Hej, Håller på att bygga till huset men har fundering på två problem gällande ångspärren.
1. Den gamla ytterväggen blir innervägg, ungefär där det rektangulära fönstret sitter blir en innerdörr. Insidan är redan plastad sedan tidigare men hur ska jag göra på den nya "insidan"? det blir inte möjligt att binda ihop plasten genom väggen. Så ska jag dra ner plasten hela vägen ned på väggen? Kan detta dra med sig några problem framöver i och med att väggen blir plastad från två håll?
Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. Just nu har jag lagt plasten för taket runt (under) limträbalken. Eftersom jag lejde bort stomresningen fanns ingen möjlighet för mig att lägga plasten mellan limträt och takbjälkarna som jag nog annars hade föredragit att göra.
Ska jag låta det vara såhär eller ska jag kapa plasten en bit ner och bara tejpa mot limträbalken?
Kan det orsaka skador på balken om den är plastad och där med ligger i samma "rum" om isoleringen?
Är det risk för fuktskador i och med att det inte blir 100% diffusionstätt om jag kapar plasten en bit ned och tejpar?
bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att ni förstår vad jag menar och att det finns någon som kan hjälpa mig med mina funderingar.

//Christian
 
Skall du klä in balken så sätt gles även där så du inte får 11miljarder hål i den.
 
Hej

Mycket intressant frågeställning, jag skulle precis skapa en egen tråd enligt fråga 1.
Vi kan säkert bolla idéer med varandra.

När man bygger ett nytt hus så (rätta mig om jag har fel) så har man ju rimligtvis en ordning enligt följande.

Få upp stommen för ytterväggar, få dit takstolarna. Plasta under alla takstolar, plasta hela stommen innan innerväggar görs. Ungefär, då är ju hela huset tätt.
Men för oss som bygger ut så blir det ju halft omöjligt och jag har också problem med att jag har rum vars plast inte går att binda ihop med angränsande.

Jag funderar, om man tar varje rum om plastar alla väggar och tak och drar ner plasten ned till golvet (kanske också plastar golven, i mån av möjlighet), då blir varje rum en egen liten tät zon.

Om fukt skulle komma in i en vägg av någon orsak så är det då plast på båda sidor om den, dock ingen plast ovanför.
Om detta är farligt eller OK har jag inte kommit till insikt om ännu. Det borde ju inte komma in fukt i en vägg mellan två rum, men låt säga ATT det ändå gör det.

Så på din fråga 1, vilket är samma fråga jag gärna själv skulle göra en tråd om så är det enda rätta, tycker jag, att plasta hela vägen ned till golvet. Men jag är öppen för att vända om helt!
 
Jag har samma problem ang fasad blir innervägg. Jag kommer nog riva gamla fasaden så att endast 50 mm stående plank är kvar och sen plasta med nedvik på varje sida. Det blir inte tätt där men kanske får duga. Jag skall fråga en fuktsakkunnig ang detta vid tillfälle
 
Jag är inne på samma spår som du, men samtidigt kluven. Ser för och nackdelar med allt. Frågan är hur orolig man ska vara för det ena eller andra sättet
Antingen riskera fuktvandring mellan isolering och inneluft eller risken med att plasta för mycket och inte få ut eventuell fukt.
Kommer senare till samma problem med en vägg som kommer mellan toalettdel och bad/duschdel när badrummet på våningen under också blir större. Så problemet måste ju lösas.
tobbew skrev:
Hej

Mycket intressant frågeställning, jag skulle precis skapa en egen tråd enligt fråga 1.
Vi kan säkert bolla idéer med varandra.

När man bygger ett nytt hus så (rätta mig om jag har fel) så har man ju rimligtvis en ordning enligt följande.

Få upp stommen för ytterväggar, få dit takstolarna. Plasta under alla takstolar, plasta hela stommen innan innerväggar görs. Ungefär, då är ju hela huset tätt.
Men för oss som bygger ut så blir det ju halft omöjligt och jag har också problem med att jag har rum vars plast inte går att binda ihop med angränsande.

Jag funderar, om man tar varje rum om plastar alla väggar och tak och drar ner plasten ned till golvet (kanske också plastar golven, i mån av möjlighet), då blir varje rum en egen liten tät zon.

Om fukt skulle komma in i en vägg av någon orsak så är det då plast på båda sidor om den, dock ingen plast ovanför.
Om detta är farligt eller OK har jag inte kommit till insikt om ännu. Det borde ju inte komma in fukt i en vägg mellan två rum, men låt säga ATT det ändå gör det.

Så på din fråga 1, vilket är samma fråga jag gärna själv skulle göra en tråd om så är det enda rätta, tycker jag, att plasta hela vägen ned till golvet. Men jag är öppen för att vända om helt!
 
Villa vista skrev:
Jag har samma problem ang fasad blir innervägg. Jag kommer nog riva gamla fasaden så att endast 50 mm stående plank är kvar och sen plasta med nedvik på varje sida. Det blir inte tätt där men kanske får duga. Jag skall fråga en fuktsakkunnig ang detta vid tillfälle
Hej

Hur hittar man en fuktsakkunnig tro?
 
Normal hittas fuktsakkunnig på ett konsultföretag. De växer inte på träd så i Dalarna vet jag ej hur enkelt det är.
En kunnig konstruktör kan också vara behjälplig men då skall det var en klurig rackare, de flesta konstruktörer vurmar mer för statik än fukt.
 
@ no_brakes jag skulle inte plasta in limträbalken, det blir som en fuktfälla runt limträbalken och utan vetenskapligt stöd för mitt påstående skulle jag ha anslutit plasten på vardera sida med ett litet nedvik. Fukt som transorteras inifrån genom limträbalken kan nog ses som försumbar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.