Vi är mitt uppe i vårt husbygge. Grundarbetet har påbörjats och vår kvalitetsansvarig sa att vi skulle kolla upp så att inte byggaren lurade oss på mängden bärlager till grunden.
En viss del ingår alltid i avtalet, men vad jag har förstått så är det mycket VANLIGT att byggare "saltar" räkningen extra och påstår att det har gått si och så mkt extra grus/singel el. makadam.

Nu är det så att vi ännu inte fått ngn räkning, men vi kommer med all sannolikhet att få en.
Hur kan man smidigast bestrida detta? Nu har ju arbetet redan påbörjats och bärlagerna är på plats. Snälla, kom med råd!

Be honom bifoga kopior på samtliga vågsedlar från grustransporterna. Packat grus väger ca 2 ton/m3.

Tack för det! Det låter som en jättebra idè. Vi ska försöka pressa byggaren på detta, bara han nu skickar rätt sedlar;)

Men har ni inte fått fast pris på grundarbetet? Ok det kan ju visa sig under arbetets gång att mer behövs och då är det bara att gilla läget.
En liten tanke bara, man ska inte låta sig luras hit och dit men man ska inte heller förutsätta att alla luras, det blir så tråkig stämning. Det är skillnad på att vara vaken och mot att vara misstänksam.
lycka till med det fortsatt husbygget!

Det blev ju så att det behövdes mer grus för att tomten lutade lite.
Grannen som byggt för ett tag sedan fick en liten chock när han en dag gick igenom posten. Där låg en räkning på 93 000kr för extra bärlager. På deras byggstartmöte diskuterades frågan om bärlagermassorna som ingick i avtalet skulle räcka. Byggledaren hade då "lovat" att det skulle räcka.
Klart att man vill vara på sin vakt. Vi bygger nämligen med samma husentreprenör och samma byggarbetslag.

Extrakostnader måste de informera om innan de fortsätter arbetet, de kan inte komma i efterhand och säga att det blev mkt dyrare. Har de inte informerat behöver du inte betala. Allt enligt konsumenttjänstlagen. (Och de kan inte heller förhandla bort det genom att skriva i kontraktet att de inte behöver informera eftersom lagen är tvingande).

Men du kan ju inte utgå från att de ska lura dig! Om du har den inställningen till ditt husbygge blir det inte roligt. Behövs ju inte särskilt mycket lutning för att det ska dra iväg lite. Själv stog jag 3 meter under gatan(8 meter från gatan) med paddan :D . ¨Du vet väl själv innan hur tomten ser ut om det behövs mycket fyll. Kan ju knappast komma som en överraskning om man inte som jag hitta ett lerhål i ena hörnet på en plan tomt.

Redigerat:
Konstig tråd då du ännu inte fått någon faktura, man kan ju somsagt inte utgå från att du blir lurad...

Att grannen strax innan råkat ut för otrevliga överraskningar från samma bygglag tycker jag är tillräckligt skäl för att ta reda på hur man undviker att bli lurad.

Som sagt, du kan inte råka ut för att det dyker uppe en jättesaltad faktura som du måste betala eftersom det är olagligt att som företag göra så. Märker de att de behöver mer bärlager måste de kontakta dig och kolla att det är ok annars har du ingen som helst skyldighet att betala extrakostnaden. Du kan lugnt utgå från att fakturan är korrekt och är den inte det så är det bara att betala det avtalade priset och bestrida resten - även om det visar sig att de faktiskt använt en massa mer bärlager så är du inte betalningsskyldig eftersom de struntat i att fråga dig.

Men om man säger så här då, OM det skulle behövas extra mycket bärlager för grundens skull, vad är det då att bestrida? Du kan ju inte gärna tumma på detta, då det är grunden vi pratar om här. Fine vill du att huset rasar vid första bästa tjällossning så...
Varför bygger du med ett bygglag som du VET att någon annan blivit lurad av? Hade jag vetat att någon byggare medvetet lurat en annan så hade han/dem gått bort från min lista omedelsbums!
Men om nu skadan redan är skedd ja..då gäller det att ro båten snyggt i hamn.
Håll koll men förutsett inte att du blir lurad, det skapar ingen trivsel på en byggarbetsplats.

Allt kan ske vid husbyggen, man kan titta på en mark och beräkna vad det kommer att kosta men det är dåligt att lova att det inte kommer kosta mer om man inte sén kan hålla det. De brukar vara noga med (min personliga erfarenhet) att inte döma ut något på förhand och inte lova för mycket eftersom det alltid finns utrymme för överraskningar när man ska göra en grund. Särskilt som du säger, om ni har en svag lutning. Hur som helst så hoppas jag att det löser sig till det bästa och att ni kan sänka ribban gällande "misstänksamheten", jobbigt annars tycker jag.

Jessica pessica: Allt löser sig, så är det bara.
Anledningen att jag skrev detta inlägg var att få in tips och vara lite förberedd för ev. en tvist om så skulle vara fallet. Man kan säga att det framkommit från säkra källor att byggaren med stor sannolikhet skulle försöka trixa med mängden bärlager till oss. Detta framkom då vi redan skrivit avtal. Och innan dess visste vi inget om det. Jag är däremot själv säker på att sånt här förekommer(då jag själv är i branschen).

Jag ska inte säga att vi KOMMER att bli lurade, men om nu vi blivit förvarnade så vill man såklart vara på sin vakt. Som sagt, jag tror vi lägger ner diskutionen nu....jag har fått lite svar som jag tror kan hjälpa om så behöves.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.