Hej
Jag har lagt golvvärmeslang i rörhållarskenor direkt på frigoliten och undrar nu om jag kan lägga armeringsnätet direkt på detta. Dvs utan armeringsdistanser. Ska gjuta ca 8 cm.
Vad kan tala emot att göra så? Att armeringen hamnar för långt ner (ca 2-2,5 cm från isoleringen)? Finns risk att när man går på armeringen att den nöter hål på slangen?
Tackar
Roosen
Jag har lagt golvvärmeslang i rörhållarskenor direkt på frigoliten och undrar nu om jag kan lägga armeringsnätet direkt på detta. Dvs utan armeringsdistanser. Ska gjuta ca 8 cm.
Vad kan tala emot att göra så? Att armeringen hamnar för långt ner (ca 2-2,5 cm från isoleringen)? Finns risk att när man går på armeringen att den nöter hål på slangen?
Tackar
Roosen
Armeringen ska ligga på nedre delen, annars har den ingen direkt funktion såvida det inte är ett bjälklag du ska gjuta.
Hur stor area ska du gjuta? Har du begränsad takhöjd?
Vissa tycker det är enklare att lägga rören under, vissa andra över.
Hur stor area ska du gjuta? Har du begränsad takhöjd?
Vissa tycker det är enklare att lägga rören under, vissa andra över.
Redigerat:
Det är ca 20 kvm fördelat på 2 rum (17+3). Ja, det är begränsad takhöjd, därav att jag vill gjuta så tunt som möjligt. Det är inget bjälklag, det är ett källargolv. Isolerat 20 cm med cellplast, slangen lagd i rörhållare. Armeringen, just nu, lagd direkt ovanpå.
Jag märker att om jag trycker till ordentligt på armeringsnätet så trycker den på slangen så att det blir ett litet märke och att slangen trycks ihop någon millimeter.
Funderar på om det finns en risk när gjutgubbarna kommer instövlandes..
Jag märker att om jag trycker till ordentligt på armeringsnätet så trycker den på slangen så att det blir ett litet märke och att slangen trycks ihop någon millimeter.
Funderar på om det finns en risk när gjutgubbarna kommer instövlandes..
Vi la vår golvvärme på isolering fasthållen av clips, sedan armeringen
direkt ovanpå slangen. Inga problem med att den nöts sönder ,men se
gärna till att slangen och nätet ligger stilla när man går på alltihop...
-Se dock till att använda rätt typ av golvvärmeslang, det finns PEX-slang
som inte är lämplig för mekanisk nötning, dvs. ligga direkt på armeringen
och klivas på (se tillverkarens spec)
-Se tex. typritningar från Dorocell.se...
gärna till att slangen och nätet ligger stilla när man går på alltihop...
-Se dock till att använda rätt typ av golvvärmeslang, det finns PEX-slang
som inte är lämplig för mekanisk nötning, dvs. ligga direkt på armeringen
och klivas på (se tillverkarens spec)
-Se tex. typritningar från Dorocell.se...
Jag la min ovanpå då det var i stort sett enda alternativet.
Man ska absolut inte ha golvvärmeslang där man planerar att gå mer än undantagsvis, slangen går snabbt att lägga så det finns liksom ingen anledning.
Glöm ej trycktestningen
Man ska absolut inte ha golvvärmeslang där man planerar att gå mer än undantagsvis, slangen går snabbt att lägga så det finns liksom ingen anledning.
Glöm ej trycktestningen
Vände du inte på det nu?Fisch skrev:
Gjuter man ett bjälklag, dvs armeringen krävs för att betongplattan skall kunna bära mellan två stöd, så skall järnen ligga i underkant i den dragna zonen.
Gjuter man dock bara en platta, med ett enkelt nät, så placeras detta centriskt för att hantera krympningen och tillhörande uppsprickning.
går det inte att kapa toppen på kattfötterna (distanserna) för att få ner dom ett par cm? Då tar ju inte armeringen i slangen
Nej jag menade att på ett bjälklag så armerar man i överkant vid stöden, och platta i nederkant (där dragspänningarna uppstår). Sen kan man minimera sprickbildning genom att låta plattan röra sig vid härdningen men det är ju en annan femma.Krawk skrev:Vände du inte på det nu?
Gjuter man ett bjälklag, dvs armeringen krävs för att betongplattan skall kunna bära mellan två stöd, så skall järnen ligga i underkant i den dragna zonen.
Gjuter man dock bara en platta, med ett enkelt nät, så placeras detta centriskt för att hantera krympningen och tillhörande uppsprickning.
Den slang som lagts är sk universal slang från LK. 16 mm 2,2 mm godstjocklek.
Hittade en bild på LK som verkar visa ett förläggningssätt precis så som jag gjort det... Se bif bild.
Så då kanske det är lugnt..
Hakaner skrev
"Vi la vår golvvärme på isolering fasthållen av clips, sedan armeringen
gärna till att slangen och nätet ligger stilla när man går på alltihop..."
Vad menar du med ligga stilla? Det är väl omöjligt att inte nätet sviktar när man går på det? Jag hade tänkt buntbanda ihop nätet med slangen på ett par ställen så att det inte rör sig i sidled så mkt. Men det är ju ändå ganska "svampigt" när man går på det..
Hittade en bild på LK som verkar visa ett förläggningssätt precis så som jag gjort det... Se bif bild.
Så då kanske det är lugnt..
Hakaner skrev
"Vi la vår golvvärme på isolering fasthållen av clips, sedan armeringen
gärna till att slangen och nätet ligger stilla när man går på alltihop..."
Vad menar du med ligga stilla? Det är väl omöjligt att inte nätet sviktar när man går på det? Jag hade tänkt buntbanda ihop nätet med slangen på ett par ställen så att det inte rör sig i sidled så mkt. Men det är ju ändå ganska "svampigt" när man går på det..
På beijers hemsida finns kattfötter med olika höjd
Klicka här för att svara