Hej! Vi har köpt ett hus och påbörjat en ytskiktsrennovering. När vi tog ner den ytligaste delen av innertaket runt kaminen upptäcker vi att isoleringen ser missfärgad ut. Ser liksom bränd ut. Efter googlingar på glasullsisolering framgår det att det inte kan börja brinna, men det känns ändå olustigt. Ska det se ut på detta vis eller behöver det åtgärdas? Vill kunna elda tryggt. Tacksam för kunnig input!
 
  • Missfärgad glasullsisolering runt svart kaminrör i taket, tyder på värmeexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Magnolia12 skrev:
Hej! Vi har köpt ett hus och påbörjat en ytskiktsrennovering. När vi tog ner den ytligaste delen av innertaket runt kaminen upptäcker vi att isoleringen ser missfärgad ut. Ser liksom bränd ut. Efter googlingar på glasullsisolering framgår det att det inte kan börja brinna, men det känns ändå olustigt. Ska det se ut på detta vis eller behöver det åtgärdas? Vill kunna elda tryggt. Tacksam för kunnig input!
Kanske kan du fråga sotaren om råd? Vi fick själva råd om material kring skorstensrör senast vi hade sotaren här.
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Glasull måste ju vara fel material runt ett rökrör. Det smälter av värmen. Borde vara stenull.
 
  • Gilla
Robin Lassesson och 1 till
  • Laddar…
Det är väl stenull på bilden?
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Missfärgad stenull bara. Tror inte den kan brinna, möjligtvis glöda lite
 
Tack för svar! Kontaktade sotaren som tyckte det såg ut som en tidigare vattenläcka orsakat missfärgningen.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.