23 052 läst ·
49 svar
23k läst
49 svar
Bila upp källargolv
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Ska inte geotextilduken ligga under makadamet?Ignatius skrev:Jag la makadam, sedan geotextilduk och därefter åldersbeständig plast. Ville försöka undvika att plastens skulle punkteras mot makadamet, vet ej om det var nödvändigt men jag har (hade) rätt stora problem med vatten i grunden.
Helt rätt att du satsade på isolering och golvvärmeslang, när man ändå håller på är det lika bra att satsa lite, du kommer inte vilja göra om det...
Den ska väl förhindra att jord tränger upp i makadamet och "tätar/kläggar" ihop makadamet så det inte dränerar bort vatten. Och sen ovan på makadamet så ska cellplasten ligga och sen armering + betong..
Därefter finns ev plast och golv.... eller?
Dags att ta itu med det här projeketet.
Fick inspiration av Gör Det Själv där de visade ett projekt som en läsare gjort, vilket involverade förlängning av källarväggarna. Han hade grävt ut lite i taget (givetvis) och sen lagt två lager med betonghålsten, fyllt med vanlig betong, och sen fyllt mellanrummet mellan stenen och väggen ovanför med expanderbetong. Så jag tänkte göra på precis samma sätt.
Förlängningen ska bli 40 cm. Betonghålstenen är väl 15/17 cm hög, så då blir det alltså 6-10 cm med expanderbetong överst. Frågan nu är om jag ska ha armeringsjärn i hålstenen? Om ja, vad för storlek?
Fick inspiration av Gör Det Själv där de visade ett projekt som en läsare gjort, vilket involverade förlängning av källarväggarna. Han hade grävt ut lite i taget (givetvis) och sen lagt två lager med betonghålsten, fyllt med vanlig betong, och sen fyllt mellanrummet mellan stenen och väggen ovanför med expanderbetong. Så jag tänkte göra på precis samma sätt.
Förlängningen ska bli 40 cm. Betonghålstenen är väl 15/17 cm hög, så då blir det alltså 6-10 cm med expanderbetong överst. Frågan nu är om jag ska ha armeringsjärn i hålstenen? Om ja, vad för storlek?
Här kan du läsa hur jag gjorde i min källare. Jag murade inte upp med leca utan gjöt med grovbetong i 2-3 m långa formar. Byggde formarna så de gick upp några cm över befintlig vägg, sedan bilade jag upp 2-3 fickor i väggen för att kunna hälla i betongen och på så sätt kunna fylla ända upp mot den befintliga väggen. Jag hade även en vibrostav för att få betongen ordentligt packad. Använde 10mm armering i de ny gjutna väggdelarna. Jag har hårt packad lera som underlag i källaren och hälde i betongen direkt utan något annat för arbete, jag såg till att underlaget var så rakt som möjligt bara.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/129018-golv-under-vaeggniva.html
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/129018-golv-under-vaeggniva.html
Klicka här för att svara