asdasdf
asdasdf: Tack för input, blåser på lite mer värme framöver!
14 svar · 7,9k läst
·
G
Gabbe1: Det ser bra ut. Dock finns det alltid en risk med att du får (ökad) mögelpåväxt på din kallvind efter åtgärden. Ju bättre du isolerar mot bostaden ju kallare kommer det bli på vinden, vilket i sin tur gör att luften kan bära mindre fukt. Det är samma problem som alla hus med kallvind har. De lärda tvistar om det är bättre eller sämre med takfotsventilation. Om du lyckas skapa en
1 svar · 4,2k läst
·
A
Avemo: Det finns olika sorters cellplast. Men de flesta är inte diffusionstäta. Jag har läst någonstans att den brukar släppa igenom fukt på ungefär samma sätt som trä. Cellplasten är däremot ganska gynnsam för möss som vill göra gångar.
1 svar · 2,7k läst
P
PetrusLingonsylt: Har ett hus där jag inte riktigt nyttjar hela ytan, har en övervåning samt en inredd källare. Man märker tydligt att den kalla luften från källaren "går genom" den öppna trappen och jag funderar av flera skäl på att bygga väggar nedtill enligt skissen på bilden. Min tanke är bland annat att kunna spara energi genom att i princip "stänga av" nedervåningen och bara värma upp
0 svar · 1,7k läst
·
T
tryggvas: Jag förstår om ingen har någon liknande erfarenhet att dela med sig av. Jag ställde frågan till en cellplastleverantör och fick följande svar: XPS 300 är för utomhusbruk. Det finns flera saker att tänka på här. Cellplast ska alltid täckas i brandsynpunkt. Cellplast bör inte ligga i vatten, då vatten kan tränga in över tid. Cellplast som ligger på tak ovan tätskikt är normalt
1 svar · 3,3k läst
K
Knight: Köp expanderade fönsterdrevstejp
1 svar · 1,8k läst
·
A
Agazza: Nu ska det snart skottas ut spån, några förslag på hur klimatlådan ska byggas här inne?
2 svar · 1,4k läst
·
S
sepani: Någon som på ett ca vet vad det kostar att få fyllt upp med lösull 140 n2? Om det är förberett?
2 svar · 1,2k läst
R
RoAd: Om man ska isolera bort ljud så är tumregeln att material med hög densitet är bättre. Så ska man bara gå efter det så bör du klä in trappan i bly, wolfram, uran, eller liknande. Men för att vara lite praktisk så borde en tjock MDF-skiva och isolering med högt luftflödesmotstånd (exempelvis markskivor) bakom fungera rätt ok.
1 svar · 4,0k läst
·
H
Husbuset: Oj, är det så illa? Jag har ju tyvärr bara några mm att fylla, därav detta val. Finns ju ingen så tunn isolering, som dessutom skulle tåla lite vatten som kommer in genom muren. Du tror inte att detta ändå är lite bättre än att ha ingenting?
2 svar · 2,6k läst
splinter
splinter: Lite svårt att svara då jag inte vet planlösningen och känner inte till konstruktionen i övrigt. Men då det är en gammal garagekonstruktion så hade jag nog skippat ångspärren om jag vore du.
6 svar · 1,9k läst
·
useless
useless: Det beror väl på vad man prioriterar? Dagsljus eller energieffektivisering.
15 svar · 6,8k läst
G
Gunnar92: Hej! Jag har börjat kika på om jag ska isolera mina golv utifrån/underifrån eftersom dom är väldigt kalla och känns som det drar ibland, är det möjligt genom torpargrunden eller är det bäst att riva upp golven inifrån? Problemet är att jag har hyresgäst i en del av huset och jag vill gärna undvika att riva upp golvet hos hyresgästen.
0 svar · 1,6k läst
H
huggan: Du kan lägga den mellan två lager men tumregeln är 2/3 in mot varma sidan.
1 svar · 1,7k läst
·
T
Tom_N: Vi har ett uterum med cementgrund (som står på stolpar ca 100 cm upp i luften med mur runtomkring. Det är lätt isolerat och har en luftvärmepump för att kunna värma upp och sitta där även när det är lite kallare ute. Vi har lagt en heltäckningsmatta (av typen som andas), men golvet är fortfarande rätt kallt. Finns det ngn idé om hur man skulle kunna isolera ytterligare (t.ex.
0 svar · 1,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: 155mm vanlig isolering duger gott. Skulle aldrig slängt ut massor av dyrbara beskattade pengar på annat....
3 svar · 998 läst
rayab
rayab: Hej. Har börjat riva i taket på ett gammalt badrum som ska bli sovrum. Tog bort kutterpån och något vitt poröst isoleringsmaterial. Frågan är vad jag ska använda för att ersätta detta. Ska man ha luftspalt? Har ni kunskapen så skulle jag uppskatta en liten guide med vilket material jag ska använda för bästa resultat. Skickar med lite bilder på hur det ser ut. Huset kommer användas
0 svar · 3,3k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Biltemas stenlim, som är ett lågexpanderande fogskum, och deras tillhörande pistol. Guld att ha till sånt här, håller länge utan att torka i pistolen, flera år om man har tur. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972 https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
3 svar · 4,1k läst
·
A
Andy Jamieson: Hej, Jag ska renovera en gammal magasinsbyggnad till att ha cafe och övernattning i. Byggnaden är helt oisolerad sedan tidigare och behöver inte bli perfekt isolerad men gärna hyffsat. Byggnaden kommer värmas upp med kamin då och då men stå kall emellanåt. Vi vill isolera utan att behöva ta av ytterpanelen. Vi har haft dåliga erfaranheter med glasfiberull som absorberat fukt i tidigare
0 svar · 1,2k läst
H
halj: Ren-päls?
1 svar · 948 läst
B
Bundas: Hej, Jag funderar på samma vid takbytet, hur gick det för dig?
1 svar · 2,3k läst
F
Färdigrenoverad: Jag ska isolera taket med lösull av cellulosa. Idag finns ingen takfotsventilation och jag skulle helst slippa ta upp det. Ska man ändå lägga en distans typ vindavledare (rött i bilden) mot råsponten?
0 svar · 1,1k läst
·
junologue
junologue: Har bestämt mig för att sätta små kantlister lite längre ner i hålet, och formskära 2 plywoodskivor med en frigolit mellan, och fästa ett handtag. Så att det blir som ett litet lock, istället för att försöka fästa något i själva luckan. Detta ger förhoppningsvis ännu bättre isolering. Återkommer med bilder när det är klart, ifall någon annan hittar hit och har liknande
3 svar · 2,3k läst
·
frma71
frma71: Hej, Jag ska dra köldbärare genom mellanbjälklaget. Har pratat med tillverkare som rekommenderar sina produkter och Uponor Unipipe plus verkar vara det bästa tillgängliga som är färdigisolerat (15mm lambda 0.034). Men hur försäkrar jag mig om att det inte blir kondens ? Mina enkla simuleringar visar på att temperaturen vid isoleringens yta blir under kondenspunkten medan tillverkarnas
0 svar · 1,6k läst
T
Trrttsch: Porten är gammal men öppnar och stänger fint fortfarande så om det inte blir nån större skillnad lägger jag gärna pengarna på nåt annat. Tack för svar. En fundering är om man kan / borde isolera skenorna på sidorna. Där är det ju bara metall mellan inne- och uteluften. [bild]
2 svar · 2,5k läst
·
M
MickeG63: Hej. Förutsättning: Mellan mitt och grannens hus är byggt ett kombinerat förråd och carport. Så två sidor av både förråd och carport är utsida av våra respektive tegelfasader. De tänker jag inte göra något alls med, den lilla värme som läcker ut från husen kan gärna få fungera som stödvärme i förrådet. (Eventuellt ska jag senare montera en garagedörr så carporten blir
0 svar · 1,3k läst
A
aunnr1: läste igenom denna tråd o måste bara kommentera dom som säger att man kan täcka sågspån med mineralisolering. detta är ett big no no. en av dom stora fördelarna med sågspån är att den klarar av fukt även stora mängder fukt om den bara öppet får ventilera ut detta, den är även motståndskraftig mot mögel. men täcker du den med rockwool eller glasull, då har du dödat alla dom
21 svar · 31,1k läst
C
CyberGabe: Vi bor i några mil öster om Göteborg. Nu ska vi alltså bygga ett rum för odling i första hand, men här ska även tex ätas, snickras & grejas. Lite förenklat kommer utrymmet att följa befintligt hus längs söderfasaden (3m brett) & österfasaden (5m brett) och det blir en ingång till huset i söder & en i öster. Delen söder om huset ämnar vi hålla lite värme i vintertid & därför
0 svar · 1,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Sug upp i grovdammsugare som skickar det rakt ner i stor säck? Brukar vara bra filter på såna
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.