R
En av bönderna i trakten envisas att ha kor på betesmark bara några meter ifrån tomtgränsen. Ingen fara på sommaren då kossorna oftast vandrar runt och befinner sig långt ute på ängarna. Men på hösten samlas de nära staketet för betesmarken, och det ligger som sagt bara några meter ifrån min tomtgräns. Det kan lukta något vidrigt av avföring och urin om vinden ligger fel..

Frågan är; hur nära får man ha sådan här boskap tomtgränser? Nu handlar det om områden utanför detaljplanerat område.
 
I detaljplanerat område gäller andra bestämmelser men bosätter du dig ute på landet är det ju en helt annan sak. Jag själv bor 4 m från en kohage - hagen fanns där redan när jag byggde. De första två somrarna kunde jag inte ha fönster & dörrar öppna mot hagen eftersom flugor invaderade huset. Därefter arrenderar inte bonden hagen längre och nu förslyas den eftersom fastighetsägaren inte har fått bygglov (vill sälja marken).

Jag har svårt att förstå din inställning ' bonden envisas att ha kor på betesmark bara några meter från tomtgränsen'. Var ska bonden ha sina djur om inte på betesmark?
 
Har du talat med bonden?
Du skriver att det inte är någon fara på sommaren men att hösten är värre, fråga om han kan hitta någon annan lösning på hösten.
 
Pröva med att köpa en lägenhet i stan eller att acceptera att på landet finns det djur.
 
  • Gilla
zappo.engstrom och 1 till
  • Laddar…
Du ställer nog frågan fel. Den borde vara "Hur nära jordbruksmark får man placera bostäder?"
 
Konstigt att det luktar så det stör, vi har 75 djur inpå knutarna och har aldrig känt något.

När dom sprider flytgödsel är det annan sak, då stinker det så färgen lossnar från väggarna..

Alternativet är att bo i stan, som sagt.
 
O
Detta måste vara dagens I landsproblem.
 
Skyll dig själv!
 
RtZ skrev:
En av bönderna i trakten envisas att ha kor på betesmark bara några meter ifrån tomtgränsen.
Är du allvarlig? Bonden envisas alltså med att använda sin betesmark som betesmark. Vad ska han annars använda marken som?

Ifall du inte vill flytta till stan som så många redan tipsat om så är mitt förslag att du försöker bli kompis med bonden. Det är nog den bästa möjligheten att få honom att kanske freda en bit nära din tomt.

Ifall du börjar klaga till myndigheter är nog risken överhängande att du kan få ett litet helvete ifall bonden tillhör den lite tjurigare typen. Man behöver nog inte vara särskilt tjurig för att bli förbannad ifall en granne vill hindra en att använda sina hagar som säkert använts i generationer tidigare.

Inte så kul ifall han kommer och sprider hönsgödsel precis bredvid tomten samma dag som du ska ha grillfest hemma t.ex. Eller så anlägger han ett vedupplag vid tomtgränsen och står där och klyver och sågar ved vid olämpliga tidpunkter.
 
R
Tyvärr är gubb*** rejält tjurig och enveten, så jag anser att det inte är någon idé att prata med honom. Frågan är vem som är mest tjurig och enveten; han eller hans kor? Andra djur som hästar och får är bara trevligt att ha inpå, men inte kor! Vi är inte grannar, utan han bor några kilometer bort ifrån "sin" hage, så han slipper besvär med lukt osv.

Finns det verkligen inga regler för hur nära tomter och hus man får ha sin boskap?
 
Som sagt!
Men för att försöka lösa problemet: Berätta om problemet för bonden och fråga om han (du kan hjälpa till) kan sätta upp ett staket lite länger ifrån dig efter betessäsongen. Eftersom de inte skall äta från marken är det inte lika viktigt att de har tillgång till hela området.
 
RtZ skrev:
Tyvärr är gubb*** rejält tjurig och enveten, så jag anser att det inte är någon idé att prata med honom. Frågan är vem som är mest tjurig och enveten; han eller hans kor? Andra djur som hästar och får är bara trevligt att ha inpå, men inte kor! Vi är inte grannar, utan han bor några kilometer bort ifrån "sin" hage, så han slipper besvär med lukt osv.

Finns det verkligen inga regler för hur nära tomter och hus man får ha sin boskap?
Har haft liknande problem med en granne fast tvärt om, vi har hästar i en hage som gränsar till granne, han sa att vi får flytta hästarna. Jag sa nej, blev rättslig process i länsrätten fick vi ge oss, varför? Jo kommunen har riktlinjer ang djurhållning som säger om jag inte missminner mig fel 10 meter från tomtgräns eller 30 meter från bostadshus. Detta gjorde att vi nu har en ca 1500 kvm som vi inte kan använda till nåt. Har det idag som upplag precis vid grannen av traktorredskap, båtar, ved och annat smått o gott. Som sagt kolla med komunen, vi bor på icke detaljplanelagt område ej samlad bebyggelse men ca 3.5 mil från Stockholms stadshus så snart har vi förorten runt knuten.
 
RtZ skrev:
Tyvärr är gubb*** rejält tjurig och enveten, så jag anser att det inte är någon idé att prata med honom. Frågan är vem som är mest tjurig och enveten; han eller hans kor? Andra djur som hästar och får är bara trevligt att ha inpå, men inte kor! Vi är inte grannar, utan han bor några kilometer bort ifrån "sin" hage, så han slipper besvär med lukt osv.

Finns det verkligen inga regler för hur nära tomter och hus man får ha sin boskap?
Att redan innan du provat säga att det inte är någon ide att prata med "gubb***" tycker jag tyder på ett tråkigt sätt från dig.

Har själv djur precis inpå huset, men känner aldrig någon lukt...
 
silversmeden skrev:
Har haft liknande problem med en granne fast tvärt om, vi har hästar i en hage som gränsar till granne, han sa att vi får flytta hästarna. Jag sa nej, blev rättslig process i länsrätten fick vi ge oss, varför? Jo kommunen har riktlinjer ang djurhållning som säger om jag inte missminner mig fel 10 meter från tomtgräns eller 30 meter från bostadshus. Detta gjorde att vi nu har en ca 1500 kvm som vi inte kan använda till nåt. Har det idag som upplag precis vid grannen av traktorredskap, båtar, ved och annat smått o gott. Som sagt kolla med komunen, vi bor på icke detaljplanelagt område ej samlad bebyggelse men ca 3.5 mil från Stockholms stadshus så snart har vi förorten runt knuten.
Tycker detta är mycket olyckligt att det blir så, för jag antar att betet fanns där innan huset?

Det område du inte kan utnytja tycker jag passar utmärkt som energiskogsodling, växer upp fort som fan. d^_^b Alternativt en plantering av granskog.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
RtZ skrev:
Frågan är vem som är mest tjurig och enveten; han eller hans kor?
...tja.. eller du kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.