Juridik
-MH-: Vilken fastighet är 15:10? Så här tror jag: När du och grannens tomt styckades tog man inte med de tre meter som var samfälld längs norra gränsen. Det är nu skaftet. Din högra grannes gräns tycks sluta innan den samfällda östra vägen, dvs vägen är utlagd på östra sidan av befintlig gräns. Slutsats, servitutet lastar inte era fastigheter, utan din vänstra grannes skaft och dom
123a: Behöver du verkligen ge bort halva fastigheten? Räcker väl med 10% egentligen så kanske du slipper krånglet med lånen. Säger ROT något om hur många % man måste äga?
Henrik.woll: Nej, är teknisklivslängd uppnådd så är tätskiktet helt avskrivet och avdragen för dessa är 100% (ingen ersättning) Skulle det säg vara 7-8 år gammalt hade ni fått ersättning minus åldersavdrag givetvis..
trojlee: Det är invecklat det här:thinking:, vi ska prata med banken i veckan och se vad dom säger. Tack för all hjälp(y)
KKJ: [citat] Det stämmer. [citat] Det är plan B. Återigen, stort tack för hjälpen allihopa!
perra i skogen: [citat] Det jag kan läsa just med att såga ner en vägg med tigersåg, är hur väggen är uppbyggd. Är det trä, stålreglar med gips, mineralull så ska det inte behövas heta arbeten, då brandrisken är extremt liten. Men ligger det tex cellplast i väggarna så brukar dom vilja ha Heta Arbeten, just för att det är så mycket mer lättantändligt. Så om det mot förmodan skulle börja
Nötegårdsgubben: [citat] Använda och underhålla en väg kan du göra utan att byta beläggning på den. Så det vore inget konstigt i sig. Det finns många som har rätt att nyttja (och därmed även rätt att underhålla) en väg som egentligen är någon annans. Men nu är det om jag förstår saken rätt er väg. Ingen väg fanns före servitutet skrevs och ägaren av er fastighet (om än inte ni själva)
Per Mårthans: [citat] [citat] HUR SER DET UT MED HUNDRASTGÅRD (dvs hundlekplats för flera hundar) ca 800 kvm avgränsat med stängsel. Finns goda exempel och tolkningar?
Soaringpilot: [citat] Ja! Eller ersätta med likvärdig dörr. Enklast är att komma överens med köparen. Bör informeras före köp gärna i objektbeskrivningen. Köparen övertar ansvaret gentemot föreningen.
Hemmakatten: Vår tidigare granne hade 8 hektar mark som var klassad som parkmark. Det var skog och berg men låg vid en sjö. Grannen hade olika planer. Bygga en villamatta, senare 4 exklusiva tomter med sjöutsikt. Kommunen var villig att göra en detaljplan men kostnaden på minst en miljon gjorde att grannen backade. Ibland är det bäst att inte väcka upp den björn som sover, utan låta allt vara som
Hemmakatten: [citat] PS. Du kan vara anonym om du vill. Gå till byggnadskontoret, be att få ut handlingarna och vänta tills de kopierar handlingarna. Möjligtvis kan du få betala några kronor för kopiorna. Du behöver inte ge ut ditt namn och kommunen har inte heller rätt att fråga.
Sassa4: [citat] Tack :D Det gick fort! Klart på en dag (y)
pmd: Jag beklagar din fars bortgång men tycker att det är toppen att du berättade hur det gick. Det är alltför vanligt att trådskapare slutar skriva och lämnar trådföljarna i ovisshet om upplösningen av dramat. Jag hoppas att din mor hittar ett nytt trevligt ställe att bo på. :cry:(y)
Nötegårdsgubben: Det kan ju vara så att svärföräldrarna har likvider de kan kompensera systern med helt eller delvis också. Har de 600 tkr de kan avvara är det ju lätt löst, men det är vi ganska många som inte har. Dock kanske de har 300 tkr att avvara. Då har din fru ”bara” fått 300 tkr mer och det är 150 tkr ni ska hosta upp med för att det ska bli rättvist. Och även om ni måste betala
BeaumontX: [citat] Nog en klok reflektion, att det verkar mest handla om begreppsförvirring.
pmd: [citat] Ja, det kanske det gör. Jag ska nog undersöka det.
Immobil: Många kommuner gör de [citat] Många kommuner gör det, eftersom de är måna om det kulturella arvet. Kolla med kommunen.
Räknenisse: [citat] Förstår inte vad du är ute efter med din fråga. Att lagar tolkas är så självklart så jag vet inte vad jag ska säga. Ska du argumentera om den saken så får du göra det med någon annan än mig, Framgår det tydligt i bestämmelsen var gränsen går mellan att det finns eller inte finns ett sådant hus som specificeras i tveksamma gränsfall? Om det är ett brännskadat, för
Alfredo: [citat] Nej, det är inte "fritt fram" utan en stämma ska följa bland annat Bostadsrättslagen. Genom den tillfälliga speciallagstiftning som @BeaumontX hänvisade till i inlägg två är dock en stämma med enbart poströstning tillfälligtvis tillåtet på grund av rådande pandemi. Grundprincipen i normala tider är dock att "En medlem har rätt att närvara, yttra sig och rösta vid
Jonatan79: Förstår. Skicka PM till mig, har även namn på icke advokater beroende på vad mer exakt tvisten handlar om.
cotillion: Är det markavvattningsförbud i området? Det är det i hela Stockholm. Jag misstänker att det är betydligt enklare att du dränerar på din tomt istället.
skyisthelimit: Finns ingen anledning att inte bygga ut med full funktion, det blir ingen komplementsbyggnad pga detta. Boverket är tydliga vad som gäller: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/ Citat "Det kan ibland vara svårt för byggnadsnämnden att avgöra om ett attefallshus är en komplementbyggnad eller ett
hempularen: Jag tror att TS tänker sig något i stil med att sälja en andel av lägenheten som motsvara kontantinsatsen till sina föräldrar, och föräldrarna lånar motsvarande belopp av TS. Den andelen av bostadsrätten skulle då bli undantagen från en bodelning. Tänkbart att den blir undantagen (men kolla i så fall med jurist). Det finns flera problem med upplägget. Banken måste godkänna om du
Joel E: Tack till alla som skrivit här, det verkar ha löst sej genom att vi bad en grävare fixa till det och grannen fick närvara och inspektera under hela gräv arbetet. Tack igen alla!
TuLu: [citat] Det låter som en bra vinkling. Snön ligger dock fortfarande kvar här, så det dröjer någon månad.
Daniel 109: Jag fyller i den med en massa nollor. Det enda som inte är nollor är fastighetstillgångar, där jag fyller i taxeringsvärdet. Har man någon aktiv verksamhet blir det ju något mer jobb.
jarlhov: Tack för alla svar. Det är en fantastik kvinna jag bor med. Utan tvekan mitt livs kärlek. Därför vill vi även ha gemensamma drömmar och kunna renovera, bygga ut osv. Helt enkelt gemensamma mål och projekt. För mig är det lite som att köra bil utan försäkring, Jag har aldrig krockat och kör ju så försiktigt. Samtidigt så ska det bli så rättvist som möjligt.
pmd: [citat] I det här fallet har grannen redan sett till att grannrelationen inte är så bra genom att försöka hindra TS från att bygga sitt fritidshus. Chansen att grannen vill hjälpa till med TS byggande är kanske inte så stor.