4 338 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Telerör
Sida 1 av 2
Är det nåt "nytt" eller? Telia (Flextronics/Relacom) kom och dumpade av lite äkta telerör till mig för några år sedan!
Hittade annars på Ahlsell:

KABELRÖR PEM 32/28 ORANGE(100) SLÄTA
Artikelnummer: 0661408
Eankod: 7321740003056
Avtalspris: 14.62 + moms / m
Hittade annars på Ahlsell:

KABELRÖR PEM 32/28 ORANGE(100) SLÄTA
Artikelnummer: 0661408
Eankod: 7321740003056
Avtalspris: 14.62 + moms / m
Vem är det då som har ansvar för Sveriges telenät? Det kan ju inte vara så att den här kilometern ledning ansvarar företag X för och de här 200 m till det huset ansvarar företag Y för, osv. Har inte Telia fortfarande ansvar för ledningsnätet? Övriga bolag betalar väl för att hya in sig i nätet (använda nätet)...?Snuttjulle skrev:
Stämmer nog bra att de fortfarande har ansvar för stam nätet men för det så ansvarar de inte för det som ligger på privat egendom. De ansvara med andra ord fram till tomtgräns och sedan är det tomtägaren som på eget ansvar ser till att få den dit han själv behagar.
Fick hämta hur mycket rör jag ville när vi grävde i januari detta år.Snuttjulle skrev:
Däremot fick jag fixa rör för elen själv (Vattenfall). :-?
Ang. att de ibland lämnar ut rör i mängder och nästa gång ser man folk här som får betala upp till 30kkr för en anslutning så tror jag att detta beror mycke på vem man får tag på när man ringer då många av de som jobbar där fortfarande minns då det va Televerket och allt bara fixades. Va själv med då företagen själva skulle stå för det lokala nätet i husen (fastigehets nät) det va stor skillnad på olika områden hur detta löstes innan alla vant sig med det vi har idag då alla byggare vet att de ska se till att det finns fungerande tele/data nät för att sedan kunna få sina lokaler uthyrda.
Eftersom Telia ansvarar för ledningen fram till första jacket skall de även förse dig med lämpliga rör för att förlägga kabeln på ett bra/säkert sätt.
(Flextronics var det som kom med rören till mig -utan kostnad).
(Flextronics var det som kom med rören till mig -utan kostnad).
Nu gäller det ju bara oss som bor på landet men har telia luftledningar i området då får man stå för rör och igentligen markkabel själv. Enligt telias regler ingår då bara luftledning till huset och vem vill ha en sån?
Är det någon som vet var man (vanlig svensson) kan köpa oranga rör för telekabel i mark?
Jag pratade med Telias kundtjänst igår, och de hävdade bestämt att de inte lämnade ut några rör längre. Det var förr det... :-/
Jag frågade vart man köpte sådana rör, när det i princip endast är Telia som har sådana, men det kunde hon inte svara på...
Hon menade dessutom att jag kunde gräva ner kabeln strax under markytan ytan rör... Det känns ju seriöst...
/Jonas
Jag pratade med Telias kundtjänst igår, och de hävdade bestämt att de inte lämnade ut några rör längre. Det var förr det... :-/
Jag frågade vart man köpte sådana rör, när det i princip endast är Telia som har sådana, men det kunde hon inte svara på...
Hon menade dessutom att jag kunde gräva ner kabeln strax under markytan ytan rör... Det känns ju seriöst...
/Jonas