7 565 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Minimal tjocklek på betongplatta och sockel
Ska gjuta en platta för ett garage. Marken, under den tänkta plattan, utgörs dels av berg-i-dagen. Nivån på berget och omkringliggande byggnader gör att jag vill försöka hålla nere tjockleken på sockeln och plattan till ett minimum.
Vill dessutom försöka unvika sprängning.
Lösningar med kantelement (i L-form) eller ALBA kantbalk bygger
väldigt mycket på höjden. Minsta mått jag har hittat är 400mm.
Därmed känns det inte dessa inte riktigt tillämpliga
Min målbild är en platta som har en sockel på 200mm med
en konfiguration av plattan med 100mm isolering och 100mm betong.
Vad finns det för lösningar på mitt problem ? Finns det nån
typ av kantelement som ger en låg sockel ? Eller finns det
några andra lösningar ?
//Mvh
Thorbjörn
Vill dessutom försöka unvika sprängning.
Lösningar med kantelement (i L-form) eller ALBA kantbalk bygger
väldigt mycket på höjden. Minsta mått jag har hittat är 400mm.
Därmed känns det inte dessa inte riktigt tillämpliga
Min målbild är en platta som har en sockel på 200mm med
en konfiguration av plattan med 100mm isolering och 100mm betong.
Vad finns det för lösningar på mitt problem ? Finns det nån
typ av kantelement som ger en låg sockel ? Eller finns det
några andra lösningar ?
//Mvh
Thorbjörn
Tack för Ditt svar.
Du menar att man bygger en ram runt ytterkant på byggnaden som efter gjutning ger en ram motsvarande att man ställt ut kantbalk ? För att därefter, enligt vanlig ordning, fylla ramen med betong för plattan.
Finns det några nackdelar om man skippar kantbalkskonstruktion, dvs man bygger en träram som en form för plattans ytterkanter som man sen fyller med betong. Kommer det ge avkall på hållfastheten eller liknande ?
I mitt fall skulle jag isf bygga en träram som är 200mm, som jag sedan fyller med 100mm isolering och sedan 100mm betong.
Du menar att man bygger en ram runt ytterkant på byggnaden som efter gjutning ger en ram motsvarande att man ställt ut kantbalk ? För att därefter, enligt vanlig ordning, fylla ramen med betong för plattan.
Finns det några nackdelar om man skippar kantbalkskonstruktion, dvs man bygger en träram som en form för plattans ytterkanter som man sen fyller med betong. Kommer det ge avkall på hållfastheten eller liknande ?
I mitt fall skulle jag isf bygga en träram som är 200mm, som jag sedan fyller med 100mm isolering och sedan 100mm betong.
Så här tänker jag
Det förutsätter dock att kantabalken inte behöver vara isolerad pga uppvämning genom golvvärme.
Jag kanske har missförstått vad du är ute efter dock. Jag skulle kanske kontakta en konstruktör för rådgivning. Jag tror inte att de behöver lägga ner särskilt mycket tid på ditt problem.
Det förutsätter dock att kantabalken inte behöver vara isolerad pga uppvämning genom golvvärme.
Jag kanske har missförstått vad du är ute efter dock. Jag skulle kanske kontakta en konstruktör för rådgivning. Jag tror inte att de behöver lägga ner särskilt mycket tid på ditt problem.