Vi bygger sovloft ovanför två sovrum. Funderar på hur vi skall dämpa stegljud i möjligaste mån. Bjälklaget bärs upp av 125x125 reglar och innertaket består av 20 mm spontade brädor. På detta funderar vi på att antingen lägga dubbla lager "flytande" golvspån med med typ 8mm Isolina stegljudsmatta mellan (bild 1). Alternativt regla på med 45x45 som skruvas i bjälklagsreglarna och lösull emellan, därpå en golvspån (bild2).
Golvbeläggningen blir troligen ett plankgolv som limmas eller skruvas i den översta golvspånen. Vi behöver plats för att dra lite elslang och hela konstuktionen skall bygga så lite som möjligt i höjd. Det är inget alternativ att isolera eller bygga in brädtaket.
Vad tror ni är det bästa alternativet, eller har ni förslag på bättre lösning?
Alternatv 1
Alternativ 2
Golvbeläggningen blir troligen ett plankgolv som limmas eller skruvas i den översta golvspånen. Vi behöver plats för att dra lite elslang och hela konstuktionen skall bygga så lite som möjligt i höjd. Det är inget alternativ att isolera eller bygga in brädtaket.
Vad tror ni är det bästa alternativet, eller har ni förslag på bättre lösning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternatv 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2
Jag hade hellre limmat fast någon form av stegljudslister, typ Stepisol/Sylomer på balkarna och lagt en tung golvskiva; Ceminwood eller GIFAfloor Flex. Ju tyngre desto bättre. Sedan får golvskivorna inte ha kontakt med väggar eller lister så man får täta med akustikfog och epdm-lister.
Ett flytande golv med ca 20 mm stepisol och därpå 22 mm ceminwood låter intressant. En hightech-version av mitt alternativ ett
det borde väl fungera att skära spår i stepisolmattan där jag behöver elslang. Har du någon prisbild på dessa material och kontakt till återförsäljare. Det är ca 25 kvm golvyta.
Ett frihängande undertak hade varit effektivt mot stegljudet men du kanske vill ha synligt bjälklag och de spontade brädorna är inte aktuellt att ta bort heller?
Det blir nog bra med Stepisol och Ceminwood. Knaufs skivor väger dock mer så om golvet håller och du kan avvara några millimeter till så kan det vara ett bättre alternativ. Sedan är det förstås viktigt att golvet inte har kontakt med väggen. På din bild har vägglisterna kontakt med golvet. Sätt en epdm-list under golvlisterna och limma fast dem på väggen och täta med akustikfog mellan vägg och golvskiva.
http://www.knaufdanogips.se/index.p...ergolv/byggskivor/produkter-golv-skivgolv-fhb
Stepisol är rätt dyrt och det är förmodligen fibergipsskivorna också. Jag tror det finns att köpa/beställa på Beijer eller XL-bygg.
Det blir nog bra med Stepisol och Ceminwood. Knaufs skivor väger dock mer så om golvet håller och du kan avvara några millimeter till så kan det vara ett bättre alternativ. Sedan är det förstås viktigt att golvet inte har kontakt med väggen. På din bild har vägglisterna kontakt med golvet. Sätt en epdm-list under golvlisterna och limma fast dem på väggen och täta med akustikfog mellan vägg och golvskiva.
http://www.knaufdanogips.se/index.p...ergolv/byggskivor/produkter-golv-skivgolv-fhb
Stepisol är rätt dyrt och det är förmodligen fibergipsskivorna också. Jag tror det finns att köpa/beställa på Beijer eller XL-bygg.
Klicka här för att svara