Grund & Markarbeten
Prosit: Jag har i nuläget en (med största sannolikhet) oisolerad betongplatta i källaren, men då jag vill ha golvvärme där nere så är det aktuellt att isolera. Jag har gott om takhöjd, så det enklaste skulle vara att bara slänga på 300 mm cellplast och sedan gjuta en ny kaka på med ingjutna värmerör. Alternativet antar jag är att bila upp den befintliga plattan, isolera och gjuta nytt.
ZNK: Hej När vi dränerade var det riktigt blött och lerigt, så vid ett tilfälle gled hela ekipaget in i tegelväggen. Följden blev ett märke över två tegelstenar som de erbjöd sig att fixa. Dock lät jag det vara pga, inga nya stenar hade jag och nytt bruk hade sett säkert ännu mer konstigt. I alla fall, de var grymma på att gräva men olyckan kan ändå slå till. Det enda rådet jag
hokanp: De är mycket bra att handla av. Köper allt mitt material hos dem. Dekör även ut till en vettig kostnad.
maggu01: Har funderat ett varv leca block, men förkastat det pga det blir en ful kant mitt på grunden. Hur har Ni gjort med skarven? Låter man panelen täcka den, men då har man ju kvar problemet med panel nära marken iaf vid porten. För garageporten tänkte jag fasa ner plattan ca: 5cm och dessutom skära bort kantbalkens isolering för att få bärighet.
TomasP: Tack för svar! Känns ju bättre att ge sig på den lilla ytan. Här kommer en följdfråga: Om jag ska lägga klinkers på betonggolvet, som är målat, räcker det att börja med primer, eller ska jag slipa golvet först?
Benny_P: Vad är era reflektioner över dessa bilder? Tanken är att man ska lägga ut några ränndalsplattor för att få bort vattnet från huset för att sedan infiltreras genom stenkistan. Själv har jag lite synpunkter på detta, men får ju diverse förklaringar. Som jag ser det så har man först gjort en stabil grund, lagt markduk som man vikt upp över dräneringen. Sedan kommer man med en stor
dcdc: varför skorsten i tegel? är det särskilt billigt? 10 cm meter platta räcker till det mesta.. fyll inte ut med betong det finns billigare matrial. tex grus. jag ska göra samma sak men jag ska ha en plåtskorsten och panna på 750 kg acc på 2000 liter exp på 150l. jag ska armera o inte göra plattan tjockafre än 10-12 cm. det ska räcka. jag ska gjuta mot befintlig "syllar" i betong. vet
perobe-6: Så här tänker jag :) Det förutsätter dock att kantabalken inte behöver vara isolerad pga uppvämning genom golvvärme. Jag kanske har missförstått vad du är ute efter dock. Jag skulle kanske kontakta en konstruktör för rådgivning. Jag tror inte att de behöver lägga ner särskilt mycket tid på ditt problem.
Berra Brumm: Bra tråd! Just denna situation står jag också inför. Under mark, stora stenblock staplade på varandra. Ovan mark betonghålsten. Hade tänkt dränera i sommar en bit ut från huset. Men vad ni skriver här får mig att börja fundera lite. Dock är våra stenar under mark ingjutna utvändigt i en stor betongklack. Hur de vågade göra det vet jag inte. Finns inte dokumenterat vad jag vet.
Mats: jag skulle nog satsa mer på firmans tips och därmed ta in ytterligare en besiktningsman från en av anticimex konkurenter och se vad man får för omdömme
Suhagg: [citat] Låter bra d^_^b Jag tror att ni får hoppas på att säljaren är ärlig och schysst när det gäller sitt misstag det tror jag är er enda chans. Det är nog mycket "man bör" inte ha stubbar, man "bör inte" ha lerjord. Men tveksamt att det finns svart och vitt vad som skulle ge en ersättning om det inte skulle stämma. Håll tummarna för att han vill ha ett bra rykte och säljaren
Berra Brumm: Ett logiskt påstående om att lägga dräneringen lite längre ut! Tack för ditt svar.
Crille016: Tjena! Jag har börjat tömma min torpargrund på jord och lera för att få ett bättre klimat i grunden. Detta är ett j***a häst jobb att för hand gräva, suga och skrapa rent. Som det ser ut nu så tar jag bort närmare 50cm med jord och lera men börjar bli lite orolig att jag på detta sätt underminerar husets grund
Jag har för närvarande undvikit att gräva för nära grundmuren.
sweFredrik: Gjorde ett nytt försök och omfördelade min sökning lite, är det en skjutmuff jag skall använda?
sweFredrik: Har tänkt om nu efter att tagit in ytterligare lite synpunkter. Jag lägger nya rör och går runt plattan istället för att minimera risken för sättningar i framtiden.
klaskarlsson: Plasten är till för att markfukt, i form av ånga, inte skall tränga upp och kondesera i ditt bjälklag. Plasten skall sluta ngn decimeter innnaför grunden och slutta utåt så att ev kondensvatten som trots allt ansamlas rinner av och ned där. Marken under grunden skall aldrig vara "lera" utan alltid vara väldränerad - så det är ju bra att du har sand där iaf även om det vanliga nog
renoverarn: mm med isolering på insidan hamnar på insidan av väggen vilket skapar mera problem renverarn
norrbottenstorpet: Ingen? Om jag omformulerar. Känner ni till grundläggning som består i att man bygger flytande (och isolerande/luftande) golvkonstruktion ovanpå en enklare betongplatta?
Mikael_L: I västra götaland är det ju inte lika kallt om vintrarna som norra Norrland. Men jag tycker du ska allra minst randisolera vid hörnen av plattan. Men det är som sagt ganska liten kostnad att göra det ordentligt runt om direkt. Better be safe than sorry ... Egentligen är det en kombination av markens tjälfarlighet och områdets temperatur som bestämmer.
barajag: [citat] Finns säkert någon som kan ge ett mer specifikt svar på det, men kall torr luft blir inte frost, kall fuktig luft däremot. Om du ställer en bil i ett torrt kallgarage när det är minus tjugo ute får du ingen is på rutorna.
nimhed: Vem säljer det till privatpersoner i Malmötrakten? Byggmax har ingen. Hur är det med svågertorpsställena? Jag ska ställa en altan på stenen och hört att det blir på alla sätt bättre med betonghålsten, då leca kan ta skada av frostsprängning.
renoverarn: om du har fall från huset så behöver du ju inte lägga macadam uppefter muren en dränering runt huset är ju en grunvattenreglering inte ytvatten drän.Så gräv ner till fullt djup lägg drän fyll runt med macadam lägg duk o sedan täta massor. gräver du bara ner en bit utan att ha något utlopp så blir det ju en vallgrav runt huset renoverarn
anaitis: läs här så kanske du får ngt tips: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg-2.html