Hej! Vi har köpt ett hus och påbörjat en ytskiktsrennovering. När vi tog ner den ytligaste delen av innertaket runt kaminen upptäcker vi att isoleringen ser missfärgad ut. Ser liksom bränd ut. Efter googlingar på glasullsisolering framgår det att det inte kan börja brinna, men det känns ändå olustigt. Ska det se ut på detta vis eller behöver det åtgärdas? Vill kunna elda tryggt. Tacksam för kunnig input!
Kanske kan du fråga sotaren om råd? Vi fick själva råd om material kring skorstensrör senast vi hade sotaren här.M Magnolia12 skrev:Hej! Vi har köpt ett hus och påbörjat en ytskiktsrennovering. När vi tog ner den ytligaste delen av innertaket runt kaminen upptäcker vi att isoleringen ser missfärgad ut. Ser liksom bränd ut. Efter googlingar på glasullsisolering framgår det att det inte kan börja brinna, men det känns ändå olustigt. Ska det se ut på detta vis eller behöver det åtgärdas? Vill kunna elda tryggt. Tacksam för kunnig input!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Glasull måste ju vara fel material runt ett rökrör. Det smälter av värmen. Borde vara stenull.
Tack för svar! Kontaktade sotaren som tyckte det såg ut som en tidigare vattenläcka orsakat missfärgningen.
Klicka här för att svara

