M
mlsat: Skall byta panel på vårat uterum, är ett uterum som används från vår till sen höst , men då dök tanken upp att plocka bort ett stort skjutpartier på 4m och ett par fönster i samma veva och isolera, så det går att använda året runt, det ligger golvvärme och eldar med ved, ligger ett källarutrymme under så det är inga problem att isolera mera under, varför jag vill göra detta
0 svar · 1,4k läst
B
BeGe: 1 m3 trä kan suga till sig 50kg fukt utan att det tar skada, oorganiskt isoleringsmaterial klarar 0,25kg fukt. Kutterspån är väldigt bra för gamla hus. Man kan tillsätta kalk för att möss o ohyra inte ska trivas i det. Nackdelen med kutterspån är; brandfarligt o dålig isolerförmåga relativt mineralull (10cm mineralull motsvarar ca 20-22cm kutterspån) Cellulosafiber:
8 svar · 13,0k läst
L
lordi: Lite återkoppling i denna tråd. Har nu löst det, som så, att jag tog ner de gamla reglarna och reglade upp med 45 mm plåtreglar mot teglet. Sen skruvade jag asfaboard på dessa. Reglade sen upp igen med träreglar och isolerade. Tog upp ventilationshål i teglet på utsidan, så luftspalten kan ventileras.
13 svar · 13,5k läst
·
H
huggan: Det funkar men luftspalten måste vara på utedelen annars förlorar du mycket isolerförmåga.
1 svar · 5,8k läst
B
BeGe: Isolera med ekofiber eller träfiberskiva o duk med 5ggr ångtäthet än framtida utvändig vindduk om du inte ska ha plast, det e så jag har förstått det. Med äldre hus e de bättre med organinska isolermaterial då husen e svåra att få helt täta
4 svar · 2,1k läst
M
Majjijann: Vi håller på med en tillbyggnad där vi bland annat höjt innertaket något på övervåningen. Sågspånet på vinden har i samma veva östs ut och på kallvinden har cellulosafiber blåsts upp. I kallvindens gavelfasad sitter ett gammalt fönster. Det är ett originalfönster från husets barndom kring 1900, fönstret är ett enkelt glas. Det som gör mig lite konfunderad är att
0 svar · 1,3k läst
A
andfra: Ok ska se över utifall det blir vindduk ist. Men hur menar du att man ska göra, som jag beskrev ovanför med att lappa? Eller finns det en bättre lösning?
2 svar · 2,8k läst
B
blazern: Ska isolera en tidigare sidogarderob, ena väggen består av ett brutet tak, det som finns idag utvändigt sett är tegelpannor, takpapp och brädor. Är det bara isolering och någon form av papp/plast, plyfa, gips som gäller? Andra väggen består av tegel, någon form av tilläggsisolering mellan tegel och den gamla träfasaden och sen brädor. Är tillvägagångssättet detsamma här?
0 svar · 3,5k läst
L
Londa: Det blir så att vi monterar vindavledarna - har inte lust att ta risken. Bara en del dumt jobb vi får göra om.
1 svar · 2,9k läst
H
HaspAllan: Korrekt Lordi. Jag formulerade mig dåligt men menade generellt att plugg är att föredra om det är en källarvägg.
8 svar · 3,5k läst
M
mandg: Hej alla! Håller på att bygga till där hemma och har nu börjat fundera hur jag skall isolera min anslutning av taket. Skall ha öppet mot nock i tillbyggnaden, dock är planen att dölja det "gamla" taket med en lodrät vägg rakt upp, fundera nu vad som är "korrekt" 1. Att fullisolera även taket som går över det gamla taket (höger om det röda) 2. Att inte isolera som punkt 1 utan bara
0 svar · 1,7k läst
·
F
Fredrik Å: Ingen plast om det inte finns i övriga huset. Byggnormen är för nyproduktion. Har det befintliga fungerat sen 73 så kör på samma konstruktion,
1 svar · 1,1k läst
H
Helioz: Om isoleringen har sjunkit i facken så räta upp eller byt ut den där så att den är heltäckande överallt. Annars kan ni behålla isoleringen om den känns och luktar fräscht. Var även medveten om att det är en riskkonstruktion som ni har nu med panel utan luftspalt. Det är förmodligen en av anledningarna till att panelen har ruttnat.
4 svar · 1,3k läst
Johan-
Johan-: Då jag kommer ha olika temperatur i källaren jämfört med våning 1 behöver jag isolera väggen mot källartrappen. Frågan är hur tjock isolering som behövs. Att regla med 70mm ger tillräcklig stabilitet i väggen, frågan är dock om isoleringen är undermålig? Det kommer skilja ca 7 grader mellan källare och vån 1.
0 svar · 1,4k läst
D
Dea_34: Det var med tanke på ventilationen jag började fundera på att det nog borde vara en luftspalt, vilket det inte var original. Antingen struntade dom i att lägga isoleringen en bit från väggen eller så ger stenullen tillräcklig ventilation (vilket jag har svårt att tro). /Dea
6 svar · 3,2k läst
·
E
Ewald: Isover Uni 35 har ett värmeledningstal på 0,035 W/mK enl. hemsidan. http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=38991 Här står 0,036 W/mK för Lambda_D http://www.isover.se/files/Isover_SE/Produkter/Byggisolering/Certifikat/DoP/SE001-36-A1-2.pdf
6 svar · 6,9k läst
M
micke 183: Ingen plast någonstans i kök och hall sitter det tunna skivor på sponten sedan innertaket och i sovrummen satt det uppspänd väv som var målad!
4 svar · 1,9k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Det har jag mycket svårt att tro
5 svar · 5,4k läst
E
Extra allt: Hej Vägen ser idag ut som följer utifrån o in Panel - vindpapp - luftspalt - frigolit - asfaltsboard - isolering - plast - gips Frågan är hu man ska göra nu när jag ska byta panel & tilläggs isolera 45mm Hur ska väggens uppbyggnad se ut ?? Kan man spara asfaltsboarden & frigoliten eller måste man byta det med ?? Nya väggens uppbyggnad blir... Panel - luftspalt - vindväv - 45 isoler -
0 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Detta med värme och ljus i hönshuset beror också på hur och varför man har egna höns. Vill man ha ägg året om så skall det vara varmt och ljust året om, men då blir också hönorna "utslitna" efter ett år eller två. Och då kan man lika gärna köpa ägg i affären. Annars låter man djuren följa en naturlig årsrytm med mindre värpning under november december, för att sedan
6 svar · 28,8k läst
A
SBH: [citat] nja. din "plank" ser plan ut. men normal tjock gips döljer snabbt ojämnheter. tunn gipsen döljer inte något
5 svar · 3,5k läst
·
L
lobbysleeper: Hej Jag ska fixa till ett isolerat förrådsrum i vårat kedjehus från 80-talet. Det ligger ovan mark, på betongplatta. Väggarna (enkelgips) ska förstärkas med plyfa, och betonggolvet ska täckas med något bekvämare. Vi har inte tänkt ha någon värme i förrådet (radiator finns dock). Förrådet ligger i anslutning till vår entréhall. Ovanför förrådet finns en liten krypvind,
0 svar · 4,4k läst
·
B
basseman: Var kan man köpa enstaka skivor av Rockwool västkustskiva 80 mm i Mälardalen/Stockholm?
0 svar · 2,1k läst
R
robber: Hej! Ska isolera mitt förråd och tänkte i varje "sektion" 2st ha en 30mm luftspalt mot taket i masonit med glansiga ytan uppåt sen isolering, plast och osb. Takets lägsta del har nätöppning ut för ventilation och tänkte sätta två ventiler på de två högsta punkterna i sidan. Frågan är dock om jag måste borra hål i själva balken för att få "genomströmning"? Skissade lite,
0 svar · 2,9k läst
·
S
Snickeboa: Förutsatt att lösull betyder cellulosa och inte mineralull: ) Frågan är om man ska ventilera vinden så mycket när man tilläggs-isolerar... Gavelventiler kan vara lagom, eller vad tror ni andra?
3 svar · 2,8k läst
jonmo
jonmo: Nej, manualen säger bara 150mm diameter. Det är en inspektionslucka ja, jag har inte ändrat något från tidigare installation annat än att fixera isoleringen runt röret. Kanske inte så snyggt, men jag tycker det blev ok. Sitter en likadan inspektions/rens/sotlucka i badrummet.
13 svar · 4,4k läst
·
T
Triton242: Tröttande på alla varianter man ev kan göra och började om från början med beprövad metod i sikte. Nu har jag rivit ut all isolering och gångbrygga och gjort rent. Imorgon börjar jag komplettera upp med ny papp. När lite mer ventilation till datarum m.m är gjord blir det att hyra en lössulls makapär och spruta 40cm. [bild]
12 svar · 7,7k läst
·
F
Frankie66: Hej, Vi har ett gammalt torp med oinredd vind där vi nu tänkte inreda ett rum och isolera tak och väggar. Jag vill ogärna lägga en plastfolie som fuktspärr och tänker därför använda cellulosaisolering. Rummet kommer endast att användas under sommarhalvåret. Taket är tegelpannor på ett gammalt spåntak. Mot taket tänker jag göra en luftspalt på 3 cm och därunder oljeboard. Under
0 svar · 2,3k läst
M
Mr Gadget: Här var det livat :P Nu har jag pratat med Weber, BEWi Thermisol och Bauhaus. De säger att att det inte ska vara några problem. EPS GREY ska inte reagera annorlunda än EPS STANDARD. Så, om det är någon som undrar så är det vad jag fått fram. Jag kommer använda EPS GREY.
1 svar · 3,6k läst
M
Mia Schuman: Hur skottade du bort kolstybben? Finns det något smidigt sätt att få bort det utan att skotta? Hur läggs vindskyddet ut, bara mellan träbjälkarna och fästade mot träbjälkarnas sidor eller upp runt om bjälkarna oxå? Det känns som om det finns risk att få ett fuktproblem i bjälkarna om man plastar in dem helt? Eller?
3 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.