2 785 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Belasta L-element/Kantbalk
Tänker bygga garage och undrar om någon vet hur långt ut man kan belasta en cellplast-kantbalken, de yttersta 25mm är ju enbart isolering och sedan betong som blir gradvis tjockare inåt i ca:45gr lutning.
Ska använda Sundolitts L-element S150 300. Bärande ytterväggen är tänkt att bestå av 120x45 regel, den placerad endast 9 mm från kantbalkens yttre fiberskiva (9 mm pga ute gips). Luftspalt och liggande panel hamnar utanför golvplattan.
Har ännu inte hittat några rekommendationer hos olika tillverkare (Sundolitt, Thermisol).
Ska använda Sundolitts L-element S150 300. Bärande ytterväggen är tänkt att bestå av 120x45 regel, den placerad endast 9 mm från kantbalkens yttre fiberskiva (9 mm pga ute gips). Luftspalt och liggande panel hamnar utanför golvplattan.
Har ännu inte hittat några rekommendationer hos olika tillverkare (Sundolitt, Thermisol).
Jag har samma L-element till min grund.
Jag murade ett varv 19cm lecablock runt grunden.
Lecablocken ligger jäms med L-elementens utsida.
Jag murade ett varv 19cm lecablock runt grunden.
Lecablocken ligger jäms med L-elementens utsida.
Jag har gjort exakt som Gabbe1. Du bör åtminstone ha lecablock i framkanten där du har infarten, annars kommer ju brädfodringen gå ända ner i backen. Jag valde dock att ha hela vägen runt. Tror det normala om man har stommen ända ner är att man har den ända ut till fiberskivan också, tror inte det är några större problem med bärigheten. Märk väl, tror, jag lämnar inga garantier (skäll inte på mig om det rasar
.)
Förvisso har jag tjockare väggar med 145+45.
Mina 145
r sitter då någon cm in från ytterkant. 45X45 sticker utanför och sen låter jag panelen gå ned ca 5 cm under överkant platta så att ev dropp aldrig kan hammna ovanpå plattan
Mina 145
Har funderat ett varv leca block, men förkastat det pga det blir en ful kant mitt på grunden. Hur har Ni gjort med skarven? Låter man panelen täcka den, men då har man ju kvar problemet med panel nära marken iaf vid porten.
För garageporten tänkte jag fasa ner plattan ca: 5cm och dessutom skära bort kantbalkens isolering för att få bärighet.
För garageporten tänkte jag fasa ner plattan ca: 5cm och dessutom skära bort kantbalkens isolering för att få bärighet.