2 449 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Isolering av sutterängplan / Lecaväggar
Hej
Har tagit över ett enplanshus med sutteräng/källarplan. Övervåningen är färdig medans föregående ägare inte gjort klart sutterängvåningen. Denna våning har inte varit med i budget utan har gjorts så billigt som möjligt. Plattan har golvvärme och väggarna är i 15cm Leca med ca 3cm EPS + puts på utsidan.
Där står jag idag och jag vill inreda b.l.a två tonårsrum i den del som är ovan mark. Fasaden är mycket utsatt för slagregn och jag har observerat att väggen har fuktat igenom något i de häftiga regnandet vi haft på västkusten i höst. Jag kommer självklart att utreda och åtgärda orsak till detta innan jag går vidare men jag funderar nu på hur väggen skall isoleras. Jag funderar i olika banor.
1. Dubbelmur med EPS direkt på ytterväggen + ett nytt lager Leca. (Sandwich likt ett isolerblock). Kan man göra detta som en homogen kontruktion eller behövs luftspalt /diff spärr ? Vilka dimensioner ? Jag funderar på 100mm EPS + 15cm Leca innanför befintlig vägg.
2. Regla med plåtreglar + stenull +gips. Behöver jag diffusionsspärr ? Ursprungsägaren har tänkt reglar med 15cm isolering. Detta känns lite dåligt med tanke på att resten av huset är byggt enligt 2013 års standard.
Tacksam för tips.
Har tagit över ett enplanshus med sutteräng/källarplan. Övervåningen är färdig medans föregående ägare inte gjort klart sutterängvåningen. Denna våning har inte varit med i budget utan har gjorts så billigt som möjligt. Plattan har golvvärme och väggarna är i 15cm Leca med ca 3cm EPS + puts på utsidan.
Där står jag idag och jag vill inreda b.l.a två tonårsrum i den del som är ovan mark. Fasaden är mycket utsatt för slagregn och jag har observerat att väggen har fuktat igenom något i de häftiga regnandet vi haft på västkusten i höst. Jag kommer självklart att utreda och åtgärda orsak till detta innan jag går vidare men jag funderar nu på hur väggen skall isoleras. Jag funderar i olika banor.
1. Dubbelmur med EPS direkt på ytterväggen + ett nytt lager Leca. (Sandwich likt ett isolerblock). Kan man göra detta som en homogen kontruktion eller behövs luftspalt /diff spärr ? Vilka dimensioner ? Jag funderar på 100mm EPS + 15cm Leca innanför befintlig vägg.
2. Regla med plåtreglar + stenull +gips. Behöver jag diffusionsspärr ? Ursprungsägaren har tänkt reglar med 15cm isolering. Detta känns lite dåligt med tanke på att resten av huset är byggt enligt 2013 års standard.
Tacksam för tips.
Jag funderar också på detta. Framförallt nummer 1.
Att limma cellplast på insidan och sen nytt lager leca utan luftspalt. Vad finns för nackdelar med det?
En ny tillbyggd del av min källare är av Isoleca 350 (10leca+15cellplast+10leca) och alternativ 1 blir väl snarlikt detta?
Att limma cellplast på insidan och sen nytt lager leca utan luftspalt. Vad finns för nackdelar med det?
En ny tillbyggd del av min källare är av Isoleca 350 (10leca+15cellplast+10leca) och alternativ 1 blir väl snarlikt detta?
Klicka här för att svara