jag har precis gjort dränering på huset, alltså med källaren..
och nu vill vi bygga ut med ca 35 kvm, men hur ska vi göra med marken som
inte har sätt sig än.. och våra mark är ganska mjuk, om man kör 10 ton traktor så sjunker marken lite som 10 cm på de ställe man inte grävt upp på 50 år.
så hur ska man bygga krypgrund utan att utbyggnaden ska börja sjunka neråt när man byggt klart utbyggnaden. :-S
vibratorpadda, men vilken storlek ska man använda då? och singel, hur tjockt ska singeln vara?

tack förhand..

Hej, du skriver att marken inte satt sig än där ni ska jha er utbyggnad, finns det tidigare jord där under? kan ni gräva ner till "fast mark" och sedan bygga vanlig krypgrund därifrån?

Ni skall väl gräva ner till 1.50-1.70 först?på med makadam och vibba sen" Uthyrningsfirmorna har storlekskoll...på "vibbarna"
Sen skall väl det gjutas sula osv...;)

Mvh

Redigerat:
marken består ganska mycket av lera.. fastmark vet jag inte var det är, när jag grävde upp för dränering så va det mesta lera än jord/stenar..
och så ligger husets entregolv cirka 1 m från marken så behöver man inte gräva sig så mycket? kanske gräva 50 cm sen fylla med makadamm/singel cirka 30-40 cm och vibba och sen gjuta krypgrund sen lägger man lecablock runt om för att det ska bli samma grundvägg som originalhuset (alltså nedre delen, har glömt vad det kallas).. sen bygger jag utbyggnaden av trä.. huset är putsad men skall sättas dit träfasad..
funkar det bra så?

man bör alltid gräva ner till frostfritt djup för att få en stabil grund, det brukar ligga på de djupen som PX-21 skriver. Om det är 1m grund ovanför marken så kan man inte "räkna" in det i det totala djupet. Men sedan måste man ta hänsyns till hur den tidigare byggnadens grund är gjord. Ser att du skriver i ditt första inlägg att det är källare på huset? Är huset gammalt, är det källare runt hela? Om inte vad är det krypgrund under resten och i så fall hur djupt ner går den?

huset är från -55 och ja hela källaren.. och utbyggnaden vill jag inte ha källaren med i utbyggnaden. måste jag gräva ner tills husets platta? då blir det en världens högsta krypgrund blir cirka 2,5 m. :-S eller är jag ute och cyklar?

nejdå du behöver inte gräva lika djupt som en källare :) men du måste nog ner på frostfritt djup. Risken är stor annars att din grypgrund rör sig med tjälen och resten av kåken står frostfritt eftersom det är källare under och inte rör sig.

Vad är då frostfritt djup, det är olika beroende på var i landet du bor, sen spelar även markförhållandet in, vad är det för jord, hur bra dränerat osv..enklast är kanske att fråga någon byggnadshandlare i närheten om djupet.

nu har jag hittat fram isovers broschyr om frostfritt djup, var bor du i landet? så ska du få exakt djup :)

ja jag bor i marieberg i örebro.. tacksam om du kunde ge mig exakt hur djup. =)

Runt Örebro verkar det vara 1,6m för frostfritt djup. Kollar man på ett exempel på plinar med markisolering så är det 0,4m djup där plinten står på en 70mm tjock isolerskiva som sticker ut 1,6m utanför plinten. Men jag tror inte att samma metod går att använda rakt av, antingen gräver du ner 1,6m eller så får du nog höra av dig till ex isover och låta dem rekommendera en konstruktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.