4 494 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Val av tjocklek på yttervägg - värmekonduktivitetsfråga
Jag ska bygga ett hus med Sjömarkenshus och kan välja mellan två tjocklekar på ytterväggen, och jag vet inte vilket jag bör välja. Vill optimera energibesparing men även BOA.
Huset är ett enplanshus nära havet norr om Varberg, med en BYA på ca 100kvm. Konstruktionen innefattar lättbalk med cellulosaisolering. Väggarna blir mellan 2500mm och 3200mm höga.
Alternativ 1 med 250mm huvudisolering:
Konstruktionens tjocklek exklusive utvändig luftspalt och fasad är 336,2mm
Konstruktionen har ett u-värde (Ukorr) på 0,118 W/m2ºC
Alternativ 2 med 300mm huvudisolering:
Konstruktionens tjocklek exklusive utvändig luftspalt och fasad är 386,2mm
Konstruktionen har ett u-värde (Ukorr) på 0,107 W/m2ºC
Jag har inte koll på hur jag räknar energiförbrukningen men nån här på forumet kanske kan svara på lite snabbt ungefär vilken ökad värmekostnad jag får om jag väljer den smalare väggen.
Huset är ett enplanshus nära havet norr om Varberg, med en BYA på ca 100kvm. Konstruktionen innefattar lättbalk med cellulosaisolering. Väggarna blir mellan 2500mm och 3200mm höga.
Alternativ 1 med 250mm huvudisolering:
Konstruktionens tjocklek exklusive utvändig luftspalt och fasad är 336,2mm
Konstruktionen har ett u-värde (Ukorr) på 0,118 W/m2ºC
Alternativ 2 med 300mm huvudisolering:
Konstruktionens tjocklek exklusive utvändig luftspalt och fasad är 386,2mm
Konstruktionen har ett u-värde (Ukorr) på 0,107 W/m2ºC
Jag har inte koll på hur jag räknar energiförbrukningen men nån här på forumet kanske kan svara på lite snabbt ungefär vilken ökad värmekostnad jag får om jag väljer den smalare väggen.
Om du har 20 grader inne och 10 grader ute så blir skillnaden 10 grader.
Du tar du ditt U-värde 0,118 och gångar det med 10. Du får då 1,18W7m2. Sen gångar du det med antal kvm väggyta (räkna inte med ytan fönster och dörrar för dom har ett annat u-värde), vi säger att väggytan är 100kvm. Då får du 118W. Sen gångar du detta med tid. Tar du 1000 h så kostar det 118kW att behålla temperaturen inne. Men för att räkna hela huset måste man räkna tak, golv med mera, detta gäller endast väggen.
Du tar du ditt U-värde 0,118 och gångar det med 10. Du får då 1,18W7m2. Sen gångar du det med antal kvm väggyta (räkna inte med ytan fönster och dörrar för dom har ett annat u-värde), vi säger att väggytan är 100kvm. Då får du 118W. Sen gångar du detta med tid. Tar du 1000 h så kostar det 118kW att behålla temperaturen inne. Men för att räkna hela huset måste man räkna tak, golv med mera, detta gäller endast väggen.
Klicka här för att svara