Isolering
Hemligt: Fel av mig. Är reglat med 2tum4.
Sumax: Ah och ventilerna som jag satte heter "mögelstoppar", komiskt nog;)
Kallebo: Borde kanske skapa en egen tråd. Men är det kanske klokare att helt skippa luftspalten mellan isolering och råspont? Det blir då givetvis ännu viktigare att plasten är helt tät. Har sett att de gjort så i flera passivhus. Vet inte vad fördelen ska vara, men poängen är att luftspalten för in fukt som kondenserar mot den kalla råsponten utan möjlighet att torka ut när den värmen
Carl-Henrik: Ingen som tycker något? Var inte blyga! :cool:
teed: Blir nog bra ventilation undergolvet då dom gamla bajsrännor finns kvar och kommer att gå in under golvet.
poppe12: Hej. Vi har en inredd källare och har ett kallt rum där. Vi använder det som en matkällare. Nu är det gjort i hörnet på källaren med två kalla väggar och två varma. Alla väggar är murade och putsade invändigt i matkällaren. Taket är bara ett mellanbjälklag med sågspånsisolering utan fuktspärr. De varma väggarna är uppbyggda inifrån räknat : puts, tegelmur, reglar med
Globetrot: [citat] Jo, nu var ju balkongen "ute" innan uterummet byggdes runt det.
Henrietta70: http://www.bostaden.umea.se/nyheter/test-och-utv%C3%A4rdering-av-till%C3%A4ggsisolering
Henrietta70: http://www.bostaden.umea.se/nyheter/test-och-utv%C3%A4rdering-av-till%C3%A4ggsisolering
Forbo: Många goda råd... men jag har isolerat 3 plintgrunder till dags dato, två med skivor och en med lösull. Mitt råd är att ta in offerter på lösull...när jag räknade på det blev lösull billigare än skivor med rot-avdrag på arbetet. Att pressa upp skivor som hänger mellan reglarna är ett hvete..och det blir inte alls lika tätt och bra som med lösullen. att arbeta med asfaskicor
tlundberg: Jag skulle iakttagit lite större försiktighet än Dr Trä. Kallvindar är väldigt känsliga jämviktssystem där minsta förändring kan leda till ovälkomna resultat. Finns många exempel på där man tilläggsisolerat vinden för att få det varmare i bostadsutrymmet med mögel/fuktskador på vinden som följd. Anledningen är att man sänker värmen på vinden. Det man alltid ska göra är
gaia: Misstänker du att din Comfortzone levererar dåligt så får du ta kontakt med deras service. Kanske kan du minska ventilationen något under kalla årstiden? Inget roligt att sitta och frysa i ett nytt hus
Alko: Ok, känns som det lämpliga vore att jobba i något cellulosabaserat, som släpper igenom fukt etc, de lämpar sig för isolering när det inte finns diuffussionstäta skikt. Ekofiber är trevliga att ha att göra med, håller hus i Täby och hjälpte iallafall mig med bra råd etc. Men det finns andra tillverkare också. Man kan hyra maskin för insprutning av lösisoleringen. Du bör höra med
smallbone: Ok, tack för det, då vet jag. Det är ju det som jag tänkt att ha kattvinden till.
gaia: ang kol så kan du låta det ligga under huset. Kolet är inte giftig, luktar inte. Kol är mindre tålig än sten och det går inte att gå på eller köra på då den smulas sönder och dammar svart :). Om du låter det ligga under huset och det är mycket dam i kolet så kan du spola ner det så dom stora bitar ligger överst och dammet sjunker till botten. gaia
huggan: Nej det kommer det inte att göra. Spelar ingen större roll. Inga problem att spruta över.
huggan: Det kan du nog glömma. Dock tror jag inte det blir stora skillnader. Det går att räkna ut om man vill.
gaia: skulle aldrig ta risken med skum som kan spränga stenar och som bara skapar ojämn uppvärmning av väggen. Då hellre betalar jag för det extra värme som i ditt fall bör inte vara så dyrt med en llvp. Man måste ju sätta en gräns någonstans där sunt förnuft tar slut. Dina betongstenar har ju luftkanaler som är isolerande eftersom det är den stillastående luften som isolerar. Alla
morbidhans: Kanske ska be att få tillägga att ångspärr inte heller används då jag tror det endast kommer leda fukten till något annat ställe om den inte läggs över hela plattan och det är det ju tyvärr försent för =)
hann: Är det någon som vet om en entreprenör vid sprängning måste kunna bevisa att vibrationsmätaren suttit på just mitt hus? Tacksam för svar!
edmund: Ska riva gamla stugan och bygga ny. Den ligger vid en sjö i Gästrikland. Kan blåsa rätt bra från sjön och luften känns ofta fuktig. Det finns ingen el och stugan kommer att vara kallställd. Den kommer att ha en fjärrstyrd dieselkamin och braskamin. Luftsolfångare för att försöka hålla värsta fukten borta. Kommer att vara där på helgerna under vår och höst samt några enstaka
tlundberg: Ja, det har jag. Har tilläggsisolerat på insidan av en yttervägg med feelingwood-skivor, 95mm tjocka. Väldigt sköna att jobba med, kliar ju inget, är bara mjuka och goa :) Tyvärr är de lite jobbiga att skära till, men med en cirkelsåg gick det ganska bra. Synd att vi inte har samma priser i Sverige som de har i Danmark, 77sek/m2 för 100mm linisolering!
projekt für alle: Man sätter ofta reglarna i mellanvägg CC30 och lite förskjutna i zig-zag. Vardera sida av väggen är alltså fäst mot varannan regel. Väggens sidor kopplar då inte lika effektivt till varandra. Finns mycket info om du googlar. Om du ändå ska öppna väggen är det inte så mycket extra jobb.
Matti_75: Den stora skillnaden är med Knauf är om du har en uteluftsventilerad vind är att lösullen kan blåsa omkring och förflytta sig vid hård vind. Paroc däremot ligger still pga. sin högre densitet. Jag skulle satsa på Paroc.
Nygge72: Hej tänkte bygga/isolera ett litet pumphus enligt följande panel->OSB skiva->90mm Cellplast och i pumphuset sätta en frostvakt för att skydda en vattenmätare från att frysa. Pumphuset mäter ca 1200x800x500. Klarar en frostvakt att hålla detta varmt så inte vattenmätaren/kranar fryser, och i så fall någon som har förslag på en bra pålitlig frostvakt med temostat? Pumphuset sitter
Macarus: [citat] Ok. Tänkte att det kunde vara något åt det hållet. Förstår att du inte var så pigg på att bila ut alltihop. Betyder väl dock att det inte är lönt att göra några uberisolerade väggar. Kör på bara nu :-)
Nygge72: Hej jag vet ejom jag lägger detta i rätt forum. Jag har ett litet pumphus där jag har en hydroforpump vid sommarstugan(idag sittandes ovanför mark) och skall nu dra in kommunnalt avlopp. Tänkte då nyttja pumphuset till vattenmätaren istället. Så jag skall då isolera och sätta in en frostvakt tänkte jag för att förhindra att den fryser (även tappar ur så mycket vatten som
Falk80: Tack för snabbt svar! Är nog ganska dåligt i väggarna oxå så känns överdrivet att lägga på alltför mkt på vinden men borde jag ändå klämma dit det dubbla med isolering, dvs ca 200 extra, när jag ändå håller på?