T
J jassaj skrev:
Husleverantörerna väljer inte besiktningsman eller kvinna, det gör Garbo (om man nu köpt tjänsten av dom), min erfarenhet av dessa personer är att dom är ytterst professionella och gör opartiska bedömningar. Har aldrig varit en besiktning där fel inte har kommit upp, är ju därför man har besiktning!!!
Sedan är ju allt en fråga om bedömning, alla besiktningar bedöms utifrån toleranser som beskrivs i besktningsmannanhandboken, det är ofta som byggherren anser att det är ett fel men enligt boken så är det inom toleransen och då är det inget fel.

Det förvånande att man inte satte en peng på felen i huset som TS skulle hålla inne, det hade jag anmält till Garbo.

Varför skulle dom vara rädda att reta upp husföretagen? Som du skrev är Byggherren fri att välja vilken besiktningsfirma som helst, och med ditt resonemang skjuter Garbob sig själva i foten. Om husköparna inte blir nöjda med företaget Garbo så kommer byggherren att välja egna.

Frågan var om TS fick välja besiktningsman själv, uppenbarligen har husleverantören vilselett TS:

"På vårt första samråd med husleverantöran frågade jag rakt ut om vi har rätt att välja besiktningsman. Nej fick jag till svar."

Angående Garbo så har vi skilda meningar om hur dom agerar... Jag läste på MYCKET innan jag fattade mitt beslut om att plocka bort dom.

Skjuter sig i foten; Ja det gjorde dom ju. Eftersom jag valde bort dom. Men dessvärre har inte folk så bra kunskap om detta, tyvärr...

J jassaj skrev:
Husleverantörerna väljer inte besiktningsman eller kvinna, det gör Garbo (om man nu köpt tjänsten av dom), min erfarenhet av dessa personer är att dom är ytterst professionella och gör opartiska bedömningar. Har aldrig varit en besiktning där fel inte har kommit upp, är ju därför man har besiktning!!!
Sedan är ju allt en fråga om bedömning, alla besiktningar bedöms utifrån toleranser som beskrivs i besktningsmannanhandboken, det är ofta som byggherren anser att det är ett fel men enligt boken så är det inom toleransen och då är det inget fel.

Det förvånande att man inte satte en peng på felen i huset som TS skulle hålla inne, det hade jag anmält till Garbo.

Varför skulle dom vara rädda att reta upp husföretagen? Som du skrev är Byggherren fri att välja vilken besiktningsfirma som helst, och med ditt resonemang skjuter Garbob sig själva i foten. Om husköparna inte blir nöjda med företaget Garbo så kommer byggherren att välja egna.
Min erfarenhet av Garbo skiljer sig från din. Med det sagt är jjag helt övertygad om att det finns riktigt bra besiktningsmän som Garbo använder sig av också.

Att det finns en jävrisk ser jag som helt uppenbar bara genom att se det genom ett par företagsamhetsglasögon.
Sannolikheten att besiktningsmannen kommer att få nya jobb av konsumenten är försvinnande liten, trots det jobbar de uteslutande mot konsumententreprenader där hustillverkare och entreprenören däremot är återkommande.
Med tanke på att konsumenter väldigt sällan sitter på varken den juridiska eller fackkunskapen som krävs för att bygga hus förlitar man sig ofta rekommendationer från hustillverkare och entreprenörer då man förhoppningsvis fått förtroende för dem.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Håller du på en 1 år gammal faktura så får du nog skylla dig själv.
Nej, det är snarare om dom betalar den fakturan utan att ha fått ett färdigt hus dom får skylla sig själva. Att betala den innan det vore väldigt dumt.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Tänkte jag ska uppdatera vad som har hänt i våran situation.

Vi har bytt bank och kunde på så vis teckna bolån i den nya banken utan att Trivselhus gett tillbaka spärrföbindelsen. Känns tryggt att kunna binda räntan när man kan läsa en del artiklar om inflation.

Vi har haft besök av en byggledare anlitad av Trivselhus. Han har kikat på dom brister som finns kvar. Men vi har inte fått någon återkoppling på vad dom tänker åtgärda och när. Så vi har bokat en efterbesiktning så att vi kan få ett slutdatum på när bristerna senast ska vara åtgärdade och en värdering av dom.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.