Hej alla
Jag går och funderar på hur och om jag ska dränera och tänkte höra vad ni tänker när ni läser mitt inlägg.

Huset är alltså byggt 1923 och har källare under knappt halva huset, ca: 20kvadrat + ett pannrum på 4 kvadrat. Det är en grovkällare med betoning på grov. Inte ens puttsade eller målade väggar i den. Väggarna är stora granitblock så väggarna är runt 70cm tjocka.

Pannrummet ligger 10cm djupare än resterande källare. Huset är högt beläget och nu till mitt problem.
Jag har aldrig upplevt det funktigt i källaren men
när all snö smälte på kort tid för ett tag sedan så fick jag in vatten i pannrummet som ju ligger lite lägre än resten av källaren. Ca 5cm vatten var det så en hel del.

Har sökt omkring på att dränera och någon skriver att man inte bör gräva upp runt huset om grundväggarna är byggda med granitblock eftersom dessa mer eller mindre bara är staplade på varandra. Sen hur gör man när utsidan av grundmuren troligtsvis är väldigt ojämn?

Kanske man ska vänta något år och se om det varje vår kommer in massa vatten?
Sen i maj då vi flyttade in så är detta enda gången vatten kommit in.

Ja vad tänker ni? alla tips och funderingar är välkomna, tack på förhand.

Mvh

Svårt som vanligt när man inte ser, en liten genväg kan vara, med reservation att jag har ingen aning hur det ser ut.

Gräva ett dike från det stället som du upplever som det stället vattnet verkar fastna och bort så pass långt så att ni upplever det som att "här gör det inget om det kommer vatten" Sedan fylla med en dräneringslang och singel. komma i håg att diket lutar bortåt. Sedan toppfylla med matjord.

Ja ett antagande som togs utan att vara på plats.:rolleyes:

Finns ju firmor som skjuter in rör i backen, ja alltså, "puttar" in dem inte pangar. Om det finns motsvarande för dräneringsrör vet jag inte. Men problemet med att man inte får singel runtom kvarstår, men kanske förbättrar situationen.

Det man är rädd för är ju att dom som byggde grävde en grop och staplade granitblocken mot väggarna i gropen. Då finns risken att väggen ramlar när man gräver bort jorden den lutar mot.
Har ingen kunskap/aning om hur man löser problemet. :S
Men en lekmannatanke är att fästa armeringsjärn i granitblocken och gjuta en betongvägg innanför som håller väggen på plats. Man kan rent av gjuta in armeringsjärn som håller ihop väggarna med varandra också som man tar bort när man är klar.
Sen gräver man upp en vägg i taget, dränerar och kanske gjuter en vägg på utsidan också för att få den slät inför tätning/isolering av grundens utsida.

barajag:
Att gräva en bit ifrån är ju ett alternativ. Den "utsatta" sidan är lite lutande grusbelaggd garageuppfart så det skulle funka. Men man vet ju ju inte hur mycket det kommer att hjälpa.

Kanske finns någon som har eller har haft liknande problem då det är ganska vanligt på gamla hus med grundmur av stora granitblock?

Hej, vi har också ett hus byggt på 20-talet där källaren förvisso enbart är granitsten och betong med silikatmålade väggar, dvs. ingen organisk inredning, men det vore bra att sänka fukthalten. När vi tittade på att dränera gav oss en byggingenjör stora varningsfingret och sa att risken för sättningar är mycket stor. På forumet här har jag läst om endel som funderat på att dränera sin stengrund med hjälp av olika tekniker. Men inte om någon som gjort det. Hade varit mycket intressant att få reda på resultatet.

vad är det som säger att vanlig dränering löser plötsligt inkommande smältvatten? jag skulle nog strunta i det där tankarna och kanske skaffa nån dränagepump som automatiskt startar vid våldsamma nivåer

Hej!
Kan du inte bara göra en pumpgrop i pannrummet och sätta i en pump?

Blecktrumman skrev:
vad är det som säger att vanlig dränering löser plötsligt inkommande smältvatten?
Också min tanke :). Det är för många som förutsätter på förhand att en omdränering/dränering löser ALLA problem i alla hus. Huset har aldrig haft något dränering och kommer att klara sej bättre utan.
Mina funderingar : ytterväggen vid pannrummet värms och marken som ligger utanför mot muren är i stort sätt aldrig frusen. När smältvatten kommer så rinner det över frusen markyta tills den hittar stället vid grunden där den kan rinna ner ohindrat av frusen mark. Vatten vill ju alltid neråt. På det sätt hittar smältvatten din källare.

Lösningar: Se till att marken utanför huset lutar från huset och att lutningen är på en avstånd från vägg där den brukar bli källe i marken så du får en fastfruset lutning. Eller gräva en kanal/ränna som avleder smältvatten från grunden. Man ska i alla fall skapa en hinder så att smältvatten rinner ej mot grunden.

Dränerar du på klassisk vis med rör och grus ( även långt bort från din stengrund) så rubbar du det normala fuktförhållandet runt/under stengrunden som kan framkalla sättningar/förskjutningar av block som ditt hus står på.
gaia

I min frus föräldrahem (byggt 1922) har vi samma källare som du har av stora granitblock. Den källaren sträcker sig under halva huset och har varit potatiskällare. 1968 byggde svärfar ut den andra halvan av källaren och murade med betonghålsten. Är du säker att du inte har dubbla murar av granitblock? Det har vi i vår källare. De inre går från golv och nästan upp till taket. De yttre, som väggen står på, är två block på varandra och går inte lika långt ner i backen på utsidan. Upptäckte detta när vi skulle dränera om så det blev ingen dränering på den halvan av huset där granitblocken står. Dock har vi fått en oförklarlig sättning i huset där nya och gamla källarna möter varandra. Av den anledningen tycker jag inte du skall gräva i backen.
Gör som gaia föreslagit och behöver du göra mer så gör en pumpgrop i pannrummet och sätt in en dränkbar pump. Får du bara in vatten en gång per år i samband med snösmältningen tycker jag inte du skall göra något överilat.

Bra tråd!

Just denna situation står jag också inför. Under mark, stora stenblock staplade på varandra. Ovan mark betonghålsten.
Hade tänkt dränera i sommar en bit ut från huset. Men vad ni skriver här får mig att börja fundera lite.
Dock är våra stenar under mark ingjutna utvändigt i en stor betongklack. Hur de vågade göra det vet jag inte. Finns inte dokumenterat vad jag vet. Det syns dock att de gjort det bit för bit.
Men som sagt, har det klarat sig i 86 år (vårt är från 1924) kanske man inte ska rubba förhållandena i marken.

Jag har skrivit lite här:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/118209-hur-draenera-isolera-denna-grund.html

Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.