Jag har spenderat senaste timmen här på att läsa igenom tråd efter tråd om hur man bör göra för att isolera källarväggar ovan mark. Allt ifrån isodrän till glasfiberisolering med hönsnät och puts dyker upp och jag blir bara mer och mer förvirrad över vad man "bör" göra. Här är den delen av husen jag behöver isolera, den gråa delen alltså. Delvis betong, delvis sten. Syftet är att höja tempen i källaren en aning då det på vintern blir alldeles för kallt för att vistas där. Vad bör jag göra? Slutresultatet ser jag mig vara puts helst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte bidra med det rätta svaret, med precis som du har jag läst igenom tråd efter tråd om detta, och jag tror att jag har kommit till ett beslut för egen del i alla fall. För min del blir det isodrän (20 cm) under mark, och ovan mark blir det bewis fasadskivor med armerad puts på. De får sticka ner en liten bit under mark (typ 10 cm eller så). Fasadskivorna fästs med typ spikplugg. Och putsnätet också tror jag.
Det finns säkert mycket bättre sätt, men så tänker jag göra i alla fall. bara som lite input
Det finns säkert mycket bättre sätt, men så tänker jag göra i alla fall. bara som lite input
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Vad är det för typ av fasadskivor du tänker använda dig av? Funderat lite på samma sak faktiskt.joakim_j skrev:
Jag kan inte bidra med det rätta svaret, med precis som du har jag läst igenom tråd efter tråd om detta, och jag tror att jag har kommit till ett beslut för egen del i alla fall. För min del blir det isodrän (20 cm) under mark, och ovan mark blir det bewis fasadskivor med armerad puts på. De får sticka ner en liten bit under mark (typ 10 cm eller så). Fasadskivorna fästs med typ spikplugg. Och putsnätet också tror jag.
Det finns säkert mycket bättre sätt, men så tänker jag göra i alla fall. bara som lite input![]()
Dessa hade jag tänkt mig: https://bewi.com/sv/produkt/putsskiva/
Har läst om många som har kört vanlig cellplast också, men jag tycker att det verkar lite tryggare med spåren för putsen att fästa i. Det är dock bara en känsla, jag har aldrig hållit på med puts eller murbruk över huvud taget (inte än alltså
).
De är ju dyrare än vanlig cellplast, men det blir inga jätteytor för min del, så jag tänker att det kan vara värt det.
Har läst om många som har kört vanlig cellplast också, men jag tycker att det verkar lite tryggare med spåren för putsen att fästa i. Det är dock bara en känsla, jag har aldrig hållit på med puts eller murbruk över huvud taget (inte än alltså
De är ju dyrare än vanlig cellplast, men det blir inga jätteytor för min del, så jag tänker att det kan vara värt det.
I somras grävde jag bort 25 cm av marken lite sluttande 120 cm ut och lade ut markisolering, sedan mot källarväggen fäste jag frigolit. Utanpå frigoliten ett putsnät och sedan putsade jag med murbruk C, återfyllde över markisoleringen med matjord men lade plattor närmast källarväggen. I vinter har det i alla fall inte blivit något upptöat dike närmast källarväggen så jag inbillar mig att någon nytta har det gjort.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden