Isolering
Mia Schuman: Hur skottade du bort kolstybben? Finns det något smidigt sätt att få bort det utan att skotta? Hur läggs vindskyddet ut, bara mellan träbjälkarna och fästade mot träbjälkarnas sidor eller upp runt om bjälkarna oxå? Det känns som om det finns risk att få ett fuktproblem i bjälkarna om man plastar in dem helt? Eller?
xarg: Hej, Har i dagsläget en hel del otätheter upp till vindan som jag tänkte åtgärda. Tejpat och plastat över större hål och satt fogskumklickar med slutna celler över rörgenomföringar. Vet inte riktigt om kondensskyddet är punkterat på fler ställen då jag inte orkar gå och lyfta på all isolering. Vet inte ens om det är ett helt fungerande skydd är ju sen huset byggdes 1976. Den
AxelAxel: Åh herregud.... http://www.byggahus.se/forum/isolering/171004-isolerad-kattvind.html Nu får man lära sig saker.
Måke: Ok, och då behöver man alltså inte plastfolie?
xarg: Hej, Har försökt leta lite men finner ingen direkt spot-on tråd. Kanske jag som söker dåligt (har fått höra det hela livet :)). Efter att ha installerat FTX ventilation uppe i gullfiber isoleringen på vinden har man fått sig en liten uppfattning om hur isoleringen ser ut. Det är dubbla ~15cm gulfiberisolering omlott varandra, varav den övre har vindskydd. Den är uppriven/trasig på
Rasmus Ebbesson: Hej har köpt mig en sommarstuga med kall källare som jag skall bygga om till permanent boende. Jag har några frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på! Någon sa till mig att jag måste bygga upp en mur, längs källarväggen som bär upp reglarna och isoleringen på fasadväggen (ca 20 cm iso) stämmer detta? Sen undrar jag om någon vet vad fallet på avloppsrören måste
larsbj: Skulle absolut satsa på något tvåstegstätat, isolering-luftspalt-skiva/pust
haavard: I dag har du sågspån som isolering och jag hade fortsätt på ungefär det spåret. Dvs. t.ex. linull, cellulosa eller träfiber i väggar och tak (ev. mer sågspån i taket). Ingen diffspärr, men en vindduk istället. Tror du ett 70-tals garage har isolering under betongen? Jag har aldrig testat att bo i ett hus utan, men det känns som om det kan bli otrevligt?
pjapen: Tror inte din lösning fungerar, bör vara minst någon millimeter spackel ovan slingan, och har du bara den på under kortare tider så blir klinkern var då 50% av slingan kommer värma uppåt, visserligen så går 500 watt nedåt men tror nog att ytan blir varm nog för att bli av med vatten. känns som att det är för stor risk att ha slingan synligt, har för mig att slingorna kan brinna av
Totte_S: Ooops. Du har dubbelpostat. Vill någon mer svara dig så gör det gärna i den andra tråden där du fått en del svar så blir det en samlad bild av ditt problem. http://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/215181-luktproblem-som-fisketral.html
freddemp5a: Tack för tipset! Det borde vara rätt ställe att leta, men jag har inte lyckats hitta det. Antagligen letar jag på fel ställe. Här är boken i alla fall. http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/
Stenolofanders: Ja det är väl den vanliga ordningen? Utanpå vindväven (vindskyddsfolien) sätter du vattenläkt horisontellt, om du ska ha stående panel, vertikalt om liggande panel.
SBH: [citat] gör man korrekt så behöver man inte oroa sig för fukt. har funderat lite mera. och man vill ju hålla nere tjocklek också. så pu-skum eller cellplast kanske är bättre.
labbe59: Har ett på sätt och vis sutteränghus med bottenvåning, mellanvåning och oinredd vind. Nu är det så att vi skall isolera huset men vi bor bara på bottenvåningen i och med att mellanvåningen är sommaruthyrd och vinden är oinredd och i princip oisolerad. Mellanbjälklagen är betong och takhöjden 280cm. Normalt satsar man på att isolera vinden men i detta fallet när mellanvåningen
simpa81: Då kommer en följdfråga: har även tänkt sänka taket 45mm för att sätta nytt innertak. Bör jag plasta taket också? Huset har självdragsventilation och har efter att förra ägaren installerat bergvärme fått en "antydan till mikrobiell påväxt på innertaket på vinden". Köket kommer ju ha en riktig fläkt med mekanisk frånluft via imkanal. Tänkte om man plastar innertaket så
Oldboy: Är facken fulla med spån så behöver du inte göra något alls med golvet. Vilken temp har du tänkt ha? Ska boden användas som bostadsutrymme?
hann: Hej igen Björn. Har du någon aning om vad som orsakar ljudet från grannens toa vid spolning? Det låter som man slår en gång med en hammare i golvet vid spolning? Har frågar många VVS:are men ingen tycks veta Med vänlig hälsning, Hann
gunnar blomkvist: Jag har byggt om en balkong den är ovanpå regelverket täckt med plåt + trall . Ev skall ett uterum glasas in under balkongen. Min fråga. Mellan reglarna tänker jag isolera med gullfiber och montera panel för att få ett slätt innertak, skall det ligga plasrfolie mellan isoleringen och panelen.
SBH: varför har du satt in denna fråga på flera ställen?
Snickeboa: Vill bara nämna att tyngre isoleringsmaterial som t.ex. cellulosa har bättre ljuddämpning och är trögare för värme och kyla att gå igenom,dvs du får ett jämnare inomhusklimat. Passar ju också bra i ett äldre hus och går att lägga ovanpå mineralull i efterhand då det sprutas in.:)
Real7: Kapa borde funka med den såg du har tillhands. Spåra kan du göra på många olika sätt.Med fräs, såga två spår och karva ur, glödga en metall bygel och skär.
Dekker: Kolla lite på http://www.klokahem.com/artikel/varis-bokalders-guide-till-schyssta-isoleringsmaterial det är en bra lista med kortfattade beskrivningar över de flesta isoleringsmaterial. På tal om gammal hederlig 'gullfiber' så tål den inte vatten alls, förlorar sin isoleringsförmåga och kan börja lukta och avge mindre trevliga gaser om den blir fuktig. En intressant sak som står på
SBTJohansson: Hej Byggahus :) Har köpt fritidshus och har lite frågor. Vi har tänkt oss att glasa in en altan (3000X5500). den ligger under takt med riktiga takstolar i vinkel mot köket. Altanen ska bli ett fullt uppvärmt vardagsrum. Huset i övrigt är byggt 1909, tillbyggt 1939, altanen kom till 1998. "innertaket" på altanen är glest spikat ohyvlat virke (springa ca 10 mm), som är vitlaserat.
Oldboy: Tror inte det har någon nämnvärd betydelse. Blir det för eländig "passform" shimsar man reglarna med t ex masonitbitar el ströläkt. När sedan panelen kommer på tror jag att det förmodligen kan diffa upp till +/- 5 cm över kanske 2 m sträcka utan att det märks nämnvärt.
Pontstone: Hej alla, Jag ska lägga upp lite bilder här så småningom. Vi är nu klara med isoleringen, och jag kan säga att det blev över förväntan bra! Vi byggde som sagt luftspalter med 45x45-reglar och masonitskivor, med luftanslutning från takfot till takfot via nock, men utan anslutning mellan takstolarna. Intill husgavlarna uppe på vinden så satte vi reglar som stöd för skummet vid
freddemp5a: Problemet är att det är inte bra att vänta någon längre tid med att isolera taket pga risken för kondens - med all fukt i lättbetongen. Man ska alltså bara ha en ångspärr i en sådan takkonstruktion, eller? Med två stycken riskerar man kan jag tänka mig att bygga in fukt som inte kan ta vägen någonstans. Utrymmet kommer att vara uppvärmt, (golvvärme på båda planen) och det
litehus: Det lutar lite. Taket ser ungefär ut såhär: http://onyx-repository.gardinpersson.se/images/products/ssize/145368.jpg
Oldboy: Drag är det mest sannolika för kalla golv. Särskilt om ni har möss. De måste komma in och ut, och brukar göra schweizerost av glas-/stenull och även frigolit/cellplast. Grov sågspån i välfyllda fack är bästa motmedlet eftersom det inte går att gräva tunnlar (de bara rasar), tillsammans med grovt massivt trä, betong/murbruk/lera som barriär mot sockel och kryputrymme.