Villa vista
Villa vista: @ no_brakes jag skulle inte plasta in limträbalken, det blir som en fuktfälla runt limträbalken och utan vetenskapligt stöd för mitt påstående skulle jag ha anslutit plasten på vardera sida med ett litet nedvik. Fukt som transorteras inifrån genom limträbalken kan nog ses som försumbar.
7 svar · 6,5k läst
·
T
tobbew: Okej, tack tack. Ska fundera lite på hur det bäst blir, men först ska jag skapa en ny tråd med en annan vinkling på mina ångspärrsproblem. :)
4 svar · 2,8k läst
U
unsolved: Jodå, ni har så rätt. det verkar vara möss som varit där, det fanns en gång vid vindpappen. Alldeles bredvid sitter en "knut" mitt på väggen, är väl för att hålla väggen i schack. Antar att de hittat en väg där. Därmed bör jag kunna lägga ett lager ny vindpapp innan ny isolering. Kan man kanske sätta ett nät innan den nya pappen för att förhindra de små gynnarna att komma
4 svar · 2,0k läst
·
N
Nenya: Igen det är inte mitt hus så jag tänker inte lägga ut en massa pengar på det. Allrahelst när inte ägaren vill göra det.' Isolera utefrån går ju bara om bägge ägarna är överens eftersom det är två ägare till fastigheten. Det är ju ett parhus mitt i en by. då kan man inte göra som man själv vill. Problemet är löst det var murbruken från baksidan av teglet, alltså inte den
5 svar · 1,7k läst
·
H
huggan: 130 mm är rätt bra isolerat för ett gammalt hus. Cellplast och mineralull är liten skillnad på isolereffekt.
1 svar · 1,1k läst
Villa vista
Villa vista: Troligen är det så att fukten ackumeleras under tiden och flerlager påverkar fuktens möjlighet att ventileras bort. Köket bidrar ju också med mycket fuktbildning vilket gör att det kanske är mer problem i anslutning till kök. Runt badrum likaså. Dock är det normalt bättre att ha ångspärren ca 45 mm i i bjälklaget för att minimera punktering vid undertakmontag samt eldragning.
11 svar · 4,0k läst
·
T
tobbew: Tack för dina tankar. Det som folk brukar tycka är nackdelen med cellplast är ju passformen, men när jag har 120x240cm skivor som monteras helt obrutna så känns det ju rätt smidigt. Det kommer inte bli så i alla väggar, de flesta kommer sprutisoleras senare, detta är bara lite special då jag har ett rum som ska fixas långt tidigare än de andra, samt att jag har en massa cellplast
10 svar · 2,1k läst
T
tobbew: Jag skapar en egen tråd om det här, men jag tänker mig att ha (är mitt i beslutsfattandet och installation här i dagarna): Utifrån och in 22 ytterpanel 25 spikläkt vindtät 125 trästomme 100 cellplast, obruten hela vägen, med undantag för någon skruv eller något järn som binder ihop väggarna) 125 trästomme osb gips Fördelen med cellplast ser jag som att den är stabil för att
13 svar · 5,4k läst
·
F
färsking: Toppen då har jag lite att gå på, tack ska du/ni ha!
3 svar · 4,7k läst
H
hama65: Hur har det gått med er tilläggs isoleringar? Har det blivit någon besparing/avbetalnings tid?
25 svar · 46,8k läst
Å
årsta: Jo, så kanske det är.. Trodde att det kanske var lite för kallt för att en avfuktare skulle vara effektiv, men värmefläkten var ju en bra idé. Mycket av anledningen var att snygga till lite i utrymmet också, planer finns för framtiden är att fixa till ordentligt med golvvärme, dusch osv. Just nu är det väldigt grön-gult.. som resten av huset :-)
2 svar · 3,4k läst
·
G
gaia: glöm nr 2 gaia
3 svar · 2,4k läst
J
Johan30001: [citat] Tusen tack! Det verkar vara det klokaste alternativet! borde bli bra mycket tätare än att använda frigolit och limma dit med pl200. //Johan
2 svar · 2,1k läst
·
FG
FG: Ett frihängande undertak hade varit effektivt mot stegljudet men du kanske vill ha synligt bjälklag och de spontade brädorna är inte aktuellt att ta bort heller? Det blir nog bra med Stepisol och Ceminwood. Knaufs skivor väger dock mer så om golvet håller och du kan avvara några millimeter till så kan det vara ett bättre alternativ. Sedan är det förstås viktigt att golvet inte har
3 svar · 7,5k läst
·
S
soyari: Hej, Tänkte hoppa på denna tråd. Hur räknar man ut ett U-värde. Behöver bara en enkel förklaring, ska inte göra någon beräkning själv. :)
3 svar · 4,2k läst
G
Gnesta: Är det Eternit så kan det nog ligga kvar :)
3 svar · 1,8k läst
T
tobbew: Intressanta grejer! Allt av det där hade säkert fungerat. De som sprutar in cellplastkulor finns inte i trakterna och inte heller lösa cellplastkulor på säck, för det är inget som lagerförs i mina trakter och inte ens leverantören hade grejerna på lager, så det lät lite besvärligt. Isodränkross låter inte helt dumt, dock känns det kanske (obs, kanske) onödigt ambitiöst att
4 svar · 2,8k läst
·
S
Snickerick: Var kan man hitta fogskum med slutna celler, så det inte läcker fukt igenom? Har hört att detta ska finnas.
3 svar · 3,7k läst
H
hakaner: Jag handlade av en byggare som kommer ifrån Lettland, han bor & arbetar i Sverige (egen svensk firma) men han köper materialet ifrån Lettland. Buvserviss (Kontakta dom för offert vid större kvantiteter) Depo (Har däremot inga priser på hemsidan) Buvserviss har väl ifrån 5.25Eur/m^2 för EPS200 / 50mm (Vet ej om med eller utan moms?)
5 svar · 5,8k läst
F
Forbo: Är den gul är det glasull, (finns annan glasull, men bara den gula luktar i min erfarenhet)
4 svar · 2,5k läst
L
Lutte: Har tänkt tilläggsisolera väggarna i vinden som vätter mot boutrymmet, har då kollat på fasadskiva för att slippa reglar och få köldbryggor. Men fasadskivor är dyra som attan enligt mig och då hittade jag skalmursskivan som är betydligt billigare samt att den har mindre mått som gör den enklare att hantera inomhus! Men är den nog styv att kunna skruvas på vägg utan att den faller
0 svar · 2,7k läst
H
huggan: Det finns flera skolor om val av isolerval men något alla håller med om är vikten av undertryck inomhus så inte fuktig luft kommer in i ytterväggarna.
3 svar · 9,1k läst
D
David Frodelius: Hej! Jag skall tilläggs isolera min krypgrund. Har fått tips om att använda FOAMKING. Mitt hus är byggt år 1900.Har stensockel och ca 40-60 cm mellan mark och stockarna i bjälklaget. Marken är torr så att det i stort sett dammar och fuktigheten ligger idag (15/10 2014) på 13% i stockarna. Jag har idag ca 10-15 cm sågspån från år 1900 som isolering vilket gör att golvet är kallt
0 svar · 4,8k läst
A
agnadello: Hej Jag är på gång och ska isolera vår kallvind till ett varmförråd. Huset är ett parhus och jag har en del frågor angående diffusionsspärren. Idag finns det en diffusionsspärr i vindsbjälklaget (taket på våning 2). Eftersom vi öppnar upp vinden med en permanent trappa så kommer det upp varm och fuktig luft via nya trappan. Hur knyter jag ihop difusionsspärren som sätts på
0 svar · 2,4k läst
F
frepet: Här kommer två bilder för att eventuellt underlätta min frågeställning... [bild] [bild]
1 svar · 2,4k läst
·
L
lavin: tänkte jag kunde dela med mig av mer info som jag samlade på mig: rock delta stenull heter stenullen de har i de flesta väggarna, har inte hittat återförsäljare av den dock. lite fina bilder på träullits skärm, uppger 10dB sänkning, öppen sida mot störningskällan + cementskiva. http://www.traullit.se/files/2012/12/Bullerskydd_av_Traullit.pdf med pil istället för plank:
18 svar · 21,7k läst
·
Pompadom
Pompadom: Vad nu? Bostic Foil - Tack utgår ur sortimentet. Gav den inget bra resultat? http://www.bostik.se/Products/Adhesive/Assembly-adhesive/P0496
14 svar · 6,2k läst
H
hann: [citat] Hej Björn. Jag har nu anlitat en snickare som kunde konstatera att betongplattan lutar ca 20mm mot grannen och lika mot baksidan. Väggarna mot grannen lutar över ca 15mm på alla plan!! Då spalten i väggen endast är 8mm så tyder det nog på att vi har kontakt med grannarna och får ljudet över till oss. Men ljudet går bara åt vårt håll. Vi är väldigt tacksamma för råd och
12 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: Det är en riskkonstruktion som man idag vet att undvika.
5 svar · 2,3k läst
haavard
haavard: Själv har jag fackverkstakstolar. Då blir det inte mycket kvar av köldbryggan.
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.