A
Awken: Jag ska i närtid isolera två ställen i huset och undrar vad jag ska använda för material samt hur jag ska gå tillväga. Det första är en del av en kattvind (taket och ytterväggen) är idag vindsutrymme men ska bli garderob med dörr in från sovrummet. Blir det bra med gula skivor mellan takstolarna, och ska det plastas med nåt? Idag är det bara spont och ovanpå det ligger plåttaket.
0 svar · 794 läst
Paulina P
Paulina P: Hej! Vi ska snart skicka in bygglov med en detaljplan som har en maxhöjd på 6,4m. Vi vill ha ett modernt funkishus med en stor terass men har fått en ritning som är på 6,8. För att inte ta bort känslan för mycket på husets utformning skulle vi behöva komma ner i takhöjd i rummen + försöka minska bjälklagets tjocklek. Går det om man skaffar en bättre tätning trots att vi har
0 svar · 1,0k läst
·
D
DorisDoris: På övrevåningen har vi ett sovrum och en kall oinredd vind. Bakom ena väggen finns en såkallad kattvind som mynnar ut i den stora vinden. På kattvinden så är de mot väggen mot sovrummet isolerat med 50mm glasull och sen över ullen vindskyddsskiva. I sovrummet är de gips. Är de en ok konstruktion? Vindskyddsskivor får väl kanske inte användas inomhus men är de ok såhär på
0 svar · 769 läst
Kalle91
Kalle91: Hej! Fräschar upp en kattvind lite och tog bort isolering som hade lossnat kring rören till vänster. Har tänkt lägga ny isolering men lyckas inte hitta isolering likt den som satt innan (som sitter svept på rören till höger). Eftersom dem sitter i en klunga/tätt inpå så undrar jag vilken typ av isolering jag ska använda mig av. Jag har inte lyckats få tag på den typen av "filt
0 svar · 764 läst
·
GreenYoda
GreenYoda: Inga svar, så jag klurar vidare. Tänker nu bryta upp hela vägg 3 och sätta isolering enligt följande bild. Funderar på att skippa luftspalt och sätta vindpapp kloss an mot baksida panel. Eftersom väggen är så pass tunn (reglar 70mm, så totalt runt 120mm) tänker jag att den borde kunna torka ut ändå, det är ju inte lufttätt. [bild]
1 svar · 5,0k läst
·
J
Johan456: Jag vet inte heller men jag har gjort som du, fast med träreglar 45x45, CC 45, OSB + ett lager gips det blev lite svajigt, och då fäste jag ändå reglarna mot befintlig vägg på mitten. Men jag tror det kommer fungera bra och jag tror som sagt att det är bra att inte fästa den nya väggen i den gamla, på så vis fortplantar sig inte ljudet. Edit: eller svajigt är nog att ta i. Det blev
4 svar · 4,2k läst
·
S
sepani: [citat] Ska man hellre lägga ångspärren "lös" och "ovanpå" alla burkarna med spotar? eller ska jag hellre passa till ångspärren och täta med tejp intill spotarna?
2 svar · 1,4k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Håller med och tycker inte du ska göra någonting drastiskt då det mycket väl inte kommer ge tillräckligt mycket då resten säkert också är dåligt isolerat. Vill du ändå göra något så får du fundera lite på rätt väg. Omvända tak behöver någon lösning för att bli av med det mesta av vatten för annars kommer vattnet hela tiden leda ner kyla under isoleringen.
10 svar · 3,1k läst
C
cpalm: [citat] Får väl börja med att påpeka att jag inte på något sätt är någon fuktexpert utan mer att jag har erfarit vad som kan hända om det inte är byggt på rätt sätt. Så jag har tyvärr inga bra konkreta svar på dina frågor om konstruktion och dimensionering. I vårt fall som sagt ett kombinerat kyl/frysrum så naturligtvis ett extremfall jämfört med en sval. Samtidigt är ju de
17 svar · 8,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Tänk på att inte använda impregnerat på golvet i uterummet sen, kan lukta apa.
1 svar · 3,8k läst
·
M
Magnolia12: Tack för svar! Kontaktade sotaren som tyckte det såg ut som en tidigare vattenläcka orsakat missfärgningen.
5 svar · 5,0k läst
·
C
crazymike: [citat] Okej ja taken är ju att det skall gå 24/7 med ett litet konvektorelement. :)
13 svar · 3,8k läst
·
E
efred: Och är fibergips bra skit i detta fall?
3 svar · 1,3k läst
S
Steve Moberg: Hallå, jag är ny här och hoppas verkligen någon kan hjälpa mig, vi håller på och konverterar om våran kallfarstu till en varmfarstu, vi drar ut vattenburet och sätter in innerbågar med energiglas, nu till frågan, taket är ett låglutande tak som är bandtäckt. De ni ser på bilden är alltså en bit av innertaket, takstolar och insidan av yttertak, det är pappas och plåtat.. hur
0 svar · 1,6k läst
Bjor
Bjor: [citat] Jag har bara använt långfibrigt. Var in på sidan jag beställde mitt ifrån men står inte nå där om längden på de.
17 svar · 3,9k läst
A
Andreas40: [citat] Tack för dina reflektioner och tips Rickard. Ja jag får fundera vidare. Rummet ska användas som kombinerat tv/bio rum där ljudet ligger i fokus kombinerat med gästrum. För det ändamålet talar nog ändå nytt innertak men estetiskt och känslan av lite mer rymd i ett sådant lite mindre utrymme är det ju bättre med öppen lösning. Men mest praktiskt, kanske lättast att bygga
6 svar · 3,7k läst
V
ViktoriaK: [citat] Det är flera grader kallare på soliga dagar! Numera kan vi faktiskt gå in och svalka oss på sommaren och på vintern pendlar inomhustemperaturen inte längre mellan lagom och asvarmt
6 svar · 3,3k läst
C
Christer Forsbo: Hej, Håller på att isolera snedtak på vinden. Denna del av vinden kommet att vara uppvärmd del av året, men tidvis enbart några plusgrader under vinterhalvåret. Jag kommer att ha möjlighet att isolera ca 20 cm i taket. Tidigare satt isolering här, fast med en ångspärr som varit rejält otät, troligtvis därav svartmögel på bifogad bild. Nu till frågorna. Bör det vara en luftspalt
0 svar · 1,4k läst
·
C
Carl976: [citat] Förtydligande: Det jag menar med källartaket är där ovanvåningen står på källarväggen. Så där jag undrar över pappen är ovan mark. Någon som vet vad pappen har för funktion där? Vinddrag?
1 svar · 1,1k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Ångbromsen tillför ett extra skydd , både för luftrörelser i ytterväggen och fukt . Träullsisolering är fuktupptagande och släpper ifrån sig fukt , när omständigheterna är rätt . Dessutom är isoleringen tät , dvs det blåser inte rätt igenom isoleringen . Om du vill använda ångbroms är nog upp till dig , typ kostnad - tidsbrist - svårt att utföra .......
11 svar · 6,3k läst
traceour
traceour: Ahh, känns ju så, lite hål från hälar spelar nog ingen roll på min plast tunna
2 svar · 1,3k läst
·
F
FreddyElin: Vi har nyss köpt en villa och ska göra en totalrenovering. Bland annat så ska allt golv bytas, det ska läggas in golvvärme så vi behöver ta bort allt golv och funderar även på att ta isoleringen mot husgrunden. I taket så ska vi öppna upp i nock, så allt innertak samt isolering där ska också plockas bort. Är det möjligt att göra detta direkt och låta huset stå oisolerat i grund
0 svar · 609 läst
F
FamSundmark: [citat] Jadå det kommer absolut att göras, men tanken nu är bara hur jag ska gå vidare med det kommande rummet.. Kommer som sagt att regla upp på innerväggen med 45 alt 90mm, på detta kommer det att vara en liggande "planklösning", funderingen är vad jag ska / kan / bör använda för typ av isolering mot väggen. ( mellan plankväggen och ytterväggen )
6 svar · 1,4k läst
S
SkaneErik: Bump! Ingen som har åsikter kring luftspaltens samt diffspärrens vara eller icke vara?
1 svar · 1,3k läst
·
S
sirfairfax: Hej, Jag tänkte planera för att isolera yttre källarväggar i ett rum i min källare. Min tanke är att regla upp med stålreglar och bygga en mellanvägg Några funderingar. Hur stor luftspalt luftspalt mot befintlig källarvägg och själva mellanväggen behövs anser ni? Den röda linjen på bilden skall visa en yttervägg se siffra 1 Hur tjock isolering skulle ni använda? Se siffra 2
0 svar · 1,7k läst
·
T
tergo: Isolering av mineralull är obrännbar, har en hög smältpunkt och är värmeisolerande. Det har med andra ord de egenskaper ett material ska ha för att fungera som brandskydd. https://www.isover.se/news/svenskar-okunniga-om-isolering
1 svar · 2,0k läst
·
J
JPL70: Håller på att isolera en ny stuga som saknar underhållsvärme (endast kamin) Ytterväggarna är 45mm planktimmer och jag tänkte sätta diffusionsöppet vindskydd (Bison) direkt mot yttervägg, därefter 70-95mm träfiberisolering - ångbroms och panel (utan luftspalt) Golvet är redan klart: Oljehärdad trossbottenskivor - 120mm träfiberisolering - golvpanel Håller på med tak: ventilerad
0 svar · 1,3k läst
·
adamelfsten
adamelfsten: Jag skulle behöva isolera min betongtrapp hemma men jag vet inte riktigt vad man ska använda för material. Min tanke är att använda typ frigolit eller cellplast sen bygga in med virke. Finns det någon som gjort något liknande och har nå förslag?
0 svar · 803 läst
·
Violina
Violina: Enklast bör bli om man även kommer åt inifrån.. Men jag skulle (gissningsvis) säga att mycket beror på hur väggen är uppbyggd..
4 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.