M
Maamies: Hej alla Min första fråga här på Bygga Hus! Jag håller på och bygger en helt fristående matkällare under huset, plintgrund, 2 x 2 meter, höjd 140 cm Har gjutit en platta (oisolerad), murat än så länge 3 väggar med isolerad Leca som jag kom över billigt, 20x30x50 Nu undrar jag hur sjutton gör jag med taket?, antar att man inte kan använda sig av trossbotten som är av cementfiber
0 svar · 524 läst
S
strom_robert: [citat] Ok, det får duga till mig.
10 svar · 4,8k läst
Music Man
Music Man: Sätt det på en EU-pall sen sätter du fast frigoliten med packtejp runt skåpet. Kommer sitta bra mycket bättre och du slipper hålla på att kladda med lim.
3 svar · 5,5k läst
·
M
Moa.L: Jag har köpt loss råvinden ovanför min lägenhet och ska isolera den - idag finns ingen isolering alls, bara spont och sen yttertak vad jag kan se. Vinden ska omvandlas till ett sovloft och lekutrymme. Bygglov behövs inte enlig kommun, då takhöjden är så låg att det inte går att klassa som officiell boyta, eller ändrar andelstalen. Egentligen är jag därför good to go. Nu till saken.
0 svar · 1,9k läst
·
P
pm0: Tack för tipset, ska kolla upp kring brandväggar. Takstolar går in en bit i tegelväggen så man kanske tänkte sig att det kan sprida sig till nästa hus via takstolarna...
8 svar · 2,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: Menar du det ulliga ser det ut som linblånor, eller möjligen skitig glasull. Murbruket är murbruk.
2 svar · 2,0k läst
·
A
Andreas Ed: Hej Jag ska isolera detta förråd. Hur gör jag det? Se bifogad film Mvh Andreas
0 svar · 1,7k läst
·
Emil Boman
Emil Boman: Hej! Kollat runt lite och alla verkar ha olika åsikter kring tilläggsisolering från utsidan, många säger att man måste ta ner all panel osv, jag tänkte göra som första halvan av den här videon :[MEDIA=youtube]Ec6wKbYq0ps[/MEDIA] De tar bara bort lockläkten, lägger på en 50mm isolerskiva sen regla utanpå det och lägga panelen på det, ska dock lägga liggande panel istället men
0 svar · 3,2k läst
MatthewCampbell
MatthewCampbell: Vinden i vårt hus delvis från 30 talet och en nyare del från 60 talet... Förmodligen i den nyare delen består isoleringen av glasull och utrymmet är större (se bilden glasull). Ingen aning hur pass gammalt skivorna skulle kunna vara och inte heller vilken livslängd dessa har. Det som jag inte gäller är att luftspalten har pressats bort (d.v.s. vart flyttkartongen finns i bilden). Helst
0 svar · 2,7k läst
·
LenaSuzanna
LenaSuzanna: [citat] Tack, så bra då vet jag!
11 svar · 4,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Tror inte det är riskabelt.
3 svar · 695 läst
LevaLivet
LevaLivet: [citat] Ahh, jag hade visst smugit med lite info om det. Du har rätt :) den var dock bristfällig, saknades på stora längder och var så hård att den smulade sönder när man hanterade den..
10 svar · 3,5k läst
·
G
g2p3ihr: Hur gick det tillslut?
2 svar · 2,6k läst
·
Silly Bear
Silly Bear: Hej. Jag håller på att bygga garage som med en vägg är sammansatt med huset. 3 av väggarna är då såklart ytterväggar som jag satt ångspärr på innanför isoleringen. Men hur gör jag på den 4e väggen, vad jag lyckats googla fram så ska jag inte stoppa någon ångspärr där, men är det då något speciellt jag bör tänka på vid övergången från vägg med ångspärr till den med
0 svar · 1,1k läst
H
Harlin: Efter att ha testat olika tillvägagångssätt för att få vårt hus så ljudisolerat som möjligt, så är min erfarenhet att material som är tunga och täta är överlägsna som ljudisolerare. Den principen kan även överföras till fönstermontering. Om du använder murbruk och använder träfönster vars material rör sig lite beroende på fuktighet och annat, så finns en risk för att
1 svar · 1,1k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Det jag hört skiljer det i princip ingenting i det verkliga isolervärdet. Modern glasull är dock lättare och dammar mindre, knappast något som spelar någon roll när det sitter i väggen. Metoderna och hur noggrant man isolerade och lufttätade är nog där den stora skillnaden KAN vara. Jag skulle inte byta ut bara för att men har den blivigt rejält blöt skulle jag göra det
4 svar · 1,1k läst
Krille-72
Krille-72: Om du känner att du vill stärka upp väggen lite kan du montera några vinklar som du monterar mellan stenväggen och regeln. Behövs oftast om man kör 45 regel eller vet att man ska hänga något väldigt tungt på väggen.
4 svar · 1,9k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Det är nu bortplockat från trossbotten och nya golvplankor på plats. Det borde ha isolerats med något annat. förstås. Nu blev det några cm kolstybb kvar. Också ett värdelöst material som isolering. Det lär inte suga åt sig vatten om man försöker hitta någon fördel med kolstybb.
4 svar · 2,7k läst
·
Y
Yrrol: Jag har inte svar på frågan men vill dela med min liknande historia; När jag renoverade mitt hus så valde jag att spara mina masonitskivor - för jag tänkte att mina rum skulle bli så små om jag bytte till tjockare gipsskivor... Det ångrar jag idag. Levande material som rör sig och låter. Hade jag öppnat väggarna igen så hade jag slängt dessa skivor och monterat upp tyngsta gipsen
10 svar · 3,9k läst
·
Y
Yrrol: innerdörr
2 svar · 1,9k läst
dannedd
dannedd: Uppreglat lite provisoriskt! =) Notera att jag sa att jag skulle sala på balkarna men det var väl en sanning med modifikation, blev en ”mini-salning”.
8 svar · 1,6k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Att inlägg nummer 2 var ett tillräckligt svar.:)
27 svar · 4,2k läst
·
T
Trätomte: Nu dök nästa fundering upp! Hanbjälksvind tänkte jag ju lämna en liten.. Bör det vara vindpapp ovanpå isoleringen eller måste den vara öppen?
17 svar · 3,0k läst
·
M
Mr_Perfa: [citat] Tack!!! :-)
2 svar · 2,1k läst
J
Jacni: [citat] Hej! Ser att detta är en väldigt gammal tråd så vet inte om du kommer se detta, men undrade bara hur detta har fungerat över tid? Om det uppstått några problem och om isoelringstjockleken har varit tillräcklig? Har tankar på att göra liknande ingrepp , dels få högre takhöjd invändigt och för att sömma ihop huskropparna på ett snyggt sätt utifrån Har du bilder på hur
6 svar · 8,2k läst
C
Carl976: Hej! Jag har en källare som jag tänkt inreda. Taket är fullt med kutterspån och har tänkt att byta mot någon isolering i källartaket. Mot yttervägg och över hela innertaket har det varit papp, antar att det delvis är för att det inte ska falla ner spån. Ska jag isolera med ex. Stenull eller vad rekommenderas? Jag antar att jag behöver ha papp mot ytterväggarna iaf? Hade gärna haft
0 svar · 1,5k läst
MmeMim
MmeMim: Hejja! Vi upptäckte efter två rullar Isover vario extra a 4000 på Beijer att de bara kostar 1900.- på Hornbach!!! Lycka till!
26 svar · 16,7k läst
P
Patrik Hazard: Googla "ytong multipor". Det är produkten du söker! Jag använde det i min källare där tidigare ägare gjort misstaget att isolera med stenull. Helnöjd med resultatet och att det är en helt mögel säker lösning!
5 svar · 2,6k läst
W
witten: Ja riskerna med Isocyanater är inget att blunda för, även om det kommer att vara en jobbig resa att få ordning på detta. Luktar det så har den kemiska processen gått fel och det har inte härdat. Tänk mindre på försäkringsbolag och fortsätt istället med att försöka få ett svar av entreprenören. Denne är skyldig att anmäla detta till sitt försäkringsbolag så fort de får
11 svar · 3,4k läst
S
stimo112: Ok,tack det ska jag göra.
2 svar · 965 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.