Vi har planer på att köpa ett 1-planshus med källare om några dagar. Vi var där idag och mätte lite fuktighet i källaren med en enkel fuktmätare. Den visade grönt/gult/rött och hade en display det stod REL på. Vissa ställen på väggarna hade rött utslag längst ner vid golvet och siffrorna sade 2-300. La jag den på det rena betonggolvet i pannrummet så visade den rött och 6-700 om jag inte minns fel.

Vad står siffrorna för? Det var som sagt en enklare mätare som man lade emot väggen. Inga stift som trycktes in. Det kan väl inte vara fuktighet i %, dvs 700% på golvet. Då hade man väl vadat upp till knäna? Höll man mätaren mot handflatan så visade den fullt utslag, 999 och rött!

Det vi funderar på är om vi i framtiden behöver fundera på dränering. Den befintliga är 40 år gammal. Idag är det ganska råa utrymmen och där det är inrett så är det enbart med tapeter direkt på väggarna och ett trägolv på platonmatta. Verkar vara enligt rekommendationer och det luktar inte suspekt.

Det var nog lite mer på golvet, kanske 7-800.

Med 40 år gammal grund/dränering borde nån redan ha funderat på att åtgärda. Jag skulle alla fall inte göra nåt alls i källaren innan jag iordningställt grund, dränering och dagvatten. Om uppgifterna stämmer så har ni med stor sannolikhet fukt i både golv och väggar. Hur mätaren fungerar vet jag däremot inte, har aldrig använt sån men rött brukar ju inte va så bra :)

Jan-Å skrev:
Med 40 år gammal grund/dränering borde nån redan ha funderat på att åtgärda. Jag skulle alla fall inte göra nåt alls i källaren innan jag iordningställt grund, dränering och dagvatten. Om uppgifterna stämmer så har ni med stor sannolikhet fukt i både golv och väggar. Hur mätaren fungerar vet jag däremot inte, har aldrig använt sån men rött brukar ju inte va så bra :)
Ja, måhända att någon borde ha gjort det innan. Vi har fått ner priset en del från utgångspriset. Några större planer på att inreda källaren finns inte i nuläget.

Naturligtvis finns det fukt i väggarna, men fukten är väl förhöjd i alla källare mer eller mindre?

Ingen kunnig person som kan förklara siffrorna och hur pass höga de är? Jag läste nyligen på Betongbanken att det t.ex bör vara lägre än 85% relativ fuktighet för våtlimning. Är inte det väldigt fukigt? Kan någon förklara begreppen eller länka till en annan tråd. Jag hittar ingen bra information.

Redigerat:
De mätdon jag har använt har först visat procentuellt hur mycket fukt det är i, sen temperaturen på plattan.

RF 85% är väldigt bra och är rekommendationen, många byggare limmar på mattor vid RF ~93% (egen erfarenhet). Plattan kan ju fortfarande torka ut uppåt och nedåt, fastän båda möjligheterna är begränsade. Det beror mycket på hur hög ångpermabilitet mattan har.

Tack för svar Fisch! Jag måste väl anta att mätarens siffror är % med en decimal, dvs att max är 99,9%. Är det någon som kan tänka sig något annat? Jag tycker att 85% låter mycket men sen å andra sidan kan ju inte jag något om detta :rolleyes:

Sen lär väl inte jag lägga några mattor hur som helst. På sin höjd en platonmatta på golvet med ett efterföljande trägolv med springor. Allt för att det skall kunna andas. Sedan tapeter direkt på råa betongväggar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.