Q
Quart_666: Vi bygger i Hindås. Vi behöver en del fylle och sprängsten är ju inte fel.
3 svar · 1,0k läst
B
byggankan: Har kollat runt på en hel del leverantörer av grunder. Främst med vägledning av den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/141980-vart-koepa-komplett-grund.html Det som känns avgörande för oss är att vi vill att det ska vara så lättarbetat som möjligt och som novis är det ju komplett omöjligt att avgöra det genom hemsidorna. Just nu så lutar det åt Supergrund
0 svar · 813 läst
Niclas
Niclas: Hej Ska bygga ett vedförråd/carport nu i vår/sommar men vet inte riktigt hur mycket jag behöver kosta på grunden, vill ju komma undan så billigt som möjligt men samtidigt få en byggnad som står i många år. Uthuset är planerat till 16x6m med plåttak, delat i 2 sektioner med 10x6m vedförråd och 6x6m carport. Har tänkt gjuta en sockel och sedan ställa en rad leca på den, hur bör
0 svar · 1,2k läst
T
Tossegubbe: Behövs inte om du blandar lagom tjockt men om du är orolig för att det ska rinna iväg kan du ju lägga ett par skyfflar singel som stöd för betongen.. [citat]
20 svar · 3,4k läst
B
BorasBen: Skulle behöva lite tips angående min blivande grund för garaget. Har en hyfsat plan tomt diffar väl 15-20 cm som mest från hörn till hörn där plattan skall gjutas, Har en salig blandning av olika grus-makadam sorter där nu men vad tror ni är bäst att sätta under frigoliten samt hur går jag till väga?? Är det bara att beställa ett lass av ett finare makadam och försöka jämna
0 svar · 729 läst
bonnier
bonnier: OM du installerar avfuktare så skall du täta allt du kommer åt (kommer du inte åt så måste du täta ändå :)). Avfuktaren kan vara av typ sorption (tror jag det heter, dyrare, finns oftast inte "på hyllan" hos handlare) eller kondens (de man köper på "vanliga" affärer/bygghandlare). Nackdelen med de senare brukar sägas vara att de inte är lika effektiva vid lägre temp, samt inte
3 svar · 1,1k läst
P
pauls: Har exakt samma utmaning. 30 cm lägre golvnivå i garagedelen av källaren gäller i mitt fall. Vem ska man rådfråga om lämpliga konstruktionslösningar? Rent spontant känns det som att pålning av grundmuren som ansluter till garaget är en lösning. Är det olämpligt att enbart påla en sida av huset och inte resten?
1 svar · 2,1k läst
I
injonil: Jag är inte expert på detta område men jag ser ingen som helst anledning att göra något mer än att borsta bort mögel, tvätta med målartvätt och måla om! Rätta mig om jag har fel :)
1 svar · 3,1k läst
A
Ante Nordlund: Jag har en liten fundering angående en nybyggnation. Vi tänkte gjuta en markplatta isolerad med cellplast. Ett önskemål är att ha en klassisk fyrkanals murstock i huset. Den kommer så klart att väga en hel del och jag befarar att det blir en rätt bra punktbelastning om man murar den uppe på grunden. Är det någon som gjort detta och i så fall, förberedde ni grunden för den
0 svar · 1,3k läst
M
Moltas: Tack!
2 svar · 1,5k läst
P
Peter_K: Det blev en AL-KO drain 6001 från Jula, var det ända som fanns på hyllan men den blir nog bra. Provkörde den precis i diskhon, blev lite blött i taket :)
1 svar · 1,4k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg som var off topic.
12 svar · 6,7k läst
P
hokanp: [citat] Pumpar du det till en stenkista så blir det dagvatten, OK. Vad jag menade är att man inte får kopla det till avloppet.
7 svar · 6,2k läst
tihimas
tihimas: låter lite överambitiöst med tvätten. räfsa eller sopa bort det värsta.
1 svar · 2,8k läst
saturnus
saturnus: Hej igen, jag ser inget konstigt i förfarandet, att gå tillbaka och fundera över hur man tänkt. men visst, gräv ur jorden, ca 300-500mm och lägg i makadam 8-16 eller singel, lämna 100mm för ny betong. Försök knacka rent lite på befinliga golv, så du får fram ny betong att gjuta mot, men du får räkna med att det blir en mindre spricka med tiden där, beronde på att det är två
3 svar · 3,3k läst
·
S
Sture Castor: Suhagg och TbLjp Hej! TbLjp jag tittar på dina bilder från sprängningsarbetet. Det krävs erfarenhet för att spränga i så känslig omgivning. Sprängmattornas hävning tyder på att laddningen var i största laget. Risken för stenskjutning! Man kan istället använda "snigeldynamit" - Demex - www.maxit.se. Var på Nordbygg i Stockholm härom veckan och träffade på ett företag som
10 svar · 5,6k läst
·
J
Jan-L: Aha, jag missförstod kanske då, läste kantbalk, men tänkte sula. Trodde det skulle bli nån form av torpargrund..........
3 svar · 1,4k läst
E
Eljohan: Är svårt att säga hur det ser ut just här, vi köpte ett liknande hus byggt samtidigt för ett par år sedan. Vi gjorde en extra fuktmätning och hittade att där var fukt i syllarna som var tryckimpregnerade på den här tiden. golven i badrum och grovkök var isolerade med 10cm cellplast med en finsats betong ovanpå, så elvärme ovanpå det behöver ju inte vara något negativt.
5 svar · 1,9k läst
E
Eljohan: [citat] Om man gjuter en ny platta kan man ju lägga värmeslingorna på armeringen men om du har en befintlig betongplatta och ska lägga golvvärme ska du definitivt ha fiberarmerad flytspackel, den fördelar värmen bra vilket inte betong gör så bra när slingorna ligger så nära ytan
24 svar · 5,7k läst
Suhagg
Suhagg: Har en lite sluttande tomt som består av bara berg jag skalat fram. Allt vatten uppifrån rinner ner till ca halva tomten och stannar just nu i en 50cm samt 2m diameter stor grop. Ska jag kunna leda bort vatten från denna plats är det sprängning som gäller. Denna plats kommer vara någon meter ifrån ytan där jag kommer ha min carport senare. Vad gör jag med denna grop? Vattnet måste bort
0 svar · 1,5k läst
S
Sonny.L: Har funderat på att istallera en avfuktare i min torpargrund sen jag köpte min kåk för ca ett år sedan. Fanns ingen lucka/tillgång till grunden förutom via ventilerna i grundmuren. Dom slets bort och besiktningsman tyckte sig se spår av "viss påväxt" och att jag borde rådgöra med någon som jobbade med avfuktare. Som tur var hade han en kollega/kompis som fixade sådana här
0 svar · 907 läst
K
khane: Jag har en TDR-36 sen knappt ett år och den fungerar som den ska och gör ett bra jobb tycker jag. Väldigt enkel att slangansluta.
3 svar · 1,2k läst
B
bilarebob: Har funderat i samma riktningar (isolera blindbotten) och jag tänker nog sikta på någon av Paroc:s fasadboard istället för cellplast, med tanken att det kan bli "för" tätt mellan golv och blindbotten (stänger in fukt i bjälklaget).. Någon som ser faror i detta? (har stängd krypgrund med kondens-avfuktare idag, RH ligger på cirka 70%), dock bara 8cm isolering i bjälklaget (kalla golv)
5 svar · 2,2k läst
M
MicklarPelle: Sätt in en annons i lokaltidningen eller på blocket att du vill ha offerter.... Skulle tro att det landar på ca 60´.......
1 svar · 1,1k läst
F
FieroGT: [citat] Hur kan det bli mögel med en krypgrundsavfuktare? Var iof in i ett älvsbyhus som enligt indikatorn hade över 80% fuktighet i grunden och den kåken var 3 månader gammal. Borde vara torr då...
21 svar · 13,0k läst
D
Danne031: Golvbrunnen nämnde jag bara sådär i förbifarten, det är mitt inkommande vatten som går i slangen ;) Kallt vatten från brunn möter inomhus likamed kondens, därför vill jag isolera slangen för att bara få kondensen i det rum golvbrunnen finns i (ifall det nånsin skulle bli sådana mängder kondens..tveksamt men ändå). För att få rummet med isolering "snyggare" utan att inreda det
3 svar · 846 läst
Henok12
Henok12: Hej Visste inte om jag skulle skriva detta här eller i juridik-delen, men moderatorn kanske kan flytta om jag har gjort fel.... I alla fall... Nu har vi fått ett riktigt problem. Vi köpte vårt gamla hus för ett år sen och började med att dränera direkt. Jag gjorde allt efter boken, tog dit massa olika firmor, tog in offerter, referenser och efter mkt om och men så valde vi en firma.
0 svar · 745 läst
A
aggerospigg: Hej Jag ska dra igång markarbetet på tomten inom en snar framtid och där ingår en del sprängning. Det ligger hus inom 50 meter som entreprenören anlitar en firma som besiktigar och sätter upp mätare på. Stämmer det att det är han som ska ha en försäkring för att täcka upp om något går fel eller om han skadar grannhusen? Stämmer det oxå att han ska ha tillstånd av polisen för
0 svar · 584 läst
R
RogerC: Boracolen sitter ju på/i trät i krypgrunden och så länge du inte kryper omkring och slickar på saker där nere så känns det ganska säkert! Dock så förångas kanske bärmedlet det första tiden men Anticimex har väl gett information om när det är riskfritt att vistas i bostaden igen? /R
3 svar · 4,3k läst
T
Tompa77: Får se om jag kan beskriva mitt problem (eller rättare sagt kombination av problem) Har en enplanskåk med hel källare anno -72. Platta direkt på mark. Jag har bilat upp och grävt ur en yta närmast källaryttervägg för att kunna isolera under platta (skall ha golvvärme). Enligt konstens regler bör jag ha markduk, 100-150mm singelbädd, 200-300mm isolering under plattan. Eftersom huset i
0 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.