Juridik
Nötegårdsgubben: Varför skulle det inte vara användbart med ett gårdshus med invändig takhöjd på två meter? Det är klart att det är begränsande, men knappast till den nivå att det är oanvändbart. Jämför man med en ”vanlig” villatomt är det därtill en byggnad som det ofta inte finns möjlighet att bygga alls.
-MH-: Då har jag kommit hem och kollat i akterna. Den första är från avsöndringen 1926. Gröna punkter är hittade, röda är eftersökta men ej hittade och den blåa är den det handlar om. [bild] Laga skiftet från 39-41 har inte med mittpunkterna, men hörnen är av samma typ och måtten stämmer ungefär( < 3 dm skillnad). [bild] Mätte lite på flygbilden och jag skulle säga att dubben är
mgranbom: Vad är det för plast som syns på din bild? I en gammal källare ska det inte vara plast under vare sig klinkers eller annat golv. Golvet måste kunna "andas" för att få bort markfukten. /M
Porsibygg: [citat] 13 år senare, ingen som har en bättre kopia som man kan hitta?
Nötegårdsgubben: [citat] Kul att ni båda kunde hålla er från respektive skyttegrav och tack för att du följt upp med rapportering även efter att ni löst frågan. (y)
Dan_Johansson: Har ni några barn sen tidigare, eller är det bara det gemensamma?
lordi: Om köparen har köpt lägenheten i syfte att hyra ut den och inte bosätta sig där själv, så är risken stor att han eller hon inte blir godkänd som medlem i föreningen.
Kaptensvillan: [citat] Funfact! Det som i folkmun kallas "dolda fel" heter i sin korrekta juridiska term "faktiska fel". Och när det kommer till köp av bostadsrätt ansvarar köparen endast för upptäckbara faktiska fel om denne varit och undersökt bostadsrätten eller om säljaren så krävt, vilket alltså betyder om någon köper en bostadsrätt utan att ha varit på visning och säljaren dessutom inte
Fel av Åke: Jag skulle se till att få det skriftligt, annars skulle jag också vara orolig innan allt är klart! (flera år?) Och ändå kanske allt grusas... Blir det inget skriftligt kontrakt, så backa ur. Det kan ju mycket väl bli så att det blir ännu mer bortkastad tid. Blir det inget skriftligt kontrakt så har ni ju dragit lärdom av detta. En husaffär är en stor affär som många inte gör så
fredl: [citat] Nej, vi har inget med varandras verksamheter att göra.
Räknenisse: [citat] Utskänkningstillstånd bör de få om de uppfyller kriterierna. Men servitutet lär väl hindra dem från att nyttja det.
yalazy: Vi köpte inte huset av andra skäl, så jag gick aldrig vidare med tomtundersökningarna. Men jag tackar för alla tips i alla fall! De kan komma till nytta eftersom vi fortsätter leta ställe på landet.
godeha: [citat] Du har uppfattat mig rätt, jag anser att byggnadsnämnden inte skulle begära in lägeskontroll i mitt ärende. Men inte bara i mitt fall, utan i alla fall där det inte fyller något syfte - dessutom länkade jag till Boverkets sida där de skriver precis det. Så det är inte direkt något löst tyckande från min sida...
-MH-: Det har varit tal om att förbjuda taggtråd, men är fortfarande tillåtet för ko, får och getter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/jordbruksverket-gamla-stangsel-far-inte-ligga-och-skrapa
Blackfield: Såg för ett tag sen på detaljplanen för kommunen att nästan halva tomten ligger inom detaljplanen och resten alltså utanför, och är där markerad som park/plantering. Se bifogad bild för plan. Tomtgränsen har jag rödmarkerat och den feta halvstreckade linjen är gräns för detaljplan. Jag antar att man när detaljplanen antogs på sjuttiotalet hade för avsikt att knyta ihop
Nötegårdsgubben: Sluta, @nord123. Tar man en text som någon annan skrivit så hänvisar man allra minst till källan. Är texten bra nog att kopiera är den typen av hyfs det minsta författaren förtjänar. Att du plockat fram bra underlag till TS är det ingen som bestrider, så fastna inte i en ohållbar position om citathantering. Edit: missade att tråden var flera dagar gammal. Trodde det var heta känslor
j-o75: [citat] Jag svarade atnetw vars attityd var väldigt tråkig.
civilingenjören: [citat] Finns någon adress registrerad på fastigheten? Om inte, går det att bli folkbokförd med bara fastighetsbeteckning? [citat] Hur hade du tänkt tillåta det? Har du hittat någon blankett där fastighetsägaren ska underteckna?
ylven: Sent svar men som kan vara intressant för någon annan ändå. Skatteverket kontrollerar inte bouppteckningen över huvud taget. Jag har varit med om (jag begärde ut den och har sett själv) hur en bouppteckning innehöll så grova fel som att beteckna särkullbarn som gemensamma barn mellan efterlevande maka och den avlidne. Dessutom antecknades vederbörande som närvarande vid
civilingenjören: Det finns exempel på samfällighet bildad av mark från samägd fastighet kring tomter. Angående egendomsskydd och samägande så är egendom något som man själv råder över. Det betyder att man väljer huruvida man vill äga ensam eller tillsammans. Möjligheten att upplösa samägande är således en del av egendomsskyddet. Tvångsvis försäljning av fastighet görs endast i det
huggan: Antar att frågan är ställd angående vad lagstiftningen gällande PBL säger. Där är det inte definierat. Dock definieras en byggnad på olika sätt som då kan vara bygglovs- eller anmälningspliktigt. Vissa pergola kräver lov andra inte.
hempularen: Njaa.. Nu blev det ju en lite annan fråga. Om du har enskild egendom, och du dör. Vid ett dödsfall så gör man dels en bodelning, där man delar upp vad den efterlevande skall ha via giftorätt, och vad som skall tillfalla dödsboet. Det som hamnar i dödsboet ärvs sedan enligt den vanliga arvsordningen, dvs. din fru ärver normalt sett allt, även din enskilda egendom. Har du särkullsbarn,
harry73: [citat] Varför sitter ni och skvallrar över era grannar. Även om det skulle vara olagligt, och det är det inte, är det ingenting som berör er.
Appendix: Ja det är en gyllene regel. Mäklare för att se till att papper och sånt är rätt. Även om man hittat varandra som köpare och säljare så är det bra att betala den avgiften för att båda parter ska få det skydd de har rätt till. Och som noterat innan. Många (om inte alla) banker har det som krav. Skönt att höra att det ändå löst sig. Men Trist med all energi ni lagt ner. Lycka
stenolof: [citat] Verkar som någon vill visa vem som bestämmer? Ibland finns skäl att göra så, ibland inte. Har suttit ”på båda sidor”. Känns skönt att vara pensionär och bo i allmännyttan med vänliga grannar.
pmd: [citat] Jag misstänker att du enligt elnätbolaget inte får bygga planket närmare transformatorn än 5 meter.
b8q: [citat] Absolut kan det vara kommunens egna stomnät. Lantmäteriets länk redovisar bara de nationella stomnäten, där är avståndet mellan planpunkterna ofta flera kilometer.