Vårt hus är byggt med dubbla lager stående plank och isolerat med spån. Spån kan fyllas i från öppna schakt på vinden. Eftersom spånet redan från början isolerar ca hälften så bra som ekofiber och dessutom sannolikt har packats en del sen 1922 har jag funderat lite löst på om man kan byta ut spånet? Hur gör man då? Kan man suga ut spånet uppifrån och hur gör man för att komma åt det som ligger under fönstren? Huset är putsat så man kommer inte åt isoleringen utifrån utan relativt stora ingrepp. Nån som provat?
 
Spånet borde gå att suga upp med en sugbil uppifrån och set som ligger under fönstren får man ta genom att man tar upp ett hål med en dosfräs och sedan suga ut det. Sen blåsa in ull genom samma hål innan man sätter igen det.
 
Jo, det var ungefär så jag tänkt. Vet att man kan göra det på vinden i alla fall.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.