5 087 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Lägga nytt golvbjälklag samt göra ny krypgrundsbotten
Jag har sökt och inte hittat det jag letar efter!
Tänkte göra ett stor projekt nu i sommar med att riva upp golvet och lägga nytt golvbjälklag och isolering! Ska oxo gräva bort lite jord och göra nytt underlag
Men vad består det av Singel?
Vad pallar ni upp bärlinan med?
Och ventilerna ska dom sitta så lågt som det går?
Anledningen till detta är att jag tycker det ser lite dåligt ut på en del ställen kan man trasa sönder syll på fingrarna, Kallt golv och sen är det ju jord som underlag och det e ju lite fuktigt..
Hur gör jag?
Tänkte göra ett stor projekt nu i sommar med att riva upp golvet och lägga nytt golvbjälklag och isolering! Ska oxo gräva bort lite jord och göra nytt underlag
Anledningen till detta är att jag tycker det ser lite dåligt ut på en del ställen kan man trasa sönder syll på fingrarna, Kallt golv och sen är det ju jord som underlag och det e ju lite fuktigt..
Hur gör jag?
Det beror ju lite på hur det ser ut? Hade du inte skrivit att syllen är så dålig att du kan trasa sönder den med fingrarna (om jag förstod rätt)chabby skrev:Jag har sökt och inte hittat det jag letar efter!
Hur gör jag?
Men förutom syllfrågan. Ett konservativt men beprövat sätt är:
Riv ut, gräv ut med fall åt det håll som passar dig bäst, utanför fallet kan du lägga en dränering som går från huset, lägg i en duk, fyll med singel, bygg en ram runt rummet i exempelvis 45X220 där du jacka ur 50% på cc 60, lägger golvbjälkar med en bräda som du spikar på före under och jacka ur dessa 50%.
Fäll in dessa i ramen. Såga en massa plank som har måttet 54, (gärna spåntat virke) lägg i facken, på med aspaboard i facken, sedan isolering och golv.
Men som sagt, syllen? Även andra förhållanden spelar in, så detta är en basbeskrivning på hur man kanske kan göra.
Nja själva golvbjälken i ramen, du kan ju använda balkskor också, är ju lättare eftersom de kan man flytta på.chabby skrev:
Den ska vara bredare än golvbjälken, du lägger planket och aspaboarden på den (blindbotten) River du upp golvet ser det säkert ut så redan, då får du en bild av den.chabby skrev:
Ja, det beror ju på hur det ser ut, hänglsen och livrem är ju alltid bra när det är sådana där jobb. Gjut några små plintar, plus att du bultar fast ramen i huset. Som sagt, gör så att du känner dig säker på att det inte sjunker och sviktar.chabby skrev:
Lycka till.
Ps: du kan ju prova att googla på "blindbotten bilder "så får du nog mer kött på benen.Ds
Nu ska vi se.. Nu måste jag veta vad det är för skillnad på Torpagrund och krypgrund!
Jag kan i nu läget stå på alla fyra där det är som högst och där det är som minst kan jag åla mig fram så då måste jag ju palla upp med någe bra!
Och jag vet inte hur det ser ut under All jord kan ju vara ett Jätte berg eftersom jag bor på en höjd! så säg att jag inte kan gräva pliintar vad ska man då använda sig av? Dom ventilationer som sitter idag sitter rätt nära blindbotten så när det är vinter bildas det mkt frost som blir vatten som är rätt fuktigt vad gör man åt detta? Och tack för dina snabba och bra svar!
Jag kan i nu läget stå på alla fyra där det är som högst och där det är som minst kan jag åla mig fram så då måste jag ju palla upp med någe bra!
Och jag vet inte hur det ser ut under All jord kan ju vara ett Jätte berg eftersom jag bor på en höjd! så säg att jag inte kan gräva pliintar vad ska man då använda sig av? Dom ventilationer som sitter idag sitter rätt nära blindbotten så när det är vinter bildas det mkt frost som blir vatten som är rätt fuktigt vad gör man åt detta? Och tack för dina snabba och bra svar!
Är väl i princip ingen skillnad, en krypgrund är mer beräknad konstruktion gentemot fukt, en torpargrund är en gammal krypgrund som murstocken höll torr, så tror inte det räknade Rw mm. Är säkert någon som kan ge ett specifikt svar, men det är så jag ser det.chabby skrev:
En bild skulle ju underlätta.chabby skrev:Jag kan i nu läget stå på alla fyra där det är som högst och där det är som minst kan jag åla mig fram så då måste jag ju palla upp med någe bra!
Och jag vet inte hur det ser ut under All jord kan ju vara ett Jätte berg eftersom jag bor på en höjd! så säg att jag inte kan gräva pliintar vad ska man då använda sig av?
Det problemet försvinner till 99 % när du får dränerat och isolerat. Varsågod.chabby skrev:
Finns säkert någon som kan ge ett mer specifikt svar på det, men kall torr luft blir inte frost, kall fuktig luft däremot.chabby skrev:
Om du ställer en bil i ett torrt kallgarage när det är minus tjugo ute får du ingen is på rutorna.
Klicka här för att svara