Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Officialservitut

1. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 427 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Har ett officialservitut som hos lantmäteriet anges som en förmån för att nyttja en väg för in- respektive utfart.

Vad gäller för underhållet på den vägbiten jag nyttjar, vem ska utföra detta?

2. D
    Besserwisser · E · 21 139 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Du.

• Laddar…
  3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 180 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Lite mer komplicerat än så är det allt. Grundregeln är att servitutet ger dig rätt att använda och underhålla vägen. Men det finns ju också en eller flera vägägare och möjligen fler servitutshavare som har samma rätt.

Alla dessa har alltså rätt att nyttja och underhålla vägen. Däremot kan ingen av er tvinga någon annan att underhålla vägen med mindre än att man tvingar fram att vägen görs till en gemensamhetsanläggning via en lantmäteriförrättning, något som kan bli väldigt dyrt.

I praktiken försöker man förstås komma överens om underhållet om man är få inblandade. Kanske är markägaren en bonde med tillgång till maskiner för det ena och det andra medan härskande fastighet kanske är helt utan sådant. Då är det ju ofta rimligt att bonden gör jobbet och de andra ”bara” är med och betalar.

• Laddar…
  4. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 427 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    I dagsläget har jag enda fastigheten som nyttjar servitutet. Kan dock bli fler framöver.

Det finns en markägare som ursprungligen byggt vägen i samband med avstyckningen av min tomt. Vägen ligger på hans mark i anslutning mot min tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.