Ärade forummedlemmar,

Jag råkade ut för att dubbla beloppet drogs vid köp av fasadstege via en svensk internethandel. Klarna är ansvarig för betalningen på sidan och kundtjänst har sagt att de ska rätta till. Detta var 3 månader sen och trots upprepade påstötningar händer inget.

Jag vill nu gå vidare med formellt kravbrev och inkasso och undrar hur man går tillväga?

J John_Anders skrev:
Jag vill nu gå vidare med formellt kravbrev och inkasso och undrar hur man går tillväga?
Har du betalat med ett kreditkort är det antagligen enklast att reklamera hos kreditkortsföretaget.

Se Konsumentkreditlag (2010:1846) §29

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
J John_Anders skrev:
Ärade forummedlemmar,

Jag råkade ut för att dubbla beloppet drogs vid köp av fasadstege via en svensk internethandel. Klarna är ansvarig för betalningen på sidan och kundtjänst har sagt att de ska rätta till. Detta var 3 månader sen och trots upprepade påstötningar händer inget.

Tråkigt!
Har själv råkat ut för en liknande händelse med Klarna. Är bara att bråka med dem i några månader så får man tillbaka pengarna till slut.
Har ingen koppling till bankkonto efter det, då ger man visst dem fri tillgång till ens pengar.

Om du reklamerar till banken, så skall banken återställa beloppet. Banken drar det sedan mot webbshoppen eller klarna.
Jag är lite osäker, men jag tror att webbshoppen är ansvarig mot dig, även om klarna är med i mellanledet, du har avtal med shopen, inte med klarna.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att ursprungsfelet ligger hos webbshoppen. Har svårt att tro att Klarnas system skulle kunna dra dubbelt ”på eget bevåg”. Det vore en annan sak om de dubbeldebiterat samtliga transaktioner en viss dag, sådant har hänt, men det brukar åtgärdas inom timmar.

Alfredo Alfredo skrev:
Har du betalat med ett kreditkort är det antagligen enklast att reklamera hos kreditkortsföretaget.

Se Konsumentkreditlag (2010:1846) §29
Med detta sätt borde det inte ta mer än 3-5 arbetsdagar, så är pengarna tillbaka.

Tyvärr inte kreditkort utan direktöverföring, först till Nordea och sen vidare till Klarna.
Webshoppen vill inte ta ansvaret eftersom Klarna äger betalningssystemet (typ plugin på websidan) och min bank, LF, säger att jag måste ta det med Klarna.

• Gilla
Killkurt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle tro att ursprungsfelet ligger hos webbshoppen. Har svårt att tro att Klarnas system skulle kunna dra dubbelt ”på eget bevåg”. Det vore en annan sak om de dubbeldebiterat samtliga transaktioner en viss dag, sådant har hänt, men det brukar åtgärdas inom timmar.
Tydligen så äger Klarna betalningsmodulen på shoppen och är formellt ansvariga för denna. Webbshoppen har också varit på Klarna för min räkning.

K
Hur upptäckte du det? Blir ju lite nervös då jag använder klarna till allt och sällan granskar fakturorna.
Allt upp till 1000 kr är dessutom inställd på automatisk dragning...

• Gilla
Axxl4
  • Laddar…
C
J John_Anders skrev:
Tyvärr inte kreditkort utan direktöverföring, först till Nordea och sen vidare till Klarna.
Webshoppen vill inte ta ansvaret eftersom Klarna äger betalningssystemet (typ plugin på websidan) och min bank, LF, säger att jag måste ta det med Klarna.
Direktöverföring måste du väl signera beloppet i Internetbanken?
Har det ändå dragits dubbelt skulle jag gå på banken och förklarat att du redan dragit det med Klarna men att inget händer. Om kundtjänst vägrar att ta tag i det skulle jag vända mig till bankens klagomålsansvarige.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Hur upptäckte du det? Blir ju lite nervös då jag använder klarna till allt och sällan granskar fakturorna.
Allt upp till 1000 kr är dessutom inställd på automatisk dragning...
Det borde du vara.
Lämpligt att granska alla belopp som klarna drar från ditt konto.
Ren tur att jag upptäckte beloppet som de dragit från mig. Fick ingen notis eller mejl, de hade bara tagit pengar:surprised:

• Gilla
  • Wow
Nissens och 2 till
  • Laddar…
K
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det borde du vara.
Ren tur att jag upptäckte beloppet som de dragit från mig. Fick ingen notis eller mejl, de hade bara tagit pengar:surprised:
:surprised: Måste jag kolla kontot också, räcker det inte med appen :oops:

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är väl lämpligt att granska alla transaktioner som sker på "kontot". Sen skulle jag aldrig låta Klarna dra något alls från "mitt konto" men det är jag det.

• Gilla
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
Du bör kunna välja betalning via Klarna där du sedan i appen/webbsida väljer betalform för fakturan, dvs direkt, x dagar, etc.
Gör du det så ser du alla betalningar i appen och det kan inte bli dubbelfaktura som Klarna skjuter ifrån sig då du gjort det i deras system.

Är Klarna så siggiga?

Jag råkade betala en räkning två gånger. Men jag fick omedelbart en reaktion och pengarna var återbetalda på någon dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.