en detaljplan och dessutom en ganska samtida så är det en lätt sak för fastighetsägaren att få Lantmäteriet att stycka av fastigheter. Era möjligheter att stoppa byggnationen är mycket små. Så tyvärr är det nog bara att vänja er vid de nya situationen och ta ställning till hur ni ska hantera den. Det som kan försena och fördyra avstyckningarna är frågan
6 svar · 1,6k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Nej det behöver bara vara "trögare" än där luften ska in. Även en vägg utan ångspärr ska inte läcka in mängder med kall luft. Det är långt ifrån ovanligt att gamla hus får kalla golv längs med ytterväggarna när man tänder en ordentlig brasa då brasan "förbrukar" mer luft än ventilationen klarar av men det ska inte ske hela tiden, då är det något fel. Jag skulle
123 svar · 22,7k läst
·
K
Kane: [citat] Ja, bra om sambos läser denna tråd och lär sig lite (om det behövs).
25 svar · 6,4k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Jag har bara försökt låna pengar en gång på Swedbank, det är över tio år sedan, och det var redan då uppenbart att de inte var intresserade av att låna ut pengar... Det slutade med att den av oss som hade banken böt till min bank SEB. (vilka är helt kassa med, men det är en annan historia) Enda banken som jag upplevt som intresserade av mig som kund var (är) Handelsbanken,
6 svar · 2,3k läst
H
HEM2121: [citat] Ha inte bråttom, vänta hellre på rätt hantverkare annars får ni inte ett bra arbete utfört. Be om en offert från ett bra företag och fråga dem när de har tid att göra arbetet. De flesta hantverkare är uppbokade lång tid framöver så ni behöver tålamod.
27 svar · 3,9k läst
·
H
huggan: Låter som du har en generalentreprenör som själv handlat upp övriga UE. Då ansvarar han för att alla andra UE fått samma handlingar som han själv. Alltså du har gjort en korrekt bedömning.
1 svar · 1,0k läst
B
Brand143: [citat] Hej, Helt rätt uppfattat, oerhört viktigt att ni använder ABS 18 vid nybyggnad av småhus. Då ABS 18 reglerar mer ingående juridiska delar som är till fördel för dig som beställare/byggherre. Kan vara exempelvis rätten till besiktningar/handlingar/garantier/skadestånd etc Läs vidare på Konsumentverket, villaägarna.
1 svar · 1,9k läst
H
Hallerudsbo: Då det är en brf så är det som att be sig själv att göra en bullermätning om du går på brf. är det inte bara att göra en mätning och se vad den ligger på? Sen om den är för hög så får du be brf att byta fönster, ( dig själv och dina grannar ). Svårt att gå på grannen då du inte kan bevisa hur det låt innan med en mätning. ingen ny granne som bara fått bättre stereo i
6 svar · 1,4k läst
J
Jake5: [citat] Rikard Hagers avhandling orkar jag nog inte läsa men jag tackar otroligt mycket för det utförliga svaret! Det är som sagt att kommunens räkneexempel troligt stämmer men när man inte kan läsa det till sig på nått vis så undrar man. Det, samt faktumet att jag kan gå med förlust pga eventuell rivning av min framtida altan gör att jag verkligen ville kolla upp detta innan man
19 svar · 3,7k läst
L
LBviking: Tack för svaren. Tänker att det nog är lättare att skriva något kring framtida värde och den värdestigning som eventuellt blir. Kan köpa att mitt eventuella arbete som överskrider hennes delas på två. Det jag lite är ute efter är att få tillbaks investeringar och nedlagd tid om vi går skilda vägar. Ska kontakta någon jurist som är duktig.
7 svar · 4,9k läst
K
klimt: [citat] Du ska vara försiktig med att ta råd från oss som skriver här, det finns säkert mycket detaljer som vi inte känner till. En advokat ska givetvis inte ljuga, men det finns utrymme för olika bedömningar. Vad säger denne advokat nu när utgången blev en annan än den förväntade? Beslutet från bodelningsförättaren kan nog överklagas, men det måste i så fall göras i tid.
20 svar · 4,6k läst
H
HannaIsabella: Åh, jag hörde av mig till stadsbyggnadskontoret och just den här tomten var på mark som är av kulturvärde, så man får inte göra så mycket alls, mest bara invändiga arbeten. Trist!
6 svar · 3,6k läst
timmelstad
timmelstad: [citat] Som @Hallerudsbo påpekar. Upplys grannen om att de ska kunna underhålla sitt staket från sin tomt, så det behöver vara placerat så pass på deras egen tomt att de kan underhålla det från "utsidan" utan att behöva gå in på er tomt. De behöver alltså viss marginal.
21 svar · 5,3k läst
L
Lejonguldman: [citat] Hej ! Tack för svar/kommentar. Någon gemensam gemensam vattenanläggning är inte aktuell. I det fallet kan det sannolikt bli aktuellt med kommunalt vatten om någon vill driva det etc. Sannolikt kommer det efter att vi gått "vidare" eftersom antalet året runt boende ökar och det är mindre än 500 m till kommunalt vatten idag så kommer det säkert en dag. Vårt mål är att lösa
9 svar · 3,3k läst
S
SirMayo: [citat] Efter. Huset kostade mig 400 000 i köp och banken lånade jag bara 200 000 av, ändå är det alltid med som en belastning. Märkligt men så är reglerna
28 svar · 5,2k läst
K
klimt: [citat] Du ör väl inloggad, jag har bara pappersvarianten v blankett K6, men det verkar följa samma upplägg. På din bild saknas den övre delen. På pappersvarianten skriver man där in X för att beloppen är gemensamma för flera delägare Den andel av bostadsrätten som du sökt i procent (50 om två personer äger halva vardera) sedan kommer belopp som räknas för hela bostadsrätten i
7 svar · 8,6k läst
·
P
pmd: En sån praktisk inställning. Med samma resonemang kan jag gå över till grannen och plocka alla fina självsådda blommor i trädgården utan att betala någonting. Det är visserligen skillnad på vårdslöshet (grävmaskinisten) och uppsåt (jag), så jag kan nog drabbas av böter, men grannen får ingen ersättning.
63 svar · 25,1k läst
·
P
pmd: [citat] Jag tycker att det är bättre att köra med öppna kort. TS släktingar betalar hela elräkningen för pumpen såvitt jag förstår, och det bör alla övriga vattenförbrukarna vara införstådda med. De som opponerar sig mot ett förslag om att dela kostnaderna för pumpen kan man lämpligen koppla bort. De vettiga människorna förhandlar man med om ett användningsavtal för pumpen,
19 svar · 3,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: På Handelsbanken kan både jag och frugan se våra e-fakturor. Första gången jag får en e-faktura betalar jag den från vårat gemensamma konto och då hamnar den så att även frugan kan se den nästa gång. Behövs inga fullmakter för oss.
72 svar · 9,1k läst
K
klimt: [citat] Som köpare har du rättighet att få full ersättning (utan självrisk) om det är ett ersättningsberättigat fel men det kan vara komplicerat om parterna inte är ense och det krävs en rättslig prövning. Då kan en försäkring som nämns vara ett alternativ. Det ger förhoppningsvis en snabb och tydlig process, och då kanske det anses ok för köparen att betala en självrisk. Det
17 svar · 7,7k läst
·
P
pmd: Det vore kul om du berättar hur det har gått sen.
31 svar · 13,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.