A
ati: Kvartslist är nog det enda vettiga alternativet. Om du vill komma billigare undan med sämre resultat återstår brun akrylfog och maskeringstejp kanske?
2 svar · 4,3k läst
·
R
Renoveringsprinsen: [citat] Du har helt rätt! Bra tänkt. Bastun revs ut. Den var från 60-talet. Nu blir det större tvättstuga istället, med dubbla tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp etc =) Har planer på att ordna en vedeldad bastu utomhus så småningom.
12 svar · 5,2k läst
·
S
saiter: Du kan ju spika / skruva på läkt på råsponten. På sidan av ”takstolarna” och på mitten mellan. Sen skruvar du på massonite skivor på dessa. Då kan du trycka in isolering mot massoniten och ändå ha luftning bakom . (y) För att få tillräckligt med isolering i taket så ska du kanske skruva på dina ”takstolar” Angående luftning vid nocken så kan du sätta in
3 svar · 5,2k läst
·
Manberg
Manberg: Hej! Kommer isolera en friggebod som har rätt väl tilltagna reglar av olika skäl. 170 i golv och tak och 145 i väggarna. Kommer agera materialförvaring och vill kunna hålla plusgrader under vinter så man kan förvara målarfärg osv. Utvändigt har jag vindduk. Invändigt undrar jag om jag bara behöver osb och tejpade skarvar eller om man bör ha ångbroms? Osb/ångbroms kommer monteras
0 svar · 1,5k läst
Biggle
Biggle: Hej. Har en fundering. Vi håller på att renovera ett 50 tals hus med krypgrund och betongplatta. Som det är nu är uppbyggnaden följande: Berghäll 50-100 cm krypgrund, (berghäll), sluttande, Naturligt ventilerad Betongplatta, (okänd tjocklek) Träreglar, CC 60 cm (mellan 10-30 cm höga i olika rum) Sågspånsisoloering, (ca 50% bjälklagshöjd, torrt och fint, men ihopsjunken) Råspånt,
0 svar · 1,3k läst
H
HEM2121: [citat] Karnak går det att plasta in dem torrbollar och sen i en Box med tätslutande lock.
20 svar · 8,8k läst
·
Gustav Franck
Gustav Franck: Radhus byggt 1960, vi tar upp golvet för att dra fjärrvärmerören dolt. Vad skall man ha för isolering? Betongplatta på berg
0 svar · 1,3k läst
·
L
Loek: Tack för svar : )
2 svar · 930 läst
J
justusandersson: Hönshus ska inte ha ångspärr eftersom de aldrig ska värmas upp till mer än några få grader. Definitivt under 10° C. Däremot ska de vara isolerade så att hönsens egenproducerade värme räcker så långt som möjligt. Vindtätning på båda sidor av isoleringen är säkrast.
3 svar · 4,4k läst
Gimp
Gimp: [citat] Vidhäftningen mot trä är oftast starkare än skummet självt, misstänker att det har med tätheten att göra, skummet sväller upp mindre när du har en yta som kyler. Så att lägga ett förstärkande skikt tror jag är onödigt, däremot om man kan lägga så att skummet blir mer obrutet minskar fuktvandringen. OBS man ska tänka sig för noga innan man skummar in båda sidor av ett
10 svar · 7,2k läst
·
G
Genitiv: Hej, Jag renoverar en wc (ej badrum) och ser när jag rev gipset att det på några ställen är rester efter ohyra. Jag undrar om någon kan se vad det har varit för något? Inte i något av bona ser jag något levande, de verkar vara övergivna. Men rester efter något som liknar ljusa ”skal” som efter en larv finns. Det är en yttervägg som har tegel som fasad. Oisolerad grund.
0 svar · 2,0k läst
·
G
Gabbe1: Det säkraste alternativet i dit fall borde vara att använda någon form av träfiberbaserad isolering som kan ackumulera och släppa från sig fukt över tid. Den typen av isolering brukar klara sig utan luftspalt.
1 svar · 2,1k läst
A
Arne999: Håller på att mecka med en gäststuga som kommer vara typ helt oisolerad, ouppvärmt för sommarboende. Bjälklaget blir nytt och jag funderar på att hälla i kutterspån istället för att krångla med cellplast. Behöver ju ingen direkt isolerverkan så man skulle i princip kunna lämna utrymmet tomt men frågan är väll egentligen om det finns någon nackdel att ha kutterspån i
0 svar · 1,0k läst
MrSpudnut
MrSpudnut: Låter rimligt. Tack för bra feedback! [citat]
6 svar · 2,3k läst
B
Benjy: 'Hehe ska utveckla. Vi tar uteluften från kombihuv och kanalerna går från schakt in i bjälklaget för att sedan gå ner till kryddhyllsaggregaten. DVUT är -16, inomhus temperatur räknat på 21 grader. Vad blir temperaturen på golvet där kanalen går? Måste finnas någon formel eller någon som kan hjälpa mig kolla på detta. Har försökt få fram en temperatur men vet inte om jag gör
2 svar · 792 läst
A
ACELM: [citat] Aha.. ja det kanske vi borde då! Enligt husleverantören ska det uppfylla Boverkets krav men kan ju hända kommunen tänker annorlunda varpå vi kanske måste lägga på +45 eller nåt.. tack!!:
4 svar · 2,1k läst
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: Någon som har svar?
10 svar · 2,3k läst
·
P
P90: Jag har en större fristående biyta med flera rum. Jag planerar att värma upp delar av detta utrymme, men att värma upp allt skulle bli minst lika kostsamt som att värma upp hela bostaden, så det är inte realistiskt. Jag är hyfsat insatt i hur man från insidan isolerar en yttervägg av brädor med luftspalt, vindspärr, isolering, fuktspärr och innerbeklädnad. Men hur gör man med
0 svar · 1,3k läst
L
Långfarare: Har ett uterum med enkelglasprofiler och 4st skjutdörrar .Hur isolerar jag bäst?Och måste man byta profiler?
0 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Sätt ihop en cellplastskärare med värmetråd (kantal, finns på Kjell), en liten trafo med AC/AC, gängstänger och en en folierad spånskiva som underlag. Gjorde identisk jobb för många år sedan och det var väldigt smärtfritt och snabbt.
3 svar · 1,9k läst
Appendix
Appendix: I min förra BRF sänkte man fjärrvärmekostnaden med 30%. Med injustering av värmeanläggningen med nya ventiler och växlare med mera. Det sattes även in nya termostater i elementen som gav max 21 grader. Nackdelen var de som gnällde i flera år efter det på att de inte kunde ha 25 grader inomhus. Undrar om dessa skulle vara lika värmekåta om det var individuell betalning av
22 svar · 2,7k läst
B
bellman83: Kan vara nåt slaggmaterial.
13 svar · 6,1k läst
·
ricebridge
ricebridge: När det gäller öronproppar — strunta i de vanliga som man köper som skyddsutrustning, de är bara till för att ta bort industriljud och sånt. Gå till en musikaffär (fysisk eller på nätet) och köp ett par musiköronproppar. De fungerar på ett helt annat sätt och är som en bärbar volymkontroll. Dessutom brukar man kunna växla mellan olika nivåer av dämpning. De här använder
42 svar · 14,4k läst
·
J
Johnny K: [citat] Huset står redan på halva skyddsrummet och om samma konstruktion används på andra halvan såg han inte några begränsningar.
8 svar · 1,6k läst
·
T
tergo: det är inget ovanligt att det blir så om där är gliper i isoleringen,blir av drag ta en bit av den missfärgade isoleringen och lägg i en igen sluten plastpåse ett dygn och sen dofta på det Missfärgad isolering? | Byggahus.se
3 svar · 3,8k läst
·
T
trasan: [citat] Det blev luftspalt med nockluftning
15 svar · 16,1k läst
·
P
PH72: [citat] Bra idé! Tack för tips!
5 svar · 3,3k läst
8
86Tompa: Min erfarenhet från min krypgrund. Jag la ny byggplast över den gamla plasten som låg på marken, den hade ej överlapp eller tejpad, ej heller upp mot väggen låg ca 10cm ifrån väggen/isoleringen. Den nya plasten la jag med överlapp + tejpade skarvar. La plasten upp mot isoleringen på väggen ca +20cm och tejpade även skarvarna mot väggen.
6 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Tyvärr tror jag inte ljudisolerade gardiner hjälper i det fallet utan hon får nog använda öronproppar eller liknande tyvärr.
1 svar · 1,0k läst
H
Hus&Kärlek: Hej! Vi har ett hus från 1945 med frisk stomme som vi vill tilläggsisolera. Huset värms upp med luft/vattenpump och vattenradiatorer (original). Vi kommer att se över fönster och dörrar också, men nu gäller det väggarna. Konstruktionen är idag, sett från utsidan: Puts, Tegel, Luftspalt med stående reglar på ca 90 mm, svart vindpapp, liggande spåntade brädor på ca 28 mm. Allt från
0 svar · 877 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.