Vi har ett förråd, eller vad man ska kalla det, som sitter ihop med huset men är inte isolerat. Tror att det är betonghålsten på gjuten platta. Det finns ett element som håller tempen runt 10° då inkommande vatten är i förrådet.

Saken är att jag vill använda rummet som tvättstuga och hänga tvätten, men kylan gör att det tar för jäkla lång tid för tvätten att torka.

Min idé var att isolera med 70mm reglar och lägga typ en nålfiltsmatta på golvet, mest för bekvämlighets skull och sen sätta in en avfuktare för att enkelt kunna torka tvätt.

Som ni ser på bilden så går vattenrören längs med taket, kan man bygga in dem? Eller ska de vara fria så att säga?

Sen undrar jag om man ska ha en luftspalt mellan nya väggen och gamla väggen?

Vilken typ av isolering lämpar sig bäst för den här typen av ingrepp?

Är det genomförbart eller bara en dum idé? Givetvis får man bygga runt t.ex. element och vattenmätare, men lite isolering ska väl göra någon skillnad i temp?

Isolera utvändigt är ingen idé då det rummet vätter mot uteplats samt uterum så ingreppet skulle blir för stort.

• FullSizeRender.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Känns som mkt jobb för att hänga lite tvätt under ett par månader.

En avfuktare höjer temperaturen när den går. Kombinera det med ngn värmefläkt som du kör låt säga 1 timme precis när du hänger in kläderna, så borde det fungera.

En kall-luftsfläkt som viftar runt luften är inte heller tokig under tiden avfuktaren går.

Jo, så kanske det är.. Trodde att det kanske var lite för kallt för att en avfuktare skulle vara effektiv, men värmefläkten var ju en bra idé.

Mycket av anledningen var att snygga till lite i utrymmet också, planer finns för framtiden är att fixa till ordentligt med golvvärme, dusch osv.

Just nu är det väldigt grön-gult.. som resten av huset :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.