L
Lmob: 50 meter
1 svar · 3,6k läst
L
1 svar · 3,6k läst
A
anaitis: Blir bäst om du tar några som hjälper dig. 2 gubbar en dag ===> 16 x 400=6400 sen ROT på det Betong blir ca 15 000 inkl pump Bägge värdena kan slå på ganska mkt beroende på de lokala priserna.
1 svar · 6,3k läst
Y
yllwa: hej och tack för alla svar! gav mig mkt. :) anticimex verkade tycka att det enbart behövdes lägga ut plast. så då kanske det inte e så illa? ang lukt: näää jag har inte kännt någon lukt alls i vare sig hus eller utanför. jag bad honom va noga med o kolla sådant. han kände inte heller ngt. men som sagt,, jag e inte klar med utgrävningen av min grund. har hittills bara kommit 2 meter
8 svar · 3,1k läst
O
Onelight: Röret har ingen funktion mer än att det gömts undan. Jag var inne på om man skulle gräva ur en bit runt och gjuta en klack som extra stöd för grunden. Sen är jag lite rädd att skiten ska rasa om jag börjar dra bort stenarna. Men det är väl bara att prova...=)
3 svar · 2,8k läst
·
J
JPL70: Jo, det stämmer. Ett inlägg där det tros kan vara algtillväxt. Hade varit intressant att höra om någon håller med eller om det kan vara något annat.
3 svar · 779 läst
V
vanjis: Tack för ett bra svar!
3 svar · 2,5k läst
joflopp
joflopp: Du har väl redan fått en del svar i din andra tråd? Fortsätt i den så blir det lättare för alla som kan svara att hjäpa dig än att hålla reda på tre olika trådar som går in i varandra.
2 svar · 1,8k läst
T
Tatimas: Det låter ju som ett perfekt underlag för plattor. Lägg en markduk på singlet, och sedan 2-3 cm sättsand ovanpå så att det går att justera plattorna.
1 svar · 1,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Mitt badrum är 10kvm och det blir ca 3 kbm plus lite väggar som skulle iväg. Släp har jag inte plats för stående på tomten så det blev en hög och när den va på plats känndes de pengarna som skopbil kostade väl investerade pengar.
4 svar · 3,5k läst
T
tovew: Hej Ska bygga till och har planer på att göra grunden innan årsskiftet och sedan börja med bygget till våren. Tror ni att torpargrunden kan stå över vintern eller kan den ta skada? //Tove
0 svar · 818 läst
A
AnnaOfSweden: Tack för alla svar, vi har beslutat oss för att inte köpa huset. Känns som ett riskprojekt som kan kosta mer än det smakar. Vi letar vidare. Tack alla för hjälpen jag fått, vem vet jag kanske behöver mer hjälp i framtiden. //Anna
22 svar · 3,2k läst
P
Prosit: Läste här (http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/frageforum/fragor_o_svar_da_af/vanliga_fragor_da_af.htm) att Virkon S löser kalk, är det bra att använda det på betong/leca?
4 svar · 8,3k läst
R
RtZ: Ok. Tack för svaren. Det är ganska så många stenbumlingar så det lutar åt en Cobra eller motsvarande. Är det någon som testat stenspräckningsmaskin, där man spränger med patroner och avfyrar med en lina? Bra eller dålig? Vart kan man hyra sådana i Göteborg (utan att ha licens för spräning)?
5 svar · 4,9k läst
F
_felix_: Det räcker att det är garanterat frostfritt. detta verkar ju vara ett litet jobb så det är ju inte en veckas putsning. Orsaken till att färgen släpper är fukt från marken på baksidan. Du behöver gräva upp ner till sockeln och lägga en platonmattta eller dyl för att förhindra fukttransport. Nu blev det ett större jobb !
1 svar · 1,4k läst
·
T
Tomas J: Det löste sig själv då jag gick på berg efter ca. 50cm och fästet till stolpen som ska gjutas in i plinten var 20cm brett så jag kör med 30cm breda papprör att gjuta i.
3 svar · 14,3k läst
P
Preke: Min dotter har ett kjedehus där ena sidan (norrsidan) ligger som en gräns mot grannens hus. Området (Viby) är så byggt att alla hus har sin ingång mellan det egna huset södra vägg och grannens norrvägg. Detta innebär att dotterns ena hus-fasad ligger "på grannens tomt". Husen i området har krygrunder med ganska stora problem, som dottern nu åtgärdat med kryggryndsavfuktare. Det
0 svar · 1,9k läst
S
sunshine_pilla: Okej, vi kommer inte behöva ha någon borttransport utan kommer använda allt och fylla upp tomten med... Har nu fått en offert på 8ookr per meter + 5000 kr i etableringskostnad?? Är detta dyrt då vi inte har så stor koll på de...
5 svar · 2,7k läst
J
JPL70: Jag va nere igår med länspump för att pumpa bort vatten, och såg då att det låg en plastfolie som slutade vid "diket" vid mittenbalken. Sedan började en ny på andra sidan och fick upp ganska brant så med på andra sidan kunde man inte se, Skall det vara 2 dukar? Skall lägga en dräneringsslang längs med mittenbalken som sedan skall kopplas på min nya dränering på framsidan. Vattnet
0 svar · 731 läst
O
origo: Vet inte vad som är möjligt/krävs för att det ska bli ett långvarigt bra resultat. Är det ett "bra" alternativ att bara fylla igen sprickan med lämplig cementvariant, putsa/måla över och hoppas på det bästa (huset inte sätter sig mer)?
2 svar · 1,6k läst
M
MAQ: Ok, ett dike verkar ju vara ett bra alternativ. Hur skulle ett sådant se ut m.a.p dräneringsrör, fyllnadssten, avstånd från berget, lutning, avslutning/avrinning etc ?
4 svar · 4,7k läst
F
f27: Vårt hus ligger på en skafttomt några meter högre än grannens hus. Grannen har för några år sedan grävt ut och inrett en källare och hävdar nu att det är vår skyldighet att förbättra dräneringen från vår tomt samt att det är vårt ansvar om han får översvämning i källaren. Vårt hus, tomt, stuprör och garageuppfart (bredvid grannens hus) är oförändrade under åtminstone
9 svar · 10,2k läst
M
Mattias Jönsson: Kolla med MANI-armatur, http://www.maniarmatur.se Jättebra att ha att göra med och till skillnad mot vissa andra populära webbshoppar får man hjälp om man inte själv vet exakt vad man behöver.
6 svar · 2,3k läst
Z
Zero: Vi behöver en pumpbrunn / rensbrunn som skall gå ner till ca 3 meters djup med 4 anslutningar + el och larm för pumpen. Är det plast eller betong som är lämpligast för en sådan? Vi gjorde en pumpbrunn av 60 cm betongringar tidigare men det var rätt tidsödande att gjuta in anslutningarna och vänta på att betongen skulle härda men kanske finns det något knep?
0 svar · 1,7k läst
D
Danneå: Ja, kanske... 19000 kr kostar den, ska kolla upp det! Tack, Spiderman!
18 svar · 2,5k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] :D De är ju helt klart partiska... :rolleyes:
4 svar · 2,2k läst
L
Lmob: här i sotenäs är det det svåraste att bli av med graniten.....men frakten blir nog inte billig
1 svar · 740 läst
v-g
v-g: Det man vinner på grävaren förlorar man på betongen. Seriöst har jag ingen aning.
31 svar · 6,8k läst
T
Thoomas: Ingen på detta eminenta forum som har någon idé om bästa lösning? /Thomas
3 svar · 1,6k läst
B
hokanp: Byggmax har för kört med Upobor avloppsrör och ett annat känt märke på dräneringsrör, kommer inte ihåg vilket. GGMplast har bra grejor och är certifierade.
9 svar · 5,3k läst
P
plipp: Okej det är inte klart än men .. väldigt nära.. Väggar har reglats upp med plåtregöar och isolerats ( utom yttervägg som putsats) Infälld el i väggar. pumpgrupp monterad i ett uppreglat " skåp" som syns på bilderna. Ivarit skivor överallt,, och dom är svinjobbiga att såga!! fick en trött period då.. 3 lager fuktspärr på golv o väggar kakel från bauhaus.. klinker från
15 svar · 7,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.