Det kan inte ha någon betydelse att dra telekabel i rör för elbruk, det måste vara ett missförstånd här. Det är dessutom på din egen tomtmark.
Däremot att dra elkabel i rör som är avsedda för tele har jag förståelse för.
Däremot att dra elkabel i rör som är avsedda för tele har jag förståelse för.
Så här är det: Telia ansvarar för allt fram till första jacket....Ok...
Om man har luftledningar och vill "Konvertera" till markledningar så får man stå för kostnaden själv inkl, rör. och vise versa..
Vad gäller färgen så ska man hålla rätt färg för ändamålet, ponera att det grävs i området, trädgården eldyl, och dom gräver av fel ledningar mm eller ger sig in med fel utrustning, då kommer dom kräva ersättning och försäkringsbolaget kommer börja trilska....
Om man har luftledningar och vill "Konvertera" till markledningar så får man stå för kostnaden själv inkl, rör. och vise versa..
Vad gäller färgen så ska man hålla rätt färg för ändamålet, ponera att det grävs i området, trädgården eldyl, och dom gräver av fel ledningar mm eller ger sig in med fel utrustning, då kommer dom kräva ersättning och försäkringsbolaget kommer börja trilska....
Enligt vad jag har fått lära mig så är det alltid den som gräver som ansvarar för vad som grävs av. Iom detta kräver seriösa entreprenörer alltid märkning av kablar inom grävområdet.
Eftersom det överhuvudtaget inte finns något krav på rör så kan du inte utgå från det när du ska bedömma vad det är utan du får vakert granska kabeln vid ev skada allt ta lämpligt mätinstrument.
Eftersom det överhuvudtaget inte finns något krav på rör så kan du inte utgå från det när du ska bedömma vad det är utan du får vakert granska kabeln vid ev skada allt ta lämpligt mätinstrument.
De gula rören finns även i orange och grönt hos alla välsorterade grossister och därmed också tillgängliga hos alla elektriker. Använd rätt färg, det blir bäst i längden....
När jag köpte senast var fö de gröna några ören billigare än gula, vilket är konstigt. Borde vara tvärtom, eller ??
När jag köpte senast var fö de gröna några ören billigare än gula, vilket är konstigt. Borde vara tvärtom, eller ??
Telia eller Relacom som sköter dragning numera leverar inga rör men oranga finns att köpa enligt min grävmaskinist, han fixar det. Annars går det bra med pem slang. Vattenfall däremot håller med gula rör som går bra att hämta.
vianligt gult rör/slang 50 mm ( finns även i orange) finns att köpa på tex Dahl. men färgen spelar ingen rol igenteligen då inte ens telia själva e särskilt noga med detta längre. ´
Klicka här för att svara