KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Här finns all info du behöver för isolering ovanpå taksvallet: https://docplayer.se/4808150-Tryggare-tak-med-thermisol-basta-taket-for-just-ditt-hus-isolera-taket-med-thermisol-cellplast-det-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html [bild] Vi byggde så när vi byggde hus år 2010, och det blev mycket bra! Jag har skrivit rätt mycket om detta här på ByggaHus, se
3 svar · 872 läst
·
K
Kallebo: Tycker att det låter kanonfint. Möjligtvis hade jag hellre salat på takstolarna på höjden/vertikalt och satt horisontella 45x45 över plast för att bilda ett isolerat installationsskikt mot boutrymmet. Då hade du kunna gå ner till 95-reglar och då fått 145 mm isolering mot luftspalten + 45 mot gipset = 190 mm, med mindre jobb. Men du kan absolut göra precis som du tänkt också. Hur
1 svar · 887 läst
·
J
JohanN03: Använde Hunton Nativo till en utbyggnad och jag kan känna en lätt doft typ som ättika efter mycket hög luftfuktighet vid regn följt av gassande sol. Känner doften vid uteplatsen. Ingen doft inomhus. Visste om att det kan lukta men valde isoleringen ändå. Härlig att arbeta med! Misstänker att det är från brandhämmande ammoniumfosfat lukten kommer ifrån. Inget som stör mig dock.
2 svar · 5,3k läst
W
witten: Att det är lufttätt innifrån och upp på vinden är a & o för att minska risken för kondens på råsponten. Lägg inte fokus på isoleringsmaterialet, de är alla diffusionsöppna och släpper igenom fukten rakt upp på den kalla vinden ovanför.
2 svar · 1,0k läst
Matti_75
Matti_75: Skruva upp brädor istället för brickorna
4 svar · 1,4k läst
·
T
Timmerö: Vad ser du som risken? Att stockarna blir blöta utifrån av regn och sen inte hinner torka innan det blir röta?
10 svar · 4,1k läst
J
justusandersson: Ritningar och teknisk beskrivning kan säkert ge en del värdefull information. Ibland beror den här typen av ljudproblem på byggslarv som man bara kan upptäcka på plats.
1 svar · 1,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] [citat] Om boden inte skall värmas upp finns det ingen anledning att isolera, eller hur? Och välkommen till Bygga Hus-forumet @Renoverameraa !
1 svar · 1,1k läst
H
HJ-C: [citat] Tackar! Har börjat tittat så smått på diverse ventilationslösningar. Egentligen var det inte riktigt planerat just nu, mest pga det stunande takbytet, men jag inser tveklöst er poäng. Håller på att surfa runt lite i ämnet för att se vad man kan göra och med vilka medel. Svaren uppskattas oerhört!
6 svar · 1,9k läst
C
Calle.klby: Hejsan. Bor i ett 60tals hus där vi har gjort takbyte och även beslutade ta bort takfönster som hållt på läckt in. Ett badrum som används 1 gång om dygnet, och slippa problem med läckage. Då vet tyvärr folk som bytt till nytt fönster fick samma problem efter nått år. Taket i badrummet var masonite skivor som revs ner & ska sättas upp moderna takplattor. Där fönstret satt ska slå
0 svar · 2,5k läst
·
Landbogården
Landbogården: Hej! Vi har en ”krypgrund” som behöver göras om och isoleras under sommaren. Den nuvarande lösningen mellan golvbjälkarna är 5cm sågspån och sedan packat kalk och stenar hela vägen ner till marken, se bild nedan. En idé vi har är att ta bort spån och kalk för att komma ner till botten av de 11cm höga golvbjälkarna och sedan applicera closed-cell-sprayisolering (PU/polyuretan)
0 svar · 1,6k läst
·
O
ollto: Behöver tilläggsisolera ett väderutsatt sovrum och har fått rådet att näta och putsa befintlig putsad lertegelvägg med KC blandat med Perlite för att skapa en diffussionsöppen konstruktion. 1. Någon som har erfarenhet av detta? Fördelar/nackdelar? 2. Hur stor andel Perlite ska man använda i KC-putsen? 3. Hur tjockt lager kan man putsa? Tack på förhand!
0 svar · 1,3k läst
Rickard.
Rickard.: Stenull luktar inte kattpiss när man monterar det :P Tycker glasull är aningen lättare att bearbeta då stenull smular mer men när det är monterat spelar det ingen som helst roll vad man valt.
2 svar · 3,0k läst
Marcusam
Marcusam: Hej! Jag står i begrepp att göra ny trossbotten i vår gamla västerbottensgård. De gamla trossbottenskivorna har på sina håll släppt och "källaren" under köket är fylld med spån. Jag har tänkt sätta helt vanliga trossbottenskivor och sedan lägga i cellulousaisolering i bjälklag, spånskivor/vattenburen golvvärme och sedan ett massivt trägolv. Då jag sågar och hyvlar en massa
0 svar · 1,2k läst
H
huggan: Inte smart att isolera om man inte räknar på hur fuktbelastningen påverkas. Dock har din entreprenör ansvar för lösningen så eventuella problem blir dennes bekymmer. Dock kan det bli en jobbig process.
1 svar · 1,2k läst
M
Mac746: Har samma fråga? Läst tidigare trådar, ocj undrar även - blir det fukt i tex stenull under uterummet om fuktspärr ligger på insidan? (Varma sidan) , blir det fukt mellan regel och cellplast om man kör på det alternativet där cellplasten får fungera fuktspärr. Eller, är det bättre i båda fallen att lägga en fuktspärr/plast på kalla sidan av golvbjälklaget oavsett
1 svar · 2,6k läst
B
Barriospurer58: [citat] Tack igen!
8 svar · 2,0k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Du måste inte isolera någonting. Du kan få 22C om du bara elda på ordentligt men det blir ju lite kallt om fötterna. Det beror ju på vad du ska ha källaren till. De flesta källare är olämpliga som bostadsutrymme. Jag gjorde om ett pannrum till spa. Tog bort plattan, grävde ut lite, jag tror jag lade in 10 cm cellplast, sedan ny betong. Det blev rätt bra. Cellplast isolerar bättre än
1 svar · 1,3k läst
tensiden
tensiden: Vi skall tilläggsisolera en utbyggd del av vårat hus där det idag utifrån och in är panel-timmer-pärlspont. Eventuellt döljer sig någon papp däremellan. Vi kommer att behöva regla på 22-25mm på insidan och skall sätta ny pärlspont på detta. Tanken är att lägga cellulosaisolering emellan och även sätta vindpapp. Då får vi utifrån och in
0 svar · 1,2k läst
B
Byggvm2022: Hej, Har bilat bort en platta i hallen samt tagit bort blåbetong och kommit ner till grundplattan. Under min platta finns en luftficka iom att marken har sjunkit. Plattan är cirka 20 cm tjock och fickan är 6-7 cm. Ska gjuta 11 cm eps på detta... Sen flytspackel. Plattan är i övrigt torr som snus och jag ska lägga elgolvvärme. 5 kvm är ytan. Är det en vettig idé att borra hål och
0 svar · 1,4k läst
T
Tokarlsson: Hej! Har problem? med att det drar kalluft mellan golv och vägg vid yttervägg. Tar man bort golvsockeln så är det en glipa ner där det drar ifrån. Inget golvspån ligger hela vägen mot väggen (yttervägg). Trycker man med vinkelhakeln neråt en bit så "svampar" det så det verkar som man träffar isoleringen, gullfiber. Samma fenomen i ett annat rum mot samma yttervägg. Huset står på
0 svar · 1,2k läst
A
Andreas-012: Under altanen har jag ett teknikrum för poolen som är ca 1x1x1 meter. Har byggt det av träreglar och Osb-skivor som målats. Ska klä taket med takpapp av bra kvalitet som också går ner 5 cm på sidorna som fuktskydd. Jag har full åtkomst till det från alla håll under altanen (den är hög). Jag försöker nu hitta en lösning för att ljudisolera detta utrymme för att inte bli störd av
0 svar · 2,7k läst
·
K
Kristofferjönsson: Hejsan! Hoppas detta hamnar rätt :) ganska ny medlem i detta forum :) Men i oktober 2020 blev jag ägare till en 1.5plans villa från 1976 där inget är renoverat sedan det byggdes nytt. Har renoverat och gjort det mest nödvändiga för att kunna flytta in i februari 2021. allt har rullat på fram tills för en vecka sedan då jag fick ett vattenläckage och märkte det när det regna att det
0 svar · 1,1k läst
·
M
Macarus: Finns många trådar om detta här om du söker lite. Enligt en rapport från SP ska man inte ventilera för mycket och bara gavelventiler kan vara lagom https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://krylboisolering.se/wp-content/uploads/2016/09/sp_info-2004_08-uteluftsventilerade_vindar.pdf&ved=2ahUKEwi8wdKiqLTwAhUQmYsKHd76AlQQFjABegQIEBAC&usg=AOvVaw2AuSlJNcKHFDk--QlhIlKR Funkar
2 svar · 2,2k läst
·
B
BuzyBi: Ska bygga upp golv i timmerhus efter svampsanering (pga vattenläcka, inte fukt) och skulle vilja välja bästa möjliga material. Grymt tacksam för kunniga svar på: - Är de olika typerna av trossbottenskivor olika bra mot möss och svamp? Kalk är tydligen inte bra t.ex. då det hjälper hussvampen att överleva... så tveksam till betonginslag... ? - Är cellulosafiberisolering OK att ha,
0 svar · 3,2k läst
·
U
UgglanOO: [citat] Skum suger åt sig fukt och är en känd källa till fuktskador. Den behöver så klart komma i kontakt med vatten. Fogskum skulle förbjudas så branschen tvingades ta fram bättre lösningar.
31 svar · 40,9k läst
A
ati: Kvartslist är nog det enda vettiga alternativet. Om du vill komma billigare undan med sämre resultat återstår brun akrylfog och maskeringstejp kanske?
2 svar · 4,3k läst
·
R
Renoveringsprinsen: [citat] Du har helt rätt! Bra tänkt. Bastun revs ut. Den var från 60-talet. Nu blir det större tvättstuga istället, med dubbla tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp etc =) Har planer på att ordna en vedeldad bastu utomhus så småningom.
12 svar · 5,2k läst
·
S
saiter: Du kan ju spika / skruva på läkt på råsponten. På sidan av ”takstolarna” och på mitten mellan. Sen skruvar du på massonite skivor på dessa. Då kan du trycka in isolering mot massoniten och ändå ha luftning bakom . (y) För att få tillräckligt med isolering i taket så ska du kanske skruva på dina ”takstolar” Angående luftning vid nocken så kan du sätta in
3 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.