950 läst ·
4 svar
950 läst
4 svar
göra ny brunn, eller fall till rummet intill?
Två rum, det vänstra har två brunnar. Högra har ingen.
Högra rummet är ca 1cm lägre än det vänstra.
Betonggolv..
Snickaren tyckte jag skulle ta bort resterna utav mellanväggen
och sedan flytspackla så det blev samma nivå på båda.
Sen tyckte han att jag skulle bila upp (före spacklingen) och göra en ny brunn...
Då jag framförde min skeptism till ett sådant arbete, så sa han att man kunde
flytspackla ett fall så vattnet leddes in till vänstra rummet isf...
Fast vad säger ni, är man dum-bekväm att försöka göra fall till andra rummet?
ena brunnen är under diskbaljan/papperskorgen... andra brunnen är framför tvättmaskinen i gången... sen finns det en tredje borte i garagets mitt...

Högra rummet är ca 1cm lägre än det vänstra.
Betonggolv..
Snickaren tyckte jag skulle ta bort resterna utav mellanväggen
och sedan flytspackla så det blev samma nivå på båda.
Sen tyckte han att jag skulle bila upp (före spacklingen) och göra en ny brunn...
Då jag framförde min skeptism till ett sådant arbete, så sa han att man kunde
flytspackla ett fall så vattnet leddes in till vänstra rummet isf...
Fast vad säger ni, är man dum-bekväm att försöka göra fall till andra rummet?
ena brunnen är under diskbaljan/papperskorgen... andra brunnen är framför tvättmaskinen i gången... sen finns det en tredje borte i garagets mitt...

Är golvbrunnarna från före 1990 ska de väl ändå bytas och då kan du väl lika gärna göra en ny brunn. Fast det gäller kanske bara badrum?
Förresten. Vad har du i det högra rummet som behöver golvbrunn?
Förresten. Vad har du i det högra rummet som behöver golvbrunn?
va... varför ska jag behöva byta ut de andra brunnarna som funkar fint?
Aha, nu visas inte bilden... Vad som finns är 1st 500liters vattentank och 1st 200liters tank... inte bra om de går läck i ett rum som inte hanterar vatten så bra..
bild: http://xs1044.xs.to/xs1044/09436/pressat6220.jpg
Aha, nu visas inte bilden... Vad som finns är 1st 500liters vattentank och 1st 200liters tank... inte bra om de går läck i ett rum som inte hanterar vatten så bra..
bild: http://xs1044.xs.to/xs1044/09436/pressat6220.jpg
rengjorde den ena brunnen nu som är i mitten på rummet intill.. lite fundersam hur man ska lyckas samkoppla dem, måste man byta ut den befintliga då?
pratade med en golvläggare men han kunde inte göra avloppssystem, vad är det för yrkesgrupp som gör sånt?

pratade med en golvläggare men han kunde inte göra avloppssystem, vad är det för yrkesgrupp som gör sånt?

Tänk samma tanke slog mig nu när jag bygger om i tvättstugan, min golvbrun sitter bra hårt i betongen och sitter ihop med ett känsligt rör som gärna går isönder om man tittar lite för länge på det.
Men eftersom jag skall göra ett nytt tätsikt så var jag tvungen att byta brun också så man kan lägga på en machet (eller vad det nu heter), nu sa ju röris att jag inte måste om jag inte vill, men om något händer eller jag vill sälja huset så lär försäkringsbolaget/besiktningsmannen ha synpunkter på att det inte är korrekt och de problem som det kan medföra...
Hade jag inte gjort om tvättstugan så hade ingen brytt sig om den gamla brunnen....
- M
Klicka här för att svara