Juridik
Byggdjuret: [citat] Kundens undersöknings plikt är mycket större än säljarens upplysningsplikt. Frågan är vad värdet är på en 14år gammal värmepump. 50/50 låter lite väl generöst
Mr perfekt: [citat] o den roten stämmer INTE,Rotavdrag är på max 30%på arbetskostnaden,så jobbet skulle kosta 30.000 o med underkänd rot så kräver dom dig på det dubbla,Läs själv helt galet,Vad var det för firma?Väldigt oseriösa,.
axelr4s: [citat] okej tack, någon vetskap då om jag har rätt juridiskt till prisavdrag?
LBviking: [citat] Tackar s[ mycket
RACS: Jag har ingen aning faktiskt om det är rimligt eller inte. Inte så värt att spekulera; men har någon här konkreta exempel på liknande ärende, så kan det vara hjälpsamt att delge ts det. Men det som i det här ärendet nog är ett faktum är, att om ärendet kommer till prövning så är det inte särskilt avgörande vad ts eller entreprenören anser eller tycker om rimligt eller skäligt
pmd: [citat] Ett officlalservitut kan inrättas av Lantmäteriet mot ägarens av stamfastigheten vilja.[/QUOTE]
Nötegårdsgubben: Men när tråden ändå är lyft, hur gick det, @Husköpare 8? Har ni löst frågan och kom ni överens?
MarcusMolander: [citat] Tack, det gör saken lite klarare. Som kuriosa kan jag nämna att för drygt 10 år sedan (innan jag flyttade hit) hade dåvarande styrelse lagt ner mycket jobb på att införa en gemensam "sopstation", alltså en central behållare likt de man brukar hitta vid hyreshus. De trodde att allt var frid och fröjd och på årsmötet när det skulle klubbas igenom så räckte en medlem upp
ArneTW: [citat] Inte om man hävdar att man är djur/natur/eko-vän för då är man ju tvungen att ta hänsyn till de som bosatt sig i stenhögen. Fast hänsyn gäller väl bara andra... /ATW
Kane: [citat] Blev lite tokigt här va? Byt andra "köpare" mot säljare.
Mjolnir: [citat] Kontakten var med en jurist från HSB, hon var trevlig. Allt gick via henne nästan, nått samtal eller två med ordförande i styrelsen när vi var där och de kom och knackade på, trevlig ton med där de förklarade att de bara ville hitta en lösning. Det var inte hotfullt tonläge, utan tydligen bara "så man skriver" formellt i juridiska sammanhang.
MetteKson: [citat] Det är bra att prata med grannar för grannsämjans skull. Min kommun gör grannhörande i bygglovsärenden oavsett påskrivna papper eller ej. Vid icke bygglovspliktiga byggnationer som kräver (attefall, friggebod) är det du som inhämtar grannars godkännande om du planerar bygga närmare en fastighetsgräns än 4,5 meter.
Sifter: [citat] Det känns onekligen fånigt, hela situationen är det enligt min mening, men det verkar ha blivit en hang up för ansvarig politiker att folk ska ”göra rätt för sig”. För all del, men det måste ju gå att göra det då...
Nötegårdsgubben: För att ändå ge någon ledning skulle jag säga att 3 kap. 3 § jordabalken tillsammans med 32 kap. miljöbalken sannolikt är de lagrum som ska tillämpas. Då jag tolkar det som att det var länge sedan grustaget var aktivt blir det kanske äldre varianter av motsvarande regler som gäller. Likaså kanske regler om preskription måste beaktas. En besvärlig situation, men om grannens mark
andhak2802: [citat] Har du lust att lägga upp lite bilder på slutresultatet? Är du nöjd? Vi ska enkelfas men velar mellan 120mm och 145mm bredd. Tack!
Alti: [citat] "Dina ord är som mina egna tankar." Litterär referens.
Johanna Lindström: Hej! Jag är tyvärr i exakt samma sits. Ett företag i Stockholm som anlitar arbetskraft som utför ett riktigt dåligt jobb! Det kom dessutom en ytterligare offert efter rivning.... De tar också 990kr i timmen. Jag vill inte fortsätta med denna oseriösa firma. Förstår efter att ha läst ditt inlägg att det kommer kosta orimligt mycket att bli av med dem.... Hur kan man gå vidare?
FranzFerdinandz: [citat] Tack för ditt svar. Det är min mor och hennes bror som har lagfart, min mor har tagit kontakt med advokat och mäklare och informerat brodern om vad som gäller och även att det föreligger en tidsram för brodern att kontakta mäklaren för att skriva på fullmakt.
Sir Duke: [citat] PBL säger att "Tomter som tas i anspråk för bebyggelse ska utformas så att risken för olycksfall begränsas." Man tar särskilt upp risken för fall. Myndigheterna har möjlighet att kräva staket. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/krav-pa-byggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/sakerhet/
En liten stuga: Det kan man väl lugnt påstå. Snarare dumdristigt.
Talisman: [citat] Tack för svar. Då förstår jag bättre, hur det ligger till.
pmd: [citat] Det är möjligt, men det ger en möjlig förhandlingsöppning för att slippa stämma exploatören. Visa lite goodwill till inte alltför stor kostnad.
Anonymiserad 22996: Lite återkoppling, varan är såld till ny köpare. Pengar återbetalade till första köparen med ett avdrag om dryga tusenlappen. Första köparen har fortfarande inte gett något livstecken (trots att han verkar leva), han löste aldrig ut det rekommenderade brevet. Jag skickade samma information på sms och Mail. Men ingen återkoppling från köparen, så jag utgår från att han är nöjd
timmelstad: [citat] Ja och senaste inlägget skrevs 2017 så den gode Daniel är bevisligen inne då och då annars också.
Takläggare: [citat] Det var bara detta förlikningen handla om , namnet var använt, byggaren hade tidigare byggt åt Pål Ross , använde samma ritningar, detta spela ingen roll, men marknadsföra huset fel, det spelade roll , att använda hans namn , vilket även jag kan tycka vara fel. men kopiera ett hus det är lagligt.
Heineken: Du kan inte kräva att någon av grannarna ska plantera en häck mellan deras tomtgräns, som jag tolkar att den horisontella gränsen där du ritat ut häcken är. Ju hr ju däremot gott om plats att plantera Häcken på din egen mark strax innanför tomtgräns (den vertikala som gränsar till dig) vilket också borde ge betydligt bättre insynsskydd än den häck som du föreslagit. Enda
segv: Men hur kommer flugorna in i huset i sådana mängder om ni har nät för fönster och dörr? Har ni hål någon annanstans eller är näten inte täta?
RACS: Inte direkt svar på frågan. Det som inte ses som normalt slitage kan hyresgäst kunna bli ersättningsskyldig för. Försäkringsbolag har sina regler och avskrivningar som kan ge fingervisningar om hur beräkna. En sak som kan underlätta är att tillse krav vid uthyrningen, så att man skriver in i hyresavtal, att hemförsäkring ska företes, som innefattar s.k. ansvarsförsäkring; och att
Axbard_89: [citat] Det är arbetsgivarens ansvar att se till att du tillgång till sånt. På min arbetsplats får vi låna hem den utrustning vi behöver, skärmar, skrivbord och dylikt. Har läst att Skatteverket inte godtar om man har köpt in dessa själv för att kunna jobba, det ska arbetsgivaren bistå med...