1 546 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Dagvattenledning under tänkt garageplatta...
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Hej!
PLanerar gragebygge och har nu fått reda på att fastighetens dagvattenledning kommer ligga mitt under plattan. Det skall enligt uppgift från förre ägaren vara betongrör som i princip smulas sönder om man blottläggerdem. Jag har tänkt att gräva av betongrören och ersätta med nya plaströr under garaget, så man vet att det är fräscht.
Frågan är om det gör något att ha det så, eller om det finns några risker?
PLanerar gragebygge och har nu fått reda på att fastighetens dagvattenledning kommer ligga mitt under plattan. Det skall enligt uppgift från förre ägaren vara betongrör som i princip smulas sönder om man blottläggerdem. Jag har tänkt att gräva av betongrören och ersätta med nya plaströr under garaget, så man vet att det är fräscht.
Frågan är om det gör något att ha det så, eller om det finns några risker?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Fint! Då kan jag köra på som planerat. Tack för snabbt svar!
/Fredrik
/Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jo, jag har också tänkt på det. Men det blir rätt mycket grävande för att dra en ny slinga, blir till att gräva upp uppfarten mm, och det är endast en sträcka på 10 m som plattan täcker. Jag tror jag chansar på att de nya rören som jag lägger ner kommer att klara sig, och att man i värsta fall får dra om ifall det skiter sig. Får se vad gräv killen säger.
Sant, det går ju alltid att gräva upp rören på 2 ställen vid plattans kant, OM det ny skulle hända nåt. 
Och grävkillen borde ju ha lite ideer.
Visst har du tänkt att dokumentera bygget i en tråd eller blogg??
Och grävkillen borde ju ha lite ideer.
Visst har du tänkt att dokumentera bygget i en tråd eller blogg??
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Får nog svårt att låta bli 
Det som slår mig är att man skulle kunna göra en rör i rör variant på detta.
Tex vägtrumma på 150-200 mm någonstans som du sen kan sticka ditt dagvattenrör igenom.
Kostar väl lite men definitivt enkelt om du måste göra om i framtiden
Tex vägtrumma på 150-200 mm någonstans som du sen kan sticka ditt dagvattenrör igenom.
Kostar väl lite men definitivt enkelt om du måste göra om i framtiden
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Har tänkt om nu efter att tagit in ytterligare lite synpunkter. Jag lägger nya rör och går runt plattan istället för att minimera risken för sättningar i framtiden.
Klicka här för att svara