Morsning
Insåg idag att syllarna längst ned mot grundstenarna på kåken är, i.a.f. bitvis, väldigt dåliga. Kåken är byggd i slutet av 1800-talet och har en putsad fasad.

I det nordvästra hörnet är det en bit på c:a 2-3 meter som är väldigt dålig, det är även väldigt fuktigt där. Det jag inte förstår är var fasen fukten kommer ifrån, grundstenarna ligger ju ovanför mark och syllarna ligger ju på dem, men lik förbaskat är det blött på ovansidan av stenarna och där med ruttnar ju även stockarna. Kan det vara regnvatten som slår mot putsen och rinner "i putsen" ned på grundstenarna?

Även hela östra sidan av kåken har en dålig yll även om den inte är fullt så dålig som förut nämnda hörn, även här är det fuktigt uppepå stenarna trots att stenarnas ovankant ligger i.a.f. 30 cm ovanför mark.

Och så en följdfråga.. Om man lyckas identifiera varför det blir fukt på dessa ställen och lyckas åtgärda det, hur akut är ett syllbyte? Vad händer om bottensyllen är dålig?
Kåken är ju nyputsad för en jäkla massa pengar så att knacka ned putsen, höja kåken och peta in en ny bottensyll är inget som jag vare sig har energi eller pengar till på minst 10-15 år.

Och ytterligare en fråga i anslutning till detta.. Jag skulle vilja ha hit någon expert för att kolla orsak, allvarlighetsnivå och ev. åtgärder. Vad är det jag ska leta efter i Gula sidorna? Någon inom byggnadsvård? Eller någon "fuktexpert"? Tips tas tacksamt emot!

Vad är det för grundstenar, de kanske är kapillärsugande? Puts är även det ett kapillärsugande material. Vilket innebär att de suger vatten.

Syllen kan tappa sin hållfasthet och väggen kan därmed röra sig lite, med möjlig sprickbildning som bieffekt. Börjar syllen mögla finns risk för hälsobesvär.

Munters är duktiga, de har en separat fuktskadeavdelning.

Hur ser din väggkonstruktion ut? Det kan lika gärna vara kondensvatten som fuktar ner.

Stenarna är av granit så därifrån kommer det nog ingen fukt.. Väggarna är stockväggar med puts utanpå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.