Åter en grannfråga , triggad av de senaste dygnens syndafloder.

Lantbruksfastighet och sommarstuge samfällighet är de berörda.

Hur ska man se på ansvaret för att åtgärda ett +50? årigt dräneringssystem som sträcker sig över olika tomter men även parallellt längs tomtgränsen?

Samtliga tomter ligger i en slänt så dom längre ner får ta smällen av allt vatten.

Säg att en brunn hos grannen ovanför slutar fungera så att det flödar över till tomten nedanför.

Eller att felet ligger i en ledning i gränsen mellan två tomter.

Eller att tomten längst ner som även är äldst för problem med sina ledningar pga det enorma trycket ovanifrån.

Inget finns skrivet, Inga idag levande kvar som var med vid anläggningen.
 
Vad har samfälligheten för verksamhet, enl. anläggningsbeslutet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.