Jag har grävt ut ett litet hål, diameter ca 30-40 cm, under utedelen till min kommande värmepump. Tänkte att kondensvattnet skulle ledas ner i hålet och sen vidare ner i marken, utan att frysa vintertid (och skapa en enorm iskaka) eller skada husets platta som ligger straxt intill.

Hur skall jag fylla hålet bäst för att uppnå bästa möjliga dränering fast ändå hålla hålet så varmt som möjligt (markvärmen) vintertid för att slippa en iskaka intill huset.
Sand? Shingel? Kross?

Hur djupt bör jag gräva?
Bor i stockholm. Huset byggt på platta på mark 1981. Väldränerad tomt,
markstensbeläggning runt värmepumpen (och hålet).

Hade kunnat dragit kondensvattnet till dagvattenrör, men då måste jag ha 4 m dum rördragning från pumpen till dagvattnet, samt installera en värmekabel i röret. Tänkte testa med hålet först och se om det fungerar.

Det jag skulle göra är att lägga 10-15 cm markisolering en dm ned ungefär sen drar du slangen genom dessa skivor och gör din grop under. Dra ut skivorna så långt du kan åt sidorna så att inte frosten går "runt" så att säga

Tack för ditt svar. Tyvärr är plattan till markstativet redan gjutet och runt plattan ligger det uppfartens stenläggning och husets platta. Så jag kan inte riva upp allt och stoppa ner någon eller några kvm markisolering.

Tänkte mest bara göra enklast och bästa möjliga lösning med de förutsättningar som finns. Grannen har gjort något liknande men bara grävt ner några dm och sen fyllt med sten. Funkade bra förra vintern enligt honom...

Mitt hål är grävt nu och undrar mest vilket som är lämpligast att fylla det med. Något som gör att vattnet rinner lätt igenom det nedåt, men ändå håller så mycket frost som möjligt borta.

Pumpen är på plats nu och det droppar enligt planerna från pumpens tråg ner i hålet. Tänkte låta det droppa så (i luften) utan någon slang för att undvika isproppar i en ev slang. Men nu är hålet som sagt var ca 50-60 cm djupt och bara ligger där och väntar på lämplig fyllning medan det tar emot droppande kondensvatten :)

Frågan är vad som är bäst fyllning. Stora stenar? små stenar? sand? Olika lager?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.