Har ej lyckats hitt något direkt svar på vad en grovplanerad tomt egentligen betyder.

Vi köpte en tomt genom mäklare, presenteras som grovplanerad i deras folder och enl säljaren var den packad och grovplanerad. Då den var placerad på ett berg behövdes ingen geoteknisk undersökning fick vi till svars.

Vid byggstart provgrävde man och upptäckte att det fanns en massa lera och stubbar ca 2-2,5 meter ner i marken, något som skulle komma orsaka sättningar vid bygget.

Säljaren blånekade att marken ej skulle vara grovplanerad med korrekta massor som det sig bör medan vi, för att inte försena hela bygget, åkte på en massa extra kostnader för vält och omgrävning och omplacering av massor.

Är det någon som varit med om liknande och har ni lyckats kunna komma överens med säljaren om delade kostnader för detta?Vems är ansvaret, vårt givetvis då vi har en undersökningsplikt men samtidigt har man gått ut med att man säljer en grovplanerad tomt, färdig för att byggas på.

Tack på förhand,

Linda

Verkar som om säljaren har gjort en fuling här och bara hällt på massorna utan att schakta bort det som fanns på tomten tidigare i förhoppning om att det inte skulle grävas så djupt. Dolt fel, falsk marknadsföring, bedrägeri..tja inte vet jag vad det skall klassas som men på något sätt kan man ju hoppas att ni kan sätta dit honom.

En gissning är att grovplanerad är just grovplanerad tyvärr. Väldigt luddigt begrepp och det står knappast i någon lagtext att grovplanerad är = och så är det uppräknat att stubbar ej får finnas under ytan.

Finns det någon text som säger att grovplanerad är något man ska kunna bygga på direkt? Kan man bygga ett 1-planshus, ett 15 våningshus direkt på en sån mark?
I mina ögon är det en yta att börja jobba med inget mer.
Tror inte du tar det till rätten och går vinnande ur det.
Men var det mycket pengar gör ett försök.

det finns ingen laxtext som på något sätt reglerar 'grovplanerad' har jag fått veta med säkerhet idag från en geotekniker hos VillaÄgarnas riksförbund.
Däremot finns det en massa praxis kring hur tomter som görs iordning skall packas och det är INTE ok med lera och stubbar x antal meter ner. I sådana fall skall man upplysa om markens skick, något som INTE skett i vårt fall.
Nu har våra underbara grund-killar fotat en massa under loppets gång, vi med för den delen, så nästa steg blir att sammanställa alla bilder + text och ta kontakt med säljaren och mäklaren med för den delen, för att se vart det leder. Förhoppningsvis kan de släppa detta med tanke på att många tomter kvarstår som osålda i området och de vill ju inte få ett rykte om att vara oseriösa...
Kommer även att ta kontakt med en jurist genom VillaÄgarna för den ekonomiska biten av detta, ca 80 000 kr inkl moms i merkostnad för vår del har jag fått veta idag.....

lindakw skrev:
det finns ingen laxtext som på något sätt reglerar 'grovplanerad' har jag fått veta med säkerhet idag från en geotekniker hos VillaÄgarnas riksförbund.
Däremot finns det en massa praxis kring hur tomter som görs iordning skall packas och det är INTE ok med lera och stubbar x antal meter ner. I sådana fall skall man upplysa om markens skick, något som INTE skett i vårt fall.
Nu har våra underbara grund-killar fotat en massa under loppets gång, vi med för den delen, så nästa steg blir att sammanställa alla bilder + text och ta kontakt med säljaren och mäklaren med för den delen, för att se vart det leder. Förhoppningsvis kan de släppa detta med tanke på att många tomter kvarstår som osålda i området och de vill ju inte få ett rykte om att vara oseriösa...
Kommer även att ta kontakt med en jurist genom VillaÄgarna för den ekonomiska biten av detta, ca 80 000 kr inkl moms i merkostnad för vår del har jag fått veta idag.....
Låter bra d^_^b

Jag tror att ni får hoppas på att säljaren är ärlig och schysst när det gäller sitt misstag det tror jag är er enda chans. Det är nog mycket "man bör" inte ha stubbar, man "bör inte" ha lerjord. Men tveksamt att det finns svart och vitt vad som skulle ge en ersättning om det inte skulle stämma. Håll tummarna för att han vill ha ett bra rykte och säljaren inte visste hur jobbet hade utförts på tomten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.