kindvall skrev:
Det kan ju till exempel falla in lite morötter eller äpplen (eller vad nu kossor gillar) då och då på andra sidan hagen.
Moroten faller inte långt från trädet.... Eller hur är det nu det heter i det där ordspråket?:D

steve5432 skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på varför kreaturen väljer att samla sig precis vid TS tomtgräns. En åker för betande djur är ju vanligtvis större än en villatomt och (i de fall den är fyrkantig) har ju fyra olika sidor, och vanigtvis gränsar ju en grannes tomt endast mot en av dessa sidor. Spelar det någon roll var på bondens betesmark kreaturen uppehåller sig med avseende på dofterna? Vanligtvis brukar kossor i sig inte lukta så värst mycket utan det är deras "restprodukter", och då tänker jag inte på mjölken...

Det är något som "stinker " här då det luktar så pass att det är till en direkt olägenhet och inte bara vanlig "lantluft"...

/Steve
Nej, kohagen 4,5 m från mitt hus är jättestor. Kor är sällskapliga och nyfikna av sig. Så fort man går ut på denna sida huset kommer de gallopperande fram till tomtgränsen. Sen står de där på rad och glor och svänger med svansarna. Bortsett från flugorna (vilket jag löste med flugremsor längst upp på fönsterrutorna - mycket effektivt) tyckte jag det var riktigt mysigt. "Vår" bonde är dessutom ytterligt resonabel - han satte själv upp extra elledning mot just min tomt eftersom jag håller hund.
Att det inte luktar så mycket beror nog till stor del på att jag bor mycket nära havet och det blåser en del åt 'rätt' håll.

Vågar jag då föreslå en häck eller ett plank, minst 2 meter högt så att kreaturen inte får insyn och då saknar anledning att söka sig mot eran tomt? Eller plantera något som kor inte gillar kanske något som luktar?

Jag kan förstå problemet med kossor som står och hänger varje gång man kommer ut... men frågan är vad man kan göra åt det egentligen. Ovan förslag är mer eller mindre fantasifulla och kanske inte så realistiska i åkermark. Bästa verkar vara att

1) Öka avståndet där kossorna står och hänger samt ev preparera marken med sand eller något som effektivare suger upp deras restprodukter.så att de inte sprids med vinden lika lätt.

2) Försöka locka kreaturen med något som är mer lockande än att springa till er, en omvänd fågelskrämma?

Lycka till.

steve5432 skrev:
Vår förra granne hade också en egenhet i att han samlade alla sina barns leksaker (gungor, studsmatta, etc etc) precis vid vår häck så nära vår tomtgräns som möjligt trots att han hade en gigantisk gräsmatta. Fick inget bra svar över varför han tvunget måste ha dem där annat än att reta oss.
Det är väl självklart? Inte vill man ha sina skrikiga ungar i närheten? Har du någonsin sett en studsmatta någon annanstans än i tomtens yttersta hörn? ;)

1. "Pågående markanvändning" är ett centralt begrepp i PBL. När man detaljplanelägger ett område byter man markanvändning. Att det då inte uppstår kollisioner är en hederssak för byggnadsnämnd och fullmäktige. Men vi är alla bara människor, och ibland slinker missar igenom.

2. Ovanpå detta kan kommunen hålla sig med en "översiktsplan", som egentligen helt saknar juridisk giltighet. Men byråkrater och förtroendevalda använder den ändå som tillhygge i debatten: "Vi måste ta i anspråk den här marken, och har stöd för det i vår demokratiskt antagna översiktsplan". Med andra ord: Ibland finns det de som VILL "missa".

3. Ytterst slutar INTE jordabalken att gälla bara för att någon har antagit en detaljplan. Där - i kapital 3 1§ - står att: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

Sedan har vi även Sveriges Grundlag

Regeringsformen

Egendomsskydd och allemansrätt
15 § Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.

Den som genom expropriation eller något annat sådant förfogande tvingas avstå sin egendom ska vara tillförsäkrad full ersättning för förlusten. Ersättning ska också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller att skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen ska bestämmas enligt grunder som anges i lag.

Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i fråga om rätt till ersättning.

Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408).

Låt mig säga så här: Vi har i Sverige fri processrätt.

Den aktuella bonden kanske utnyttjar just den här markplätten till hage just pga att den endast kan utnyttjas till hage? Bonden får såldes EU-bidrag för den betade marken, som han annars hade gått miste om.
Och att släppa kor på en åker mark säger sig själv att det inte går? Brukad mark = geggig mark + att bonden går med stor förlust pga det uteblivna spannmålet.
Att ta hö istället kanske inte heller är ett alternativ då det kanske förekommer stora stenar etc som omöjliggör att slå gräset?

Det låter på dig som att du nyligen har flyttat till landet. Har egentligen bara en sak att säga till dig: Acceptera läget eller flytta därifrån.

Klaga heller inte på bönderna när dom sprider gödsel av olika dess slag. De gör för sjutton bara deras jobb. Ska dem anpassa sig efter vad alla tycker och tänker får dem aldrig nåt gjort (oavsett tid eller datum så är det alltid nån granne som inte godtar det).Vilket innebär inkomstförluster i längden.

Lukten som kor sprider är inget att klaga över, även fast vinden ligger åt fel håll. Urinet tas upp av marken "illa kvickt" och avföringen luktar nämnvärt. Har du såna stora problem med lukten, skaffa dig en klädnypa och sätt över näsan eller som jag skrev tidigare, flytta därifrån.

Är själv uppväxt inom lantbruk och har på senare år blivit allt mer förbannad på alla stabor (stadsbor) som flyttar ut till landsbygden och det första dem gör är att börja klaga över lukten eller att vägarna är hårt trafikerade av traktorer visa perioder (NO SHIT!).
Att komma i luven med bönder är det sista man vill, nästan värre än att komma i bråk med ett kriminellt gäng. Såvida du inte gillar att få stora snövallar upptryckt framför grinden / infarten. En enorm obrunnen gödselhög precis vid tomten eller varför inte utsättas för att bonden åker ut med urintunnan på midsommarafton när ni är i fullfart med att dricka och ha det allmänt trevligt med bekanta?
Jag kan intyga att det här är den bittra vardagen för en hel del.

Slutsats: Du ska anpassa dig, inte bonden.

Underliga människor finns det gott om, har en kollega på jobbet som två gånger om året blir skogstokig på alla bönder. En gång varje vår blockerar de nämligen vägen när de skall ut och så och en gång varje höst så skall de ju ut och skörda. Eftersom man måste ha ett gäng åkrar om man skall överleva idag så måste man åka på vägen till dem och voila - en bilkö.
Detta finner min kollega som fullkomligt oacceptabelt och skanderar högt om hur hänsynslösa och egoistiska bönderna är. Fantastiskt... Vem är det som är hänsynslös? :rolleyes:

Freaktown skrev:
Slutsats: Du ska anpassa dig, inte bonden.
Håller bra delvis med dig.

TS skall ta kontakt med Bonden och stilla och lugnt berätta hur han upplever situationen, att det är en viss period på året som han har problem med lukten, och kolla om Bonden kan ha djuren på annat ställe denna period, är bonden inte allt för tjurskallig så löser han detta.
Om bonden inte kan lösa detta så är det bara att anpassa sig!

Göran.W
Dalbotös skrev:
Underliga människor finns det gott om, har en kollega på jobbet som två gånger om året blir skogstokig på alla bönder. En gång varje vår blockerar de nämligen vägen när de skall ut och så och en gång varje höst så skall de ju ut och skörda. Eftersom man måste ha ett gäng åkrar om man skall överleva idag så måste man åka på vägen till dem och voila - en bilkö.
Detta finner min kollega som fullkomligt oacceptabelt och skanderar högt om hur hänsynslösa och egoistiska bönderna är. Fantastiskt... Vem är det som är hänsynslös? :rolleyes:
Jag har samma problem när jag ska till jobbet på våren när vårbruket startar och i skörde tider.
Det är inte kul att hamna i långa köer och inte komma om pga vajer räcken men det är bara att gilla läget om man vill på landet.

I detaljplanerat område gäller andra bestämmelser men bosätter du dig ute på landet är det ju en helt annan sak. Jag själv bor 4 m från en kohage - hagen fanns där redan när jag byggde. De första två somrarna kunde jag inte ha fönster & dörrar öppna mot hagen eftersom flugor invaderade huset. Därefter arrenderar inte bonden hagen längre och nu förslyas den eftersom fastighetsägaren inte har fått bygglov (vill sälja marken).

Jag har svårt att förstå din inställning ' bonden envisas att ha kor på betesmark bara några meter från tomtgränsen'. Var ska bonden ha sina djur om inte på betesmark?

Tycker svaret är felaktigt! Djur ska inte störa en husägare, lantbrukaren som har djuren ska åtgärda så att kreaturen inte stör andra människor. Om djuren stör markägaren, ja då får lantbrukaren flytta ut stängslet ett rimligt antal meter ut på hagen (ca 10 m). Om han inte gör det ska han inte ha djur, om ni tillsammans kan komma överens om att djuren får beta av området några dagar om året vore det väldigt bra, då mindre ytor inte tar lång tid att beta av.
Lantbrukaren borde sluta envisas med att ha djuren ända inpå din tomt, han borde sluta bråka med dig och hägna av den delen som stör er fastighet. Lycka till!

Karlia
H Hästar HallandHalland skrev:
I detaljplanerat område gäller andra bestämmelser men bosätter du dig ute på landet är det ju en helt annan sak. Jag själv bor 4 m från en kohage - hagen fanns där redan när jag byggde. De första två somrarna kunde jag inte ha fönster & dörrar öppna mot hagen eftersom flugor invaderade huset. Därefter arrenderar inte bonden hagen längre och nu förslyas den eftersom fastighetsägaren inte har fått bygglov (vill sälja marken).

Jag har svårt att förstå din inställning ' bonden envisas att ha kor på betesmark bara några meter från tomtgränsen'. Var ska bonden ha sina djur om inte på betesmark?

Tycker svaret är felaktigt! Djur ska inte störa en husägare, lantbrukaren som har djuren ska åtgärda så att kreaturen inte stör andra människor. Om djuren stör markägaren, ja då får lantbrukaren flytta ut stängslet ett rimligt antal meter ut på hagen (ca 10 m). Om han inte gör det ska han inte ha djur, om ni tillsammans kan komma överens om att djuren får beta av området några dagar om året vore det väldigt bra, då mindre ytor inte tar lång tid att beta av.
Lantbrukaren borde sluta envisas med att ha djuren ända inpå din tomt, han borde sluta bråka med dig och hägna av den delen som stör er fastighet. Lycka till!
TS kanske har ändrat sin inställning eller hunnit flytta på de 10 år som gått sedan hen ställde sin fråga?

• Haha
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
TS kanske har ändrat sin inställning eller hunnit flytta på de 10 år som gått sedan hen ställde sin fråga?
Intressant fråga tycker jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.