Juridik
Lars Beddingestrand: När vi började byta lockpanelen på gavelspetsarna så upptäckte vi att det saknades isolering i stort sett ialla väggar och tak som byggts på ovanvåningen.Det fanns på vissa väggar mineralull på ca 5 cm.Ovanvåningen är indelad i ett antal rum och med ett undertak,
Henke203: Har aldrig röstat KD förr men är ganska nära i nästa val kan jag säga och det är ju pga Ebba som fan inte räds den politiskt korrekta södermalmsmassan och underspisfläkts-rökande sossekärringar som inte har en aning. Ulf är en Kriminell bandit och har gjort det omöjligt för mig att rösta på M något mer tills han försvinner och resten av snuttjullarna i politiken kan man bara
Förstavillan: Hej, Jag undrar också hur det har gått för er som i efterhand har upptäckt att ytterväggen är sned. Vår vägg lutar ungefär 27 mm om vi jämför i golvhöjd och vid en höjd av 1,80 m. Undersöker just nu om Gar-bo försäkring täcker detta. Får dock en känsla av att de skyddas av alldeles för många undantagsregler.
Säterdal: [citat] Jaa rätt tolkat (rörigt). Sista bilden är ju förslag som arkitektbyrån skickade till mig 2014 då ärendet var uppe första gången. Men kommunen har ej pratat i dessa ord nu när det är ute igen för nya synpunkter inför detaljplan 2021. Vet inte varför man lanserade denna lösning ? Verkar konstigt om kommunen bara kan skänka oss ett markområde.
-MH-: [citat] Sa han, efter att ha startat ytterligare en tråd om samma markområde...:rolleyes:
El-Löken66: [citat] Allt tyder på detta. Vad som sagts vet vi inte men vid oenighet är det ju väldigt mycket värt med vad som står skrivet.
Nötegårdsgubben: Nja, det går att runda samtycket via domstolsbeslut i vissa fall, så ett helt vattentätt veto har inte maken, men starkt är det.
Cancerman_777: Det blir inte näringsverksamhet förrän du startar ett företag och gör det till en näringsverksamhet. Du får lov att privatuthyra en del/delar av din bostad om du vill. Det är dessutom extremt förmånsmässigt sett till skatten. Ett jättebra exempel är de som hyr ut flera rum till studenter. Så mitt råd är att du bygger som du vill inom lagens råmärken och sedan hyr du ut privat
datorvana: Hej! Tack för tipset. Finns det andra som har varit med om liknande saker? Vi funderar på att ta in en offert från andra hantverkare för att se vad de skulle ta för att åtgärda det
Krux: [citat] Då bör du nog anlita någon som är proffs på inomhus miljö och sk sjuka hus. Innan man gör något alls behöver man ha fakta , så man gör rätt åtgärder på rätt sätt
Claes Sörmland: [citat] Det där har med bygglovet att göra. En lokal ges ett bygglov för en viss användning (och lokalen anpassas för det ändamålet). Om byggnaden tas i anspråk för ett väsentligen annat ändamål måste man först få ett nytt bygglov beviljat. Praxisen från domstolsväsendet är en röra utan dess like vad som är och inte är ett väsentligen annat ändamål. Inte helt
-MH-: Det är väl som om fastigheten bildats innan strandskyddet, det spelar ingen större roll nu?
Räknenisse: [citat] Risken finns att denne Någon säljer huset och ny ägare säger upp hyresgästen för att bo där själv och liknande scenarion
TreeView: Återkoppla till entreprenör att ni håller in betalning tills ni fått era kvalitetsdokument. Under tiden tar ni kontakt med en besiktningsman och bokar upp besiktning. Skulle dokumenten hinna komma innan besiktning sker så avvaktar ni med betalningen tills besiktning skett, i värsta fall får ni en påminnelseavgift plus lite ränta på beloppet.
Claes Sörmland: Vi har tolkat det så att vägdikena är en del av väganläggningen som vägföreningen förvaltar genom t ex rensning, lägga en ny trumma o s v. Det juridiskt knepiga är att dikena naturligtvis inte bara går alldeles längs vägarna. För att fylla sitt syfte är de flesta anslutna till diken eller t o m kommunens dagsvattenssystem som leder bort vattnet. Riktigt var gränsen går mellan
timmelstad: [citat] Det ser inte så lovande ut... Medlem sedan: 2019-01-22 Senast online: 2019-01-28
AndersS: Om jag får göra ett antagande så sköter de flesta företag det riktigt och på ett bra sätt, men det som dyker upp här i forumet är de fall där det inte varit så. Och jag som beställare av ett arbete med fastpris ska inte acceptera en offert/prisangivelse som inte anger pris med och utan RUT/ROT. Hur noggrann men sedan vill vara eller ta en risk, tja det kommer alltid att förekomma.
FGLIN: [citat] Enligt vad jag har hört finns det begränsingar i vad en god man får göra. Det ska visst finnas ett högre steg kallat förvaltare som får göra "allt", se till att i förväg ta reda på vad som krävs.
realdexter: [citat] Ska rekommendera styrelsen att genomföra OVK! Tack!
Anonymiserad 433451: [citat] instämmer. de kan gälla för dagen eller i 20 år, men beror ju på om alla är överens... Det vill säga högst osäkra avtal därför är de ogiltiga
Korsvirkeshuset: Hej! Efter en lång uppstart kom vi äntligen igång med att börja bygga. Vi har en styrd generalentreprenad (står dock delad entreprenad i vårt ABS18). Vid början av vårt projekt så upptäckte markarbetarna vid schaktning att det fanns en höjdskillnad på det som vi som beställare och huvudentreprenören uppfattat som plan mark. Vi blev muntligen lovade att extrakostnaden inte skulle bli
hempularen: Det frågas om vilken ägarform som kan påverka grilltillstånd. Om du äger fastigheten så bestämmer ingen annan vad du får göra på din tomt. Radhus finns både i form av bostadsrätter och egna fastigheter. Villor är oftast egna fastigheter, med bostadsrätt förekommer även det. Även om du har en egen fastighet så kan det finnas en samfällighet som förvaltar gemensamma saker i
Vargklo: Följdfråga: Om man använder modellen med att ett syskon får "förskott av arv", så ska ju detta enligt en normal modell avräknas vid en framtida bodelning mellan syskon/bröstarvingar. Men hur tänker man om den framtida bodelningen hamnar långt fram i tiden, säg 10-20 år senare? Är det det nominella beloppet av förskottet som ska avräknas, eller ska avräkningsbeloppet
sliderr: Hi all, my builder was went in to status Försatt i konkurs last januari so already more then a year ago, i follow them on kreditrapporten.com and see sometimes that something changes from Ansökan betaln.föreläggande to Utslag betalningsföreläggande but nothing else is happening, our house was almost finished around 200k left to pay. i fixed all the remaining work myself during the year and
Polisen som ljög i Hedinfallet slipper påföljd eftersom gärningen bedöms som ringa tjänstefel – någo
Anonymiserad 433451: [citat] Japp men 1976 1 januari togs det bort. tacka palme... I övrigt håller jag med.
para: Man kan hyra ut skattefritt upp till 40 tusen per år men hyr du till eget AB får du skatta från första kronan. Borde va samma om man hyr ut till närståendes AB.
nybyggaresoder: [citat] Hej, Tack för omfattande svar! Ja, helst vill man ju betala allt i efterhand, speciellt i vårt läge. Ja, precis så vi känner, att man behöver vara en advokat i allt detta tyvärr.