Hej,
vi håller på att renovera ett timmerhus utan ångspärr. Jag tänker ta ur allt spån ur golvet och tänkte även regla upp och isolera mot yttervägg. Under golvet finns en ”krypgrund” (läs ouppvärmd källare).
Vilket isoleringsmaterial är att föredra? Har kikat på linisolering och träfiberskivor, där den senare är ungefär hälften så dyr. Är någon av dem att föredra, eller bör jag undvika någon av dem?
Vad finns det mer för alternativ?
 
När jag tog upp golvet hos oss bytte jag spån och kolstybb mot cellulosaisolering. Köpte skivor i olika tjocklek och pusslade ihop i facken. Väljer du den vägen så tänk på att det inte går att skära den isoleringen med vanlig kniv utan det måste vara den "speciella" (minns inte längre om det måste vara breda tänder eller vad som gällde, men det gick iaf dåligt med standard glasfiberkniv).
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Tack! Så typ träfiber eller iCell då.
Det visar sig att jag också måste göra om innertaket (spontade brädor med spån på) och därmed isolera om vinden. Gäller samma sak som för golvet, eller behövs någon annan lösning?
Tänkte lägga Vindskyddsduk -> isolering (träfiber/iCell/Linisolering) -> luftspärrpapp -> golvspån.
Rimligen blir det samma lösning i vinden?
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
B Bosse63 skrev:
Hej,
vi håller på att renovera ett timmerhus utan ångspärr. Jag tänker ta ur allt spån ur golvet och tänkte även regla upp och isolera mot yttervägg. Under golvet finns en ”krypgrund” (läs ouppvärmd källare).
Vilket isoleringsmaterial är att föredra? Har kikat på linisolering och träfiberskivor, där den senare är ungefär hälften så dyr. Är någon av dem att föredra, eller bör jag undvika någon av dem?
Vad finns det mer för alternativ?
Det finns skumglas som är perfekt isolering mot mark och grund och olika övergångar mot betong sten ...
DjurUllisolering som är smart i drev och liknande

Cellulosa lösull med salt är smart i trossbotten dämpar ljud och mot yttervägg är ypperlig då den fuktbalanserar och inte brinner

EPS är suveränt diffusionsöppet i mark o jord men även i vägg Tak men den måste brandsäkras med gips
 
B byggarätt skrev:
Det finns skumglas som är perfekt isolering mot mark och grund och olika övergångar mot betong sten ...
DjurUllisolering som är smart i drev och liknande

Cellulosa lösull med salt är smart i trossbotten dämpar ljud och mot yttervägg är ypperlig då den fuktbalanserar och inte brinner

EPS är suveränt diffusionsöppet i mark o jord men även i vägg Tak men den måste brandsäkras med gips
Hej,
Jag hakar på då jag står inför en ombyggnad av timmerhus efter hussvamp... Vad är EPS och DjurUllisolering?
 
tensiden tensiden skrev:
När jag tog upp golvet hos oss bytte jag spån och kolstybb mot cellulosaisolering. Köpte skivor i olika tjocklek och pusslade ihop i facken. Väljer du den vägen så tänk på att det inte går att skära den isoleringen med vanlig kniv utan det måste vara den "speciella" (minns inte längre om det måste vara breda tänder eller vad som gällde, men det gick iaf dåligt med standard glasfiberkniv).
Hej,

Precis det du har gjort ska jag nu göra. Mitt hus är från 1920-tal och cc måtten är lite sisådär ca: cc60. Facken är nu öppna och tömda på gammal spån. Måtten i höjdled är inte heller exakta. Min fråga är om du använde något material högst upp som "fyllde upp" så det inte blir en glipa mellan träfiberskivorna och råspont/golvspån?

Vänligen L-M
 
L Lamamaaan skrev:
Hej,

Precis det du har gjort ska jag nu göra. Mitt hus är från 1920-tal och cc måtten är lite sisådär ca: cc60. Facken är nu öppna och tömda på gammal spån. Måtten i höjdled är inte heller exakta. Min fråga är om du använde något material högst upp som "fyllde upp" så det inte blir en glipa mellan träfiberskivorna och råspont/golvspån?

Vänligen L-M
L Lamamaaan skrev:
Hej,

Precis det du har gjort ska jag nu göra. Mitt hus är från 1920-tal och cc måtten är lite sisådär ca: cc60. Facken är nu öppna och tömda på gammal spån. Måtten i höjdled är inte heller exakta. Min fråga är om du använde något material högst upp som "fyllde upp" så det inte blir en glipa mellan träfiberskivorna och råspont/golvspån?

Vänligen L-M
Vi landade i Perlite isolering, korn av lava som man häller mellan reglarna så man slipper joxa med måttpassning. Lika dyrt som lin typ, men det går fort.
 
  • Gilla
Lamamaaan
  • Laddar…
L Lamamaaan skrev:
Hej,

Precis det du har gjort ska jag nu göra. Mitt hus är från 1920-tal och cc måtten är lite sisådär ca: cc60. Facken är nu öppna och tömda på gammal spån. Måtten i höjdled är inte heller exakta. Min fråga är om du använde något material högst upp som "fyllde upp" så det inte blir en glipa mellan träfiberskivorna och råspont/golvspån?

Vänligen L-M
Mätte höjderna vi hade och köpte skivor i lite varierande tjocklek så att det gick att pyssla ihop till rätt höjd. Isoleringen gick väl upp någon cm eller två och pressades ihop av golvet. Inga glipor, och kanske marginellt sämre isolering eftersom den pressades ihop 2-3% totalt. Klart försumbart.
 
  • Gilla
Lamamaaan
  • Laddar…
Det blir mest troligt lösull (träfiber eller tidningspapperlösull) i golvet. Samtidigt som golvspånet läggs så fyller man på (trycker in) så tajt som möjligt. Träfiberskivor hade varit ett alternativ om golvet/golvåsarna varit raka cc60. Dessutom diffar det rätt mycket i djupled också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.