C
chxbyggarn: Hej, Har precis påbörjat projekt no.2. Enplans, 160m2, murad tegelvilla där vi kommer att bygga på ett våningsplan. Idag uppvärmt med elpanna. Det blir nytt vattenburet system, golvvärme bottenvåning och radiatorer ovanvåning. Fjärrvärme. Bottenplan har idag ett uppreglat golv som bygger 10cm, plankgolv, parkett, heltäckningsmatta. Planen är att ersätta det med isolering, golvvärme
0 svar · 2,6k läst
H
Holpers: Tjena Ska bygga till ett gammalt trähus, f.d. Fritidshus byggt 1930. Kommer bygga till ca 2kvm för att få ett större badrum. Visst ska jag skippa plast i väggen jag bygger? Eftersom jag kommer ha tätskikt inne men även för att det inte finns nån plast nån annanstans i huset? Är 145mm reglar och isolering OK i tillbygnadsdelen? Finns väl ingen anledning att isolera den lilla hörnan
0 svar · 1,7k läst
P
På grön kvist: Ingen diffusionsplast någonstans. Hur menar du med att öppna i kanterna runtom? Vinden skall förbli vind och inget annat. Kommer bygga en landgång mellan takstolar för att kunna inspektera vinden, inget annat.
8 svar · 6,3k läst
V
VGG10A: Hejsan allihopa! Nybliven användare och husägare som man är har jag några frågor angående våra lite speciella ytterväggar. Huset är ett 1.5plans bygge med källare, ihopsnickrat 1957 och är enbart isolerat med "halmskivor" och sågspån i dagsläget. Dessa "halmskivor" har snarlik form med en 45mm frigolitskiva, dock är den uppbyggd av ihop pressad halm med ett papperslager runt om.
0 svar · 5,3k läst
·
T
tobbew: Jag tycker inte att limträet är snyggt, så jag har döljer den gärna med samma liggande panel som jag har på resten av huset. Det gäller i alla fall den grova balken som ligger ovanpå pelarna (som är ca 40 cm hög). Pelarna har jag inte riktigt bestämt hur jag vill ha, kanske klä in dem med råplan av något slag. Gröper man normalt ur kantbalken? Detta är första gången jag gjorde
2 svar · 5,6k läst
·
V
verktygsgurun: Västkustskiva och sen på med spikläkt på avsedda distanser. Så slipper man regla för isoleringen.
6 svar · 4,8k läst
S
Sister ray: Nja, det ska väl erkännas att det inte är något annat än lersten och kalkputs som isolerar... Masoniten som satt ovanpå putsen var väl det som närmast kommer någon form av isolering men den är borta nu.
2 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag tänkte mest att du verkade vara inne på att ha oisolerat tak. Och då lär det bli drygt och dyrt att hålla varmt, tänker jag.
9 svar · 4,0k läst
FG
FG: Är det en hyresrätt? Antar att det mest är stomljud från trappan som stör. Annars kan man göra en del i trapphuset med absorbenter och eventuellt förbättra trappan i och med att det är svårare att dämpa ljudet från insidan eftersom det gärna sprider sig genom väggar och tak. En lösning från insidan skulle kunna vara en schaktvägg med stålreglar och tätningslister av epdm-gummi
4 svar · 2,2k läst
T
tobbew: Hej Jag ska försöka att förklara det här begripligt. Vi har byggt ut huset, hela yttertaket är utbytt med nya takstolar och allt. De gamla takstolarna kapade vi av och behöll endast hanbjälken så att innertaken inte skulle falla ner. De nya takstolarna är monterade en bit upp så att deras hanbjälke hamnar några cm (säkert >10) ovanför den gamla, alltså är takhöjden ca 20-30 cm
0 svar · 1,3k läst
·
C
CraneIsland: Justja, så kan man ju faktiskt göra - då slipper ju isoleringen suga åt sig om det nu skulle vara blött i backen.
2 svar · 1,3k läst
G
gaia: stenull som stenull och lika förr som idag. jag skulle låta det gamla i bra skick vara kvar. gaia
1 svar · 3,1k läst
·
Solvskaftet
Solvskaftet: Badrummet som är knappt 7 m2 har ett element med dubbla paneler 40x60 cm och uppvärmningen är från luft/vatten vp. Får tyvärr inte plats med större heller då jag har tvätt o torkmaskin också i rummet. Ventilationen i grunden har jag minskat men verkar inte hjälpa allt för mycket. Ska kolla upp isoleringen i taket som känns mest rätt egentligen. Bara lite tråkigt som sagt att
2 svar · 1,8k läst
G
gaia: Får du problem så kan du montera takfotsventiler efteråt .....
4 svar · 1,6k läst
holmberg87
holmberg87: Annars får jag tacka för övrig information om isolering också, nu har jag lite mer kunskap om hur jag bör göra:) Det får bli isolering en bit upp dit ett paket isolering räcker:) Kanske skulle tillägga att rummet eller utrymmet bakom TV-väggen är en garderob också:) Så det är ingen direkt fara över ljudisoleringen annat än att jag inte vill bygga en, jajjamän, Bongotrumma!
5 svar · 4,3k läst
·
H
hama65: Jeppeknaster: Blev det isolering med Thermocell? Om JA vad är dina erfarenheter hittils?
37 svar · 15,5k läst
P
Per_2014: Jag tänker att det kan gå att använda vattenburen oljefärg, den ska man ju måla med när man stryker en bräda runt om. Exempelvis staket, just för att den färgen ska andas om trät fortfarande är fuktigt. Jag kan ha fel?!
5 svar · 4,7k läst
B
ion: [citat] Flera timmar har jag inte öppet höst och vinter, men i glada vänners lag kan det bli en timme. Det är väl ganska lätt att konstatera om och när det blir kondens, det är ju bara att öppna dörren och titta på glasen. Om 25gradig fuktig luft strömmar ut och värmer taket i uterummet avtar bildandet av kondens där, är det ingen isolering avtar det aldrig. Men visst, jag skjuter
12 svar · 1,9k läst
·
B
bultis: [citat] Johan, bara ett tack för att du följer upp så pass långt efteråt - önskar fler gjorde detta! Mycket värdefullt och tack för bildkompletteringen. :)
20 svar · 18,9k läst
·
J
JOW: Ja, den är diffusionsöppen så... det bör gå bra.
5 svar · 1,7k läst
H
huggan: Du ska inte ha luftspalt mellan isoleringen. Det försämrar isolervärdet. Lämna gärna en luftspalt mot råsponten.
1 svar · 2,1k läst
·
T
TimPellet: Tack för länken, mycket bra tips men prisskillnaden är fortfarande mer än vad jag skulle kalla [citat] Vad jag är ute efter är naturligtvis olika i olika projekt men primärt vill jag ha miljövänligt men det kanske den där space slab också är? Jag vill slippa det sticksiga från gullfibern men det verkar också vara bättre på space slab. Fuktegenskaperna hos linisolering passar mig i
3 svar · 3,2k läst
D
Dea_34: Har en innervägg jag vill ljudisolera som bara går att komma åt uppifrån på en vind. Finns det nån lämplig lösull/granulat som funkar att hälla i ovanifrån? /Dea
0 svar · 1,4k läst
M
Mering: "Det blir kallt fort här" sa en av säljarna och vad jag minns är 70-talshusen tunna. Rätt?
0 svar · 2,2k läst
V
vectrex: Sorry, i mitt huvud skulle det vara öppet till nock, du skall ju ha en "vind". Ja, i så fall är det lämpligt med pappad isolering överst inne på "vinden". Är fortfarande tveksam till lösull eftersom du gör det underifrån. Skall det bli bra behöver det blåsas in med bil. Kan göras genom att man tar hål i diffplasten och sprutar genom hålen. Tror det både blir bättre och billigare
6 svar · 7,0k läst
·
L
Lago: Det kanske är svårt att få tillbaka spånet,det skunker en del och specielt under fönstren är det besvärligt att fylla på efter hand,tror att någon skiva som föreslagits är att föredra.
10 svar · 3,3k läst
W
wittsjo: Kanske inte helt svarar på din fråga men jag kan varmt rekomendera gjutning av flytgolv + stegljudsplattor som ljudisolering om du har möjlighet för det. Jag ljudisolerade ett sovrum i en lägenhet med denna metoden i golvet mot grannen under, över sänkte jag taket med ljudbyglar och stenullsisolering. Nerifrån har jag inte hört ett ljud efteråt, däremot stenullsmetoden med sänkt
1 svar · 3,0k läst
A
ansgar46: Hej Jag är inte så praktisk men så här funkar det i teorin. Gamla dragiga hus får inte kondens eftersom hela väggen är varm (lite förenklat men i stort sett så). Det är på kalla ytor det kan kondensera, tänk på den väl kylda flaskan! När man tilläggsisolerar bidrar det till att väggen i de yttre delarna blir kallare. Fukten som bärs av värmen i det varma rummet kan då lätt
5 svar · 6,4k läst
Sophie
Sophie: Luftspalten är bara viktig vid vissa fasadfärger. Väljer man linoljefärg eller slamfärg behövs ingen luftspalt. Däremot sätter man ju oftast spikläkt utanpå asfan och då blir det ju en luftspalt ändå.
4 svar · 5,6k läst
K
Kanmangörasåhär: Osterlenhampa.se trevlig filur! :)
11 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.